Reklama

Pracodawca i pracownik muszą wyrazić taką samą chęć świadczenia pracy. Telepraca jest takim samym rodzajem zatrudnienia, tak jak w każdym miejscu pracy.

Reklama

Spis treści:

  1. Co to jest telepraca?
  2. Telepraca a praca zdalna – czym się różnią?
  3. Wady i zalety telepracy
  4. Rodzaje telepracy
  5. Cechy telepracy
  6. Na czym polega telepraca?

Co to jest telepraca?

Telepraca przypomina trochę pracę zdalną w domu. Pracownik jest wtedy w stałym kontakcie z pracodawcą. Wykonuje swoje obowiązki poza zakładem pracy. Jest to dobre rozwiązanie dla osób, które łączą pracę z obowiązkami rodzinnymi, są niepełnosprawne, łączą pracę ze studiami lub mieszkają z dala od firmy. O podjęciu przez pracownika telepracy, pracodawca przy podpisywaniu umowy powinien uwzględnić to w umowie. Należy pamiętać, by omówić sprawy związane z:

  • wymiarem czasu pracy,
  • wynagrodzeniem,
  • warunkiem wykonywania pracy z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej,
  • miejscem wykonywania pracy,
  • rodzajem pracy,
  • terminem jej rozpoczęcia.

Telepraca a praca zdalna – czym się różnią?

Telepraca a praca zdalna to nie jest to samo pojęcie. Poniżej ukazane są ich różnice:

  • przekazywanie wyników pracy – jeśli chodzi o telepracę, to ustalane są konkretne czynności w umowie o pracę, w porozumieniu z pracownikiem, a wyniki pracy zdalnej zostać mogą ustalone w poleceniu pracodawcy,
  • zgoda pracownika – telepraca ustalona jest na podstawie porozumienia pracownika oraz pracodawcy, a praca zdalna tylko za zgodą pracodawcy.

Są jednak aspekty, które łączą te dwie formy pracy. Na pewno jest to zapewnienie niezbędnych narzędzi pracy pracownikowi. W przypadku telepracy istnieje możliwość korzystania z własnego sprzętu.

Wady i zalety telepracy

Jak w każdej pracy bywają wady i zalety. Zanim zdecydujesz się na telepracę, powinnaś poznać wszystkie za i przeciw. Poniżej kilka z nich:

Wady telepracy

  • mniejsza kontrola nad pracownikiem – od pracodawcy wymaga to kredytu zaufania w stosunku do pracowników. Jednak ciężko jest mu na bieżąco kontrolować ich pracę, gdy wykonuje się swoje obowiązki z domu. Telepracownik nie będzie tak blisko związany z firmą, jak pracownik stacjonarny,
  • nieodpowiednia dla wszystkich branż – z tej formy zatrudnienia korzystają chętnie informatycy, graficy, dziennikarze itp. Jednakże są zawody, które wymagają fizycznej obecności pracownika i kontaktu z klientem, więc telepraca nie sprawdzi się w tym wypadku dobrze,
  • większe zacieranie granic między pracą a czasem wolnym – pracownik zdalny może być w pracy 24 godziny na dobę. Zatarcie granic między czasem wolnym a telepracą doprowadzić może do zaniedbania sfer prywatnych,
  • brak stałego wynagrodzenia oraz nieregularne dochody,
  • spędzanie czasu bez współpracowników.

Zalety telepracy

  • mniejszy stres – w domowym zaciszu pracownik poczuć się może swobodniej. Nikt nie patrzy na ręce oraz nie wywiera niepotrzebnej presji,
  • oszczędność kosztów i czasu – pracodawca ponosi niższe koszty związane z organizacją i utrzymaniem stanowiska pracy. Zmniejsza się liczba nadgodzin i zwolnień chorobowych,
  • praca w wyznaczonych przez siebie godzinach,
  • możliwość wykonywania obowiązków domowych,
  • poczucie niezależności,
  • brak dojeżdżania do pracy.

Rodzaje telepracy

Wyróżnia się następujące rodzaje telepracy:

  • telepraca domowa – wykonywana w domu pracownika,
  • telepraca zmienna – wykonywana w domu pracownika i w biurze,
  • telechatki – wykonywana praca w odpowiednich pomieszczeniach szkolnych czy gospodarczych,
  • telepraca mobilna – wykonywana poza siedzibą firmy, dla osób, które przemieszczają się przez większość swojego czasu,
  • telepraca świadczona w telecentrum – wykonywana w punktach znajdujących się z dala od firmy.

Cechy telepracy

Najważniejszymi cechami telepracy są:

  • nieustalone godziny pracy,
  • elastyczność miejsca pracy,
  • ruchomość czasu pracy,
  • wykonywanie przez pracownika swoich obowiązków za pośrednictwem Internetu,
  • brak ciągłej kontroli pracownika.

Na czym polega telepraca?

Telepraca może być efektywna w każdej sytuacji, a nawet, gdy pracownik stosuje się do określonych zasad postępowania. Do opisania odpowiedniej telepracy zaliczyć można:

  • zadbanie o swobodne miejsce do pracy,
  • utrzymanie samodyscypliny,
  • dbanie o work-life balance,
  • robienie sobie regularnych przerw,
  • dobre zorganizowanie pracy,
  • efektywne zarządzanie czasem,
  • wyznaczanie odpowiednich godzin pracy.
Reklama

Czytaj także:
Praca zdalna w domu – jakie są wady i zalety? Rodzaje pracy zdalnej
Nazwy stanowisk w biurze – czy nazwa ma znaczenie? Dowiedz się więcej
Chałupnictwo – pomysł na dodatkowy zarobek. Poznaj, jakie możliwości za sobą niesie

Reklama
Reklama
Reklama