Schemat sytuacji, w której dziecko się moczy
Monika układa puzzle z Patrykiem. Puzzle są ułożone, Patryk wstaje i idzie na dwór. Monika patrzy za nim, siedząc na podłodze, potem wstaje, zawiązuje sznurowadła, idzie do toalety. Wraca do grupy dzieci, rozgląda się, stojąc w drzwiach, i podchodzi do nauczycielki, która pyta: „Pomożesz mi przy zbieraniu plasteliny?
Monika zeskrobuje wraz z panią resztki plasteliny z podłogi. Pani wynosi plastelinę, a Monika wstaje, przynosi sobie książkę i zaczyna ją oglądać. Monika zamyka książkę, kładzie się na plecach na podłodze, ssie prawy kciuk, a lewą ręką okręca kosmyk włosów.
Pani podchodzi do niej, mówi coś i czyta jej książkę. Monika wstaje po chwili i idzie sobie, nie reagując na pytanie wychowawczyni. Idzie na dwór, dosiada się do Patryka, Manueli i Filipa w piaskownicy. Dzieci pokazują jej tunel dla samochodów i dają jeden samochód. Dziewczynka jedzie kawałek samochodem, odkłada go i wstaje. Podchodzi do huśtawki i chwilę się huśta, potem biegnie do Klary i Svena, którzy czołgają się po trawie.
„Jak chcesz, możesz się przyłączyć, my jesteśmy olbrzymim wężem”. Monika czołga się za Svenem i Klarą, potem upada na Svena, który nie reaguje. Gramoli się do przodu, odpycha Klarę i Svena na bok, wyprzedza ich i krzyczy: „Ja jestem głową!” — „To nieprawda. Jesteś głupia, idź stąd, idź na koniec!” — woła Klara, a Sven odsuwa Monikę.
Ona odpycha Svena, przezywa go i ucieka. Idzie do ławki przy oknie, siada i ssie kciuk. Wychodzi na podwórze, kuca i... Pod nią na asfalcie pojawia się kałuża. Siedzi jeszcze jakiś czas w kucki, potem wstaje i idzie do domu.
Wiele sytuacji wygląda podobnie. To najbardziej typowy, uogólniony przebieg moczenia się u dziecka z powodu stresu.
Co było wcześniej - dlaczego dziecko się moczy?
Bardzo często moczenie się poprzedza niespokojna zabawa lub wzmożona aktywność. Dopiero co dziecko było w ubikacji, a mimo to zrobiło siusiu w spodnie. Ale krótko przed awarią doszło do jakiegoś konfliktu z przyjaciółmi, rodzicami, rodzeństwem albo wychowawcami, albo zdarzyło się jakieś inne niepowodzenie. Złość, zmartwienie i łzy są tego następstwem.
Polecamy: Czym są rozwijanki?
Dziecko staje się niespokojne, przerywa swoje dotychczasowe zajęcie, odwraca się, patrzy pustym wzrokiem w przestrzeń — i moczy się w tak samodzielnie stworzonej izolacji. W ten sposób dochodzi do najbardziej typowego wypadku moczenia się u dzieci, którego przyczyną jest stres, w przeciwieństwie do sytuacji, kiedy powodem jest zabawa.
Czym jest moczenie się z powodu zaangażowania w zabawę
Fragment raportu z pewnego przedszkola:
Konrad i Melania jedzą razem śniadanie. Potem idą do kącika z książkami, biorą dwie i wraz z praktykantką oglądają je. W jednej z książek dziewczynka i chłopiec zbierają jabłka do koszyka. Melania zainspirowana bajką wpada na pomysł, żeby zrobić z plasteliny koszyki z owocami. Konrad przynosi podkładki i pudełko z plasteliną. Dzieci klękają na fotelach i zaczynają lepić. Konrad zaczyna się kręcić. Dzieci rozmawiają i opowiadają dalej bajkę. Konrad nuci przy zabawie piosenkę z letniego festynu. Nagle przerywa śpiewanie, zrywa się z fotela i patrzy pod siebie. Chwyta spodnie w kroku i biegnie korytarzem do ubikacji. Po jakimś czasie wraca przebrany w czyste spodnie.
Jeśli porównacie oba zdarzenia, dostrzeżecie, że dzieci, które moczą się podczas zabawy, to zupełnie coś innego, niż te, które moczą się z powodu stresu. Ponieważ te ostatnie mają zawsze swoją historię. Dotyczy to zarówno tych dzieci, które moczą się w dzień, jak i tych, które moczą się w nocy.
• Dla tych, które moczą się w nocy, przyczyn należy szukać w przebiegu poprzedniego dnia.
• Dla tych, które moczą się w dzień, przyczyną jest to, co ma miejsce podczas ostatnich minut przed incydentem.
Niestety, nie każde dzienne moczenie się może być wyeliminowane dzięki tak szybko i łatwo rozpoznanej przyczynie przede wszystkim dlatego, że dzieje się tak już od pewnego czasu. Są przecież sytuacje, które się powtarzają, sytuacje, które winny kierować naszą uwagę na sam przebieg dnia, abyśmy szukali przeszkód, które mogą znajdować się w najbliższym otoczeniu. Możecie zaoszczędzić ich swojemu dziecku lub pomóc je przezwyciężyć. Wtedy moczenie się w dzień nie będzie już tak częste, a z czasem zniknie.
Czytaj także: Jakie umiejętności ważne są w przedszkolu