Już od 1 czerwca narodziny dziecka można zgłosić przez Internet. Jak to zrobić?

rodzice z niemowlęciem fot. Adobe Stock
Od 1 czerwca 2018 roku nowo narodzone dziecko można zgłosić do urzędu bez wychodzenia z domu. Podpowiadamy, jak to zrobić.
Marta Kosakowska / 19.06.2018 14:15
rodzice z niemowlęciem fot. Adobe Stock

Piękny prezent dla rodziców i dzieci z okazji Dnia Dziecka. Od 1 czerwca 2018 roku nie trzeba pojawiać się osobiście w urzędzie, by zgłosić narodziny dziecka. Można to zrobić drogą elektroniczną. Na takie ułatwienie rodzice noworodków czekali od lat.

Rejestracja dziecka online - na czym polega?

Do tej pory jedną możliwością rejestracji dziecka była osobista wizyta w urzędzie. Zgłoszenie dziecka przez internet to nowa usługa wprowadzona przez Ministerstwo Cyfryzacji. To nowy, wygodniejszy sposób, by zgłosić potomka bez potrzeby wychodzenia z domu. Procedura zajmuje kilka minut. Na rejestrację dziecka rodzice mają 21 dni od wystawienia karty urodzenia.

Co dziecko powinno zrobić z pieniędzmi z komunii? Oddać. Prośba księdza wywołała burzę w sieci

Jak zarejestrować dziecko przez internet?

Aby zgłosić dziecko do urzędu elektronicznie, trzeba mieć aktualny Profil Zaufany (jest to bezpłatne narzędzie, które służy do weryfikacji tożsamości w internecie).

Przeczytaj poradnik krok po kroku, jak zarejestrować potomka przez internet:

Krok 1.

Należy wejść na stronę internetową www.obywatel.gov.pl  oraz odszukać usługę rejestracji dziecka. System poprosi o potwierdzenie, że jest się ojcem/matką dziecka, a następnie - o weryfikację danych.

Krok 2.

Potrzebna będzie nazwa szpitala, w którym urodziło się dziecko, a także numer aktu małżeństwa lub aktu urodzenia, jeśli rodzice nie są po ślubie. Te informacją pomogą w weryfikacji danych. Należy również podać adres, pod którym dziecko będzie zameldowane.

Krok 3.

Po zatwierdzeniu danych, trzeba wybrać sposób odebrania dokumentów. Do wyboru są: ePUAP, odbiór osobisty lub przesyłka pocztowa. Odpis aktu urodzenia zostanie przesłany w wersji elektronicznej lub papierowej. Razem z nim rodzice otrzymają informację o nadanym numerze PESEL i zaświadczenie o zameldowaniu.

Krok 4.

Ostatni krok o pogląd wypełnionego wniosku oraz podpis za pośrednictwem Profilu Zaufanego.

Droga Czytelniczko! Chcemy Cię lepiej poznać, żeby robić dla Ciebie lepszy serwis! Co lubisz na Polki.pl, czego Ci u nas brakuje. To zajmie tylko 3 minuty. KLIKNIJ >> ANKIETA

Przeczytaj:
Gdzie składać wniosek na 300 plus? Najważniejsze zasady i
terminy programu wyprawek szkolnych

Rząd uszczelnia Program 500+. 350 tys. polskich rodzin musi zwrócić pieniądze z odsetkami

Redakcja poleca

REKLAMA