W zależności od wielkości, ronda możemy podzielić na:
1. Mini ronda – to skrzyżowania o ruchu okrężnym z wyspą środkową o średnicy od 4 do 10 metrów, wykonaną z kostki brukowej lub namalowaną na jezdni. W Polsce pierwsze malowane mini rondo powstało w Chorzowie.
Na mini rondzie wszystkie pojazdy mają obowiązek jazdy dookoła wyznaczonej wyspy z wyjątkiem długich, ciężarowych samochodów i autobusów, które nie mieszczą się na jezdni ronda i muszą wjechać na wysepkę.
Pamiętaj! Na mini rondach jest mniej miejsca na wykonywanie manewrów, a także mniej czasu na dawanie sygnałów.
2. Małe ronda – to skrzyżowania o ruchu okrężnym, o średnicy zewnętrznej nie większej niż 40 metrów z jednopasową jezdnią wokół wyspy środkowej. Wyspa jest nieprzejezdna. W celu umożliwienia przejazdu długim pojazdom ciężarowym i autobusom wyspa bywa otoczona pierścieniem wykonanym najczęściej z kostki brukowej.
3. Średnie ronda – to skrzyżowania o ruchu okrężnym,o średnicy zewnętrznej od 41 do 65 metrów. Mają jednopasową lub dwupasową jezdnię wokół wyspy środkowej. Mogą mieć więcej niż cztery wloty.
Wg założeń projektowych a przede wszystkim w praktyce na średnim, dwupasowym rondzie ze względu na brak możliwości przeplatania się pojazdów pomiędzy wlotami i wylotami, bardzo utrudniona jest zmiana pasa ruchu podczas opuszczania ronda.
4. Duże ronda – to skrzyżowania o ruchu okrężnym o średnicy ponad 65 metrów.
Na tych rondach, na odcinkach jezdni między sąsiednimi wlotami, może zachodzić przeplatanie strumieni ruchu. Innymi słowy, tak jak na innych wielopasmowych drogach jednokierunkowych, pojazdy mogą płynnie, dynamicznie zmieniać pas ruchu. Jezdnia wokół wyspy może mieć nawet trzy pasy ruchu (powinna być wtedy sygnalizacja świetlna).
Ciekawostka. Największe w Polsce i jedno z największych w Europie jest rondo w Głogowie. To Plac Konstytucji 3 Maja, którego wyspa środkowa ma powierzchnię 5 hektarów!