Co to jest autyzm?
Autyzm to poważne, całościowe – dotyczące wszystkich sfer – zaburzenie rozwojowe, którego symptomy pojawiają się w ciągu pierwszych trzech lat życia. Może mieć ono zróżnicowany poziom zaawansowania i nasilenie objawów, dlatego mówi się raczej o zaburzeniach ze spektrum autyzmu. Współcześnie specjaliści ostrzegają przed jego epidemią – oczywiście autyzmem nie można się zarazić, ale faktem pozostaje, że dzieci z tym zaburzeniem rozwoju w ostatnich latach jest drastycznie więcej.
Niepokojące statystyki
Jedno na sto pięćdziesiąt, jedno na sto dwadzieścia, a nawet jedno na osiemdziesiąt osiem urodzonych, to dziecko, u którego rozpoznaje się różne zaburzenia ze spektrum autyzmu. Ta rosnąca statystyka jest w dużej mierze wynikiem postępu w rozpoznawaniu tego rodzaju trudności. Współcześnie diagnostyka jest lepsza niż choćby jeszcze kilkanaście lat temu. Choroba ta rozpoznawana jest dziś częściej, dzięki czemu leczenie rozpoczyna się wcześniej.
Coraz więcej ośrodków i specjalistów przygotowuje się do pracy z autystycznymi dziećmi. Powinny one trafiać do ogólnodostępnych przedszkoli i szkół, pod warunkiem, że zarówno one, jak i ich rodziny otrzymają tam fachową pomoc i wsparcie. Organizowanie odpowiednich warunków dla dzieci z takimi problemami rozwojowymi ułatwia rozporządzenie o pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i innych placówkach. Dziś dyrektorzy mogą planować i prowadzić zajęcia odpowiadające na indywidualne potrzeby dziecka.
„Oznacza to, że istnieje zapotrzebowanie na kwalifikacje do pracy z dziećmi z autyzmem, co obserwujemy na naszej uczelni. Coraz większa liczba studentów wybiera kształcenie na specjalności oligofrenopedagogika z terapią autyzmu” – mówi dr Justyna Leszka, Dziekan Wyższej Szkoły Edukacji Integracyjnej i Interkulturowej w Poznaniu.
Zobacz także: Rozwój poznawczy w autyzmie
Diagnoza to dopiero początek
Rozpoznanie autyzmu nie oznacza wyroku na całe życie. Wcześnie zdiagnozowany, objęty odpowiednią, a przede wszystkim intensywną opieką medyczną, psychologiczną i logopedyczną, może dać szansę na przezwyciężenie jego objawów.
„Zauważamy bardzo dużą potrzebę propagowania wiedzy na temat autyzmu, jego wczesnego wykrywania i metod terapii. Nauczyciele, psychologowie i logopedzi, do których zgłasza się coraz więcej zaniepokojonych rodziców, poszukują wiedzy i umiejętności, które pomagają pracować z dziećmi dotkniętymi autyzmem” – mówi dr Justyna Leszka.
Ubiegłoroczna konferencja dotycząca zagadnień autyzmu, organizowana przez WSEIiI, zgromadziła ponad dwustu uczestników z całej Polski.
„W odpowiedzi na bardzo wyraźnie zgłaszaną potrzebę oraz brak tego rodzaju inicjatyw w Wielkopolsce, postanowiliśmy, że wydarzenie to będzie miało charakter cykliczny” – mówi dr Justyna Leszka. „W tym roku, 29 września, odbędzie się w Poznaniu II Ogólnopolskie Forum Autyzmu pod hasłem „Diagnoza to dopiero początek. O potrzebie systemowych rozwiązań terapeutycznych i edukacyjnych dla dzieci z autyzmem” – dodaje.
Zjawisko autyzmu stosunkowo wolno przenika do świadomości przeciętnego człowieka, ale nawet jeśli nie mamy nic wspólnego z pedagogiką specjalną, terapią czy oświatą, musimy zauważyć, że temat ten jest coraz częściej obecny w przestrzeni publicznej. Podstawą pomocy dzieciom z autyzmem jest rzetelna wiedza, odpowiednie kwalifikacje specjalistów oraz ciągły rozwój w tej dziedzinie.
Sprawdź: Autyzm w rodzinie
Źródło: Materiały prasowe/ ej