Telepraca – rodzaje, cechy, zasady. Czym jest telepraca?

telepraca fot. Adobe Stock/agcreativelab
Telepraca wykonywana jest poza zakładem pracy. Do jej wykonywania niezbędne są środki komunikacji elektronicznej oraz potrzebne wytyczne. Praca ta jest takim samym zajęciem, jak praca tradycyjna, więc ma również takie same cechy, np. konieczność podporządkowania się pracodawcy. Dowiedz się więcej o tym, jakie są dostępne rodzaje telepracy!
/ 06.02.2023 05:30
telepraca fot. Adobe Stock/agcreativelab

Pracodawca i pracownik muszą wyrazić taką samą chęć świadczenia pracy. Telepraca jest takim samym rodzajem zatrudnienia, tak jak w każdym miejscu pracy.

Spis treści:

  1. Co to jest telepraca?
  2. Telepraca a praca zdalna – czym się różnią?
  3. Wady i zalety telepracy
  4. Rodzaje telepracy
  5. Cechy telepracy
  6. Na czym polega telepraca?

Co to jest telepraca?

Telepraca przypomina trochę pracę zdalną w domu. Pracownik jest wtedy w stałym kontakcie z pracodawcą. Wykonuje swoje obowiązki poza zakładem pracy. Jest to dobre rozwiązanie dla osób, które łączą pracę z obowiązkami rodzinnymi, są niepełnosprawne, łączą pracę ze studiami lub mieszkają z dala od firmy. O podjęciu przez pracownika telepracy, pracodawca przy podpisywaniu umowy powinien uwzględnić to w umowie. Należy pamiętać, by omówić sprawy związane z:

  • wymiarem czasu pracy,
  • wynagrodzeniem,
  • warunkiem wykonywania pracy z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej,
  • miejscem wykonywania pracy,
  • rodzajem pracy,
  • terminem jej rozpoczęcia.

Telepraca a praca zdalna – czym się różnią?

Telepraca a praca zdalna to nie jest to samo pojęcie. Poniżej ukazane są ich różnice:

  • przekazywanie wyników pracy – jeśli chodzi o telepracę, to ustalane są konkretne czynności w umowie o pracę, w porozumieniu z pracownikiem, a wyniki pracy zdalnej zostać mogą ustalone w poleceniu pracodawcy,
  • zgoda pracownika – telepraca ustalona jest na podstawie porozumienia pracownika oraz pracodawcy, a praca zdalna tylko za zgodą pracodawcy.

Są jednak aspekty, które łączą te dwie formy pracy. Na pewno jest to zapewnienie niezbędnych narzędzi pracy pracownikowi. W przypadku telepracy istnieje możliwość korzystania z własnego sprzętu.

Wady i zalety telepracy

Jak w każdej pracy bywają wady i zalety. Zanim zdecydujesz się na telepracę, powinnaś poznać wszystkie za i przeciw. Poniżej kilka z nich:

Wady telepracy

  • mniejsza kontrola nad pracownikiem – od pracodawcy wymaga to kredytu zaufania w stosunku do pracowników. Jednak ciężko jest mu na bieżąco kontrolować ich pracę, gdy wykonuje się swoje obowiązki z domu. Telepracownik nie będzie tak blisko związany z firmą, jak pracownik stacjonarny,
  • nieodpowiednia dla wszystkich branż – z tej formy zatrudnienia korzystają chętnie informatycy, graficy, dziennikarze itp. Jednakże są zawody, które wymagają fizycznej obecności pracownika i kontaktu z klientem, więc telepraca nie sprawdzi się w tym wypadku dobrze,
  • większe zacieranie granic między pracą a czasem wolnym – pracownik zdalny może być w pracy 24 godziny na dobę. Zatarcie granic między czasem wolnym a telepracą doprowadzić może do zaniedbania sfer prywatnych, 
  • brak stałego wynagrodzenia oraz nieregularne dochody,
  • spędzanie czasu bez współpracowników.

Zalety telepracy

  • mniejszy stres – w domowym zaciszu pracownik poczuć się może swobodniej. Nikt nie patrzy na ręce oraz nie wywiera niepotrzebnej presji,
  • oszczędność kosztów i czasu – pracodawca ponosi niższe koszty związane z organizacją i utrzymaniem stanowiska pracy. Zmniejsza się liczba nadgodzin i zwolnień chorobowych,
  • praca w wyznaczonych przez siebie godzinach,
  • możliwość wykonywania obowiązków domowych,
  • poczucie niezależności,
  • brak dojeżdżania do pracy.

Rodzaje telepracy

Wyróżnia się następujące rodzaje telepracy:

  • telepraca domowa – wykonywana w domu pracownika,
  • telepraca zmienna – wykonywana w domu pracownika i w biurze,
  • telechatki – wykonywana praca w odpowiednich pomieszczeniach szkolnych czy gospodarczych,
  • telepraca mobilna – wykonywana poza siedzibą firmy, dla osób, które przemieszczają się przez większość swojego czasu,
  • telepraca świadczona w telecentrum – wykonywana w punktach znajdujących się z dala od firmy.

Cechy telepracy

Najważniejszymi cechami telepracy są:

  • nieustalone godziny pracy,
  • elastyczność miejsca pracy,
  • ruchomość czasu pracy,
  • wykonywanie przez pracownika swoich obowiązków za pośrednictwem Internetu,
  • brak ciągłej kontroli pracownika.

Na czym polega telepraca?

Telepraca może być efektywna w każdej sytuacji, a nawet, gdy pracownik stosuje się do określonych zasad postępowania. Do opisania odpowiedniej telepracy zaliczyć można:

  • zadbanie o swobodne miejsce do pracy,
  • utrzymanie samodyscypliny,
  • dbanie o work-life balance,
  • robienie sobie regularnych przerw,
  • dobre zorganizowanie pracy,
  • efektywne zarządzanie czasem,
  • wyznaczanie odpowiednich godzin pracy.

Czytaj także:
Praca zdalna w domu – jakie są wady i zalety? Rodzaje pracy zdalnej
Nazwy stanowisk w biurze – czy nazwa ma znaczenie? Dowiedz się więcej
Chałupnictwo – pomysł na dodatkowy zarobek. Poznaj, jakie możliwości za sobą niesie

Redakcja poleca

REKLAMA