Dodatkowe pieniądze na ogrzewanie. Wiadomo, kiedy składać wnioski

komu przysługuje bon energetyczny fot. Adobe Stock, bzyxx
Bon energetyczny to nowy dodatek finansowy dla mniejszych i większych gospodarstw domowych. Sejm uchwalił 15 maja 2024 roku ustawę o bonie energetycznym, a termin składania wniosków kończy się we wrześniu. Z jednorazowego dodatkowego wsparcia mogą skorzystać osoby spełniające określone kryterium dochodowe.
/ 06.06.2024 13:38
komu przysługuje bon energetyczny fot. Adobe Stock, bzyxx

Bon energetyczny może być ogromnym wsparciem dla wielu gospodarstw domowych. W zależności od liczby domowników możecie skorzystać z dodatku od 300 do 600 złotych. Sprawdź, komu przysługuje i jak złożyć wniosek.

Spis treści:

  1. Czym jest bon energetyczny?
  2. Wysokość dodatku
  3. Termin złożenia wniosku

Czym jest bon energetyczny?

Bon energetyczny to nowe, jednorazowe świadczenie dla gospodarstw domowych. Daje możliwość uzyskania dodatkowych pieniędzy na pokrycie kosztów energii elektrycznej. Warunkiem jego otrzymania będzie określony limit dochodu na osobę.

Przepisy przewidują dwa progi dochodowe:

  • 2500 zł dla gospodarstw jednoosobowych
  • Do 1700 zł na osobę dla gospodarstw wieloosobowych

W przypadku wyższego dochodu bon będzie pomniejszany zgodnie z zasadą „złotówka za złotówkę”, czyli jego wartość będzie pomniejszona o kwotę przekroczenia kryterium dochodowego. Minimalna kwota wypłaconego bonu wyniesie 20 zł. Poniżej tej kwoty dodatek nie będzie wypłacany.

Bon energetyczny: dochód brutto czy netto?

Dochód do bonu energetycznego należy rozumieć jako przeciętny dochód za 2023 r. Wszystkie szczegółowe informacje dotyczące dochodu można znaleźć w ustawie z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych, dostępnej w Dzienniku Ustaw (tekst jednolity: Dz. U. z 2024 r. poz. 323), art. 3 pkt 1 ustawy. 

Należy wziąć pod uwagę kwotę netto, czyli taką która zostaje na „rękę" po opłaceniu składek do ZUS i US.

Bon energetyczny: wysokość dodatku

W zależności od liczby osób w gospodarstwie domowych dodatek wyniesie:

  • 300 zł – dla jednoosobowego gospodarstwa
  • 400 zł – dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób
  • 500 zł – w przypadku gospodarstwa składającego się z 4 do 5 osób
  • 600 zł – kiedy gospodarstwo składa się z co najmniej 6 osób

Stawki te będą dwa razy wyższe dla osób korzystających ze źródła ogrzewania zasilanego energią elektryczną, a więc wyniosą odpowiednio od 600 do 1200 zł.

Czy bon energetyczny jest jednorazowy?

Dopłata w ramach bonu energetycznego jest świadczeniem jednorazowym i przysługuje w ramach "rekompensaty" za wzrost ceny prądu, który ma nastąpić po 1 lipca 2024. Na ten moment nie ma informacji na temat tego, czy ze świadczenia będzie można skorzystać ponownie w przyszłych latach.

fot. Bon energetyczny to jednorazowe świadczenie/Adobe Stock, Milushka

Do kiedy składać wniosek o bon energetyczny?

Wniosek o wypłatę bonu energetycznego składa się odpowiednio do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, w urzędzie gminy lub miasta odpowiadającym miejscu zamieszkania wnioskodawcy.

Podaje się w nim:

  • dane dotyczące wnioskodawcy i członków gospodarstwa domowego:
  • Imiona i nazwiska
  • nr pesel (w przypadku osób, które nie mają numeru PESEL serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość),
  • obywatelstwo
  • adres/numer telefonu wnioskodawcy (opcjonalne)
  • dane dotyczące dochodów wnioskodawcy i członków gospodarstwa domowego
  • informację o głównym źródle ogrzewania
  • numer rachunku na który zostanie przekazany bon
  • informacje niezbędne do ustalenia i weryfikacji dochodów wnioskodawcy i członków gospodarstwa domowego
  • oświadczenie o zgodności z prawdą poprzez zawarcie w nim klauzuli o treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia wynikającej z art. 233 § 6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny”

Wnioski będzie można składać od 1 sierpnia do 30 września 2024 roku.

Przyznanie bonu nie wymaga wydania decyzji. Na rozpatrzenie wniosku urząd będzie miał 60 dni, natomiast wypłata powinna być realizowana jesienią 2024 lub na początku 2025 roku, w zależności od momentu złożenia wniosku.

Jak czytamy na stronie gov.pl, proponowane rozwiązania mają wejść w życie dzień po ogłoszeniu ustawy w Dzienniku Ustaw. Aktualnie czeka ona na podpis prezydenta.

Czytaj także:
Jak sprawdzić lata pracy w ZUS i ZUS PUE?
Czym różni się cena netto od brutto?
Na czym polega telepraca?

Redakcja poleca

REKLAMA