Pracodawca i pracownik muszą wyrazić taką samą chęć świadczenia pracy. Telepraca jest takim samym rodzajem zatrudnienia, tak jak w każdym miejscu pracy.
Spis treści:
- Co to jest telepraca?
- Telepraca a praca zdalna – czym się różnią?
- Wady i zalety telepracy
- Rodzaje telepracy
- Cechy telepracy
- Na czym polega telepraca?
Co to jest telepraca?
Telepraca przypomina trochę pracę zdalną w domu. Pracownik jest wtedy w stałym kontakcie z pracodawcą. Wykonuje swoje obowiązki poza zakładem pracy. Jest to dobre rozwiązanie dla osób, które łączą pracę z obowiązkami rodzinnymi, są niepełnosprawne, łączą pracę ze studiami lub mieszkają z dala od firmy. O podjęciu przez pracownika telepracy, pracodawca przy podpisywaniu umowy powinien uwzględnić to w umowie. Należy pamiętać, by omówić sprawy związane z:
- wymiarem czasu pracy,
- wynagrodzeniem,
- warunkiem wykonywania pracy z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej,
- miejscem wykonywania pracy,
- rodzajem pracy,
- terminem jej rozpoczęcia.
Telepraca a praca zdalna – czym się różnią?
Telepraca a praca zdalna to nie jest to samo pojęcie. Poniżej ukazane są ich różnice:
- przekazywanie wyników pracy – jeśli chodzi o telepracę, to ustalane są konkretne czynności w umowie o pracę, w porozumieniu z pracownikiem, a wyniki pracy zdalnej zostać mogą ustalone w poleceniu pracodawcy,
- zgoda pracownika – telepraca ustalona jest na podstawie porozumienia pracownika oraz pracodawcy, a praca zdalna tylko za zgodą pracodawcy.
Są jednak aspekty, które łączą te dwie formy pracy. Na pewno jest to zapewnienie niezbędnych narzędzi pracy pracownikowi. W przypadku telepracy istnieje możliwość korzystania z własnego sprzętu.
Wady i zalety telepracy
Jak w każdej pracy bywają wady i zalety. Zanim zdecydujesz się na telepracę, powinnaś poznać wszystkie za i przeciw. Poniżej kilka z nich:
Wady telepracy
- mniejsza kontrola nad pracownikiem – od pracodawcy wymaga to kredytu zaufania w stosunku do pracowników. Jednak ciężko jest mu na bieżąco kontrolować ich pracę, gdy wykonuje się swoje obowiązki z domu. Telepracownik nie będzie tak blisko związany z firmą, jak pracownik stacjonarny,
- nieodpowiednia dla wszystkich branż – z tej formy zatrudnienia korzystają chętnie informatycy, graficy, dziennikarze itp. Jednakże są zawody, które wymagają fizycznej obecności pracownika i kontaktu z klientem, więc telepraca nie sprawdzi się w tym wypadku dobrze,
- większe zacieranie granic między pracą a czasem wolnym – pracownik zdalny może być w pracy 24 godziny na dobę. Zatarcie granic między czasem wolnym a telepracą doprowadzić może do zaniedbania sfer prywatnych,
- brak stałego wynagrodzenia oraz nieregularne dochody,
- spędzanie czasu bez współpracowników.
Zalety telepracy
- mniejszy stres – w domowym zaciszu pracownik poczuć się może swobodniej. Nikt nie patrzy na ręce oraz nie wywiera niepotrzebnej presji,
- oszczędność kosztów i czasu – pracodawca ponosi niższe koszty związane z organizacją i utrzymaniem stanowiska pracy. Zmniejsza się liczba nadgodzin i zwolnień chorobowych,
- praca w wyznaczonych przez siebie godzinach,
- możliwość wykonywania obowiązków domowych,
- poczucie niezależności,
- brak dojeżdżania do pracy.
Rodzaje telepracy
Wyróżnia się następujące rodzaje telepracy:
- telepraca domowa – wykonywana w domu pracownika,
- telepraca zmienna – wykonywana w domu pracownika i w biurze,
- telechatki – wykonywana praca w odpowiednich pomieszczeniach szkolnych czy gospodarczych,
- telepraca mobilna – wykonywana poza siedzibą firmy, dla osób, które przemieszczają się przez większość swojego czasu,
- telepraca świadczona w telecentrum – wykonywana w punktach znajdujących się z dala od firmy.
Cechy telepracy
Najważniejszymi cechami telepracy są:
- nieustalone godziny pracy,
- elastyczność miejsca pracy,
- ruchomość czasu pracy,
- wykonywanie przez pracownika swoich obowiązków za pośrednictwem Internetu,
- brak ciągłej kontroli pracownika.
Na czym polega telepraca?
Telepraca może być efektywna w każdej sytuacji, a nawet, gdy pracownik stosuje się do określonych zasad postępowania. Do opisania odpowiedniej telepracy zaliczyć można:
- zadbanie o swobodne miejsce do pracy,
- utrzymanie samodyscypliny,
- dbanie o work-life balance,
- robienie sobie regularnych przerw,
- dobre zorganizowanie pracy,
- efektywne zarządzanie czasem,
- wyznaczanie odpowiednich godzin pracy.
Czytaj także:
Praca zdalna w domu – jakie są wady i zalety? Rodzaje pracy zdalnej
Nazwy stanowisk w biurze – czy nazwa ma znaczenie? Dowiedz się więcej
Chałupnictwo – pomysł na dodatkowy zarobek. Poznaj, jakie możliwości za sobą niesie