Ledwie wiążesz koniec z końcem i nie zawsze wystarcza ci na miesięczne opłaty? Już nie raz zdarzało ci się zalegać z czynszem miesiąc lub dwa. W takiej sytuacji możesz ubiegać się o dofinansowanie na ten cel.
Dla kogo dodatek mieszkaniowy?
Mają do tego prawo osoby:- wynajmujące lub podnajmujące lokal mieszkalny,
- mające mieszkanie spółdzielcze (własnościowe albo lokatorskie),
- właściciele mieszkania lub budynku,
- osoby zajmujące lokal mieszkalny bez tytułu prawnego i oczekujące na przysługujący lokal zamienny albo socjalny.
Ważna wysokość dochodu
Dodatek przysługuje pod warunkiem, że średni miesięczny dochód brutto na każdego domownika nie przekracza:- 125 proc. kwoty najniższej emerytury na osobę w rodzinie (od 1 marca wynosi 880,45 zł), czyli 1100, 56 zł),
- 175 proc. kwoty najniższej emerytury w przypadku osoby samotnej (1540,79 zł).
Świadczenie zależy od powierzchni mieszkania
Przy dodatku mieszkaniowym znaczenie ma także powierzchnia użytkowa lokalu, jaki zajmujesz (tzw. normatyw mieszkaniowy). Nie może być niższa niż określona w ustawie, choć przepisy przewidują odstępstwa. Dostaniesz zatem dodatek, gdy przekroczenie nie będzie większe niż 30 proc. (lub 50 proc. jeśli powierzchnia pokojów i kuchni nie zajmuje więcej niż 60 proc. całej powierzchni użytkowej).Norma wynosi:
- 35 mkw dla jednej osoby;
- 40 mkw dla dwóch osób;
- 45 mkw dla trzech osób;
- 55 mkw dla czterech osób;
- 65 mkw dla pięciu osób;
- 70 mkw dla sześciu osób.
Normatywną powierzchnię powiększa się o 15 mkw, jeżeli w lokalu mieszkalnym zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku lub osoba niepełnosprawna, której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju.
Dodatek mieszkaniowy jest wyliczany indywidualnie – zależy od wysokości wydatków ponoszonych na utrzymanie mieszkania, dochodu rodziny i liczby osób wspólnie mieszkających.
Świadczenia nie przyznaje się, jeżeli jego kwota byłaby niższa niż 2 proc. najniższej emerytury obowiązującej w dniu wydania decyzji, czyli 17,61 zł. Pieniądze zostaną przelane na konto administracji budynku. Tylko właściciele domów jednorodzinnych dostaną je do ręki.
Jak załatwić formalności?
Formularz wniosku dostaniesz w ośrodku pomocy społecznej lub ściągniesz z jego strony internetowej. Po wypełnieniu, zanieś go zarządcy domu, aby potwierdził wpisane w nim dane. Potem wypełnij oświadczenie o dochodach (formularz też dostaniesz w gminie). Do tych dokumentów musisz jeszcze dołączyć m.in.:- tytuł prawny do zajmowanego lokalu (decyzja, umowa najmu, podnajmu, akt notarialny, itp.);
- wydruk opłat czynszowych, ewentualnie dokument poświadczający wysokość wydatków za miesiąc, w którym składany jest wniosek;
- opłacony rachunek za wodę za ostatni miesiąc;
- zaświadczenie o wysokości dochodu za 3 miesiące poprzedzające datę złożenia wniosku (z uwzględnieniem zasiłków rodzinnych w przypadku ich pobierania);
- decyzję lub 3 ostatnie odcinki renty, emerytury – przypadku osób pobierających świadczenie z ZUS , KRUS;
- wyrok sądu o wysokości zasądzonych alimentów lub potwierdzenie otrzymywania alimentów;
- orzeczenie Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności, jeżeli w lokalu zamieszkuje osoba niepełnosprawna, poruszająca się na wózku lub osoba niepełnosprawna, której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju.
Decyzję o przyznaniu dodatku podejmuje wójt, burmistrz, lub prezydent miasta. Otrzymasz ją w ciągu miesiąca od złożenia wniosku. Jeśli uważasz, ze jest dla ciebie krzywdząca, możesz odwołać się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w ciągu 14 dni od jej doręczenia.
Alicja Hass
autorka jest redaktorem Przyjaciółki i Pani Domu
autorka jest redaktorem Przyjaciółki i Pani Domu