Za oknem temperatura dochodzi niemal do 40°C, a ty siedzisz w dusznym, ciasnym biurze? Z pewnością nie jest lekko pracować w takich warunkach. Sprawdź koniecznie, co mówią na temat pracy w upale polskie przepisy prawa pracy. Podpowiadamy, jakie obowiązki ma pracodawca w upalne dni względem pracowników.
Obowiązki pracodawcy w upalne dni w pracy
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy pracodawca musi zapewnić pracownikom odpowiednie warunki pracy tak, by stworzyć odpowiedni komfort.Przede wszystkim rozporządzenie to rozstrzyga minimalną temperaturę, w jakiej dozwolona jest praca. Ta jednak przez najbliższych kilka miesięcy nie będzie nas raczej dotyczyć, chyba że ktoś pracuje w chłodniach. Jeżeli chodzi natomiast o maksymalną temperaturę, to polskie prawo stosuje tu pewne rozróżnienie, i tak:
- zakaz pracy powyżej pewnej temperatury odnosi się wyłącznie do osób młodocianych. Nie mogą oni pracować w temperaturze przekraczającej 30°C;
- w przypadku osób dorosłych nie ma żadnej górnej granicy temperatury, powyżej której praca jest zabroniona, ale są ustalone pewne obowiązki, które musi wykonać pracodawca zatrudniający pracowników w takich warunkach.
Czego i w jakich warunkach można żądać od pracodawcy?
Przede wszystkim każdy pracownik ma prawo do otrzymania wody zdatnej do picia, gdy:- praca wykonywana na powietrzu i temperatura przekracza 25°C;
- praca wykonywana jest w pomieszczeniu i temperatura przekracza 28°C.
- skrócenie wymiaru czasu pracy;
- dłuższe przerwy w pracy;
- zapewnienie dodatkowej ochłody poprzez zainstalowanie w pomieszczeniu sprawnego klimatyzatora bądź wentylatora.