Decyzje o odejściu z pracy bywają trudne i burzliwe. Jeśli masz inną propozycję, zmiana pracy nie jest aż tak bolesna. Inaczej wygląda sytuacja, gdy jesteś zmuszona do odejścia, ale nie masz niczego innego w zanadrzu. Jeśli nie wiesz, jak powiedzieć pracodawcy, że chcesz zrezygnować z pracy, poznaj nasze rady, które ci w tym pomogą. Zobacz, jak z klasą odejść z pracy oraz dowiedz się, czego nie powinnaś mówić, gdy rezygnujesz z pracy!
Pisemnie wypowiedzenie
Nawet jeśli z szefem masz dobre relacje, warto jest napisać pisemne wypowiedzenie. Pamiętaj, że odejście z pracy jest czynnością prawną i skutkuje rozwiązaniem stosunku pracy. Zanim zdecydujesz się na poważną rozmowę z przełożonym, napisz wypowiedzenie, w którym jasno określisz, dlaczego chcesz odejść.
Wypowiedzenie możesz złożyć osobiście lub drogą elektroniczną. W przypadku umowy zlecenie nie obowiązuje cię żaden okres wypowiedzenia, co oznacza, że z dnia na dzień możesz poinformować szefa, że odchodzisz. Okres wypowiedzenia zależny jest od rodzaju umowy.
Umowa na czas określony
Jeśli umowa została zawarta na okres dłuższy niż 6 miesięcy, okres wypowiedzenia powinien wynosić 2 tygodnie.
Umowa na czas nieokreślony
W przypadku takiej umowy, okres wypowiedzenia wynosi:
2 tygodnie przy przepracowaniu okresu krótszego niż 6 miesięcy
1 miesiąc przy przepracowaniu okresu co najmniej 6 miesięcy
3 miesiące przy przeprowadzeniu co najmniej 3 lat
Umowa na okres próbny
Jeśli pracujesz w oparciu o umowę na okres próbny, okres wypowiedzenia wynosi:
3 dni robocze, jeżeli okres próbny nie przekracza 2 tygodni
1 tydzień, jeżeli okres próbny jest dłuższy niż 2 tygodnie
2 tygodnie, jeżeli okres próbny wynosi 3 miesiące
Art. 61 § 1. Oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią. Odwołanie takiego oświadczenia jest skuteczne, jeżeli doszło jednocześnie z tym oświadczeniem lub wcześniej.
§ 2. Oświadczenie woli wyrażone w postaci elektronicznej jest złożone innej osobie z chwilą, gdy wprowadzono je do środka komunikacji elektronicznej w taki sposób, żeby osoba ta mogła zapoznać się z jego treścią.
Jeśli twoje relacje z szefem oraz innymi pracownikami były dobre lub poprawne, pamiętaj o pożegnaniu. Nie musisz kupować ciasta czy innych słodkości. Wystarczysz, że poinformujesz ich o swojej decyzji i wyjaśnisz, dlaczego chcesz zrezygnować. W takich sytuacjach nie zapominaj o:
kilku miłych słowach skierowanych do szefa i osób, z którymi pracowałaś najwięcej (osoby z teamu, grupy, projektu czy pokoju)
poinformowaniu, jakie masz plany na najbliższą przyszłość. Nie myśl, że nikt o to nie zapyta. Jeśli masz inną pracę na oku, po prostu o tym powiedz, aby nie wzbudzać niepotrzebnych plotek.
prośbie o referencje, które pomogą ci w znalezieniu nowej pracy.
Jeśli decydujesz się na odejście z pracy, nie pal za sobą mostów. Nigdy nie wiesz przecież, czy za jakiś czas nie spotkasz się ze swoim byłym szefem w innej firmie. Zapomnij więc o mailu czy SMS-ie z informacją, że chcesz zakończyć współpracę. To absolutnie nieprofesjonalne zachowanie, które zostanie ci zapamiętane. Jeśli przypadkiem zdarzy ci się spotkać szefa nawet w codziennej sytuacji, będzie ci niezręcznie.
Jeśli decydujesz się na odejście, postaraj się też nie wyrzucać brudów. Wypominanie szefowi, jakim to jest złym pracodawcą lub mówienie innym pracownikom, że są niekompetentni, na pewno ci nie pomoże, a wręcz przeciwnie, może spowodować, że skutecznie spalisz za sobą mosty. O powrocie do firmy będziesz mogła więc zapomnieć.