jazda na rowerze fot. Adobe Stock

Jakie efekty daje jazda na rowerze? Wiemy, ile możesz schudnąć!

Dla zgrabnej pupy i pięknych ud droga nie musi wieść przez mękę. W roli intensywnego treningu sprawdzi się jazda na rowerze! Wiemy, ile kalorii spalisz i jakie efekty przyniesie w dłuższej perspektywie. Sprawdź, dlaczego warto jeździć na rowerze!
Agata Bernaciak / 06.08.2015 05:39 / aktualizacja: 02.04.2019 13:09
jazda na rowerze fot. Adobe Stock

Nikogo już nie dziwi rower w połączeniu z sukienką, ani rowerzyści jeżdżący po śniegu. Trend, który przybył z Holandii jest na fali. Rower stał się modny, bo modne jest zdrowie i troska o kondycję.

Jakie efekty daje codzienna jazda na rowerze?

Jazda na rowerze wpływa na kształtowanie nóg i pupy. Dzięki niej poprawiamy pracę całego organizmu, zwiększamy wydolność układu krążenia i oddechowego, co przyspiesza pojawienie się pierwszych efektów! Korzystanie z roweru na co dzień jest doskonałym uzupełnieniem planu ćwiczeń.

Jazda na rowerze to również wspaniała rozrywka i sposób na spędzenie czasu. Zdaniem specjalistów świetnie dotlenia organizm. Dzięki temu serce pracuje lepiej, pompuje więcej tlenu do komórek ciała. W ten sposób poprawiona wydolność podnosi ogólną sprawność fizyczną, a za tym w parze idzie poprawa samopoczucia i zwiększenie energii życiowej.

Jazda na rowerze chroni również przed miażdżycą i pomaga obniżyć poziom złego cholesterolu. Jeśli boimy się żylaków na nogach, pedałowanie i ciągła aktywność nóg wzmaga przepływ krwi w łydkach, co przeciwdziała zakrzepom w żyłach.

Co powinnaś wiedzieć zanim wsiądziesz na rower? Najważniejsze informacje

Ile kcal spalasz podczas jazdy na rowerze?

Podczas 1h intensywnego treningu wykonujemy około 4000 obrotów i spalamy średnio 600 kalorii,
 a dzięki temu, że na rowerze odciążamy stawy kolanowe oraz kręgosłup, możemy jeździć dłużej niż np. biegać. To oznacza więcej spalonych kalorii.

Nowe buty, torebka a może sukienka? Wszystko to możesz kupić taniej, wejdź na stronę Guess kupony rabatowe

Jak trenować?

Ilość spalanych kalorii i efekty odchudzania zależą od sposobu, w jaki będziesz poruszać się na rowerze. Najlepsze rezultaty przyniesie lekki wysiłek rozłożony w długim okresie czasu. Jeżeli zależy ci na odchudzaniu jedź wolno, ale długo – od 2 do 5 h.

Pamiętaj, żeby podczas wycieczek dostarczać organizmowi dużą dawkę płynów, czyli ok. 0,7-1,0 l na godzinę. Ten typ jazdy powoduje przestawienie się organizmu na ciągły proces przemian tłuszczowych, a więc wykorzystywanie energii ze znajdującego się w organizmie tłuszczu.

Skutkiem jest mniejsze zapotrzebowanie na węglowodany, mniejsze poczucie głodu i ustabilizowanie poziomu insuliny we krwi. Oprócz spalania zmniejszasz więc chęć sięgnięcia po słodycze!

Jak często jeździć na rowerze, by schudnąć?

Najlepsze rezultaty osiągniesz jeżdżąc na rowerze 3-4 razy w tygodniu. Dzięki temu organizm ma czas na regenerację. Jeżeli chcesz zrzucić kilogramy, musisz wiedzieć, że przejażdżka krótsza niż pół godziny nie przyniesie żadnych efektów. Dopiero po 30 minutach podnosi się temperatura ciała czy rozszerzają się naczynia krwionośne.

Każdą przejażdżkę zaczynaj od wolnego tempa, poświęcając kilkanaście minut na rozgrzewkę. Dopiero potem przyspiesz. Bardzo istotnym elementem odchudzania jest również… spanie! To właśnie podczas snu następuje wyrzut hormonów odpowiedzialnych za uwalnianie tłuszczu z komórek. Dlatego w procesie odchudzania ważny jest długi sen – zwłaszcza, że zrzucanie kilogramów wiąże się ze stresem. Zarówno fizycznym, jak i psychicznym.

Regeneracji mięśni po wysiłku sportowym sprzyja także przekąska po treningu. Dostarczając organizmowi posiłek zaraz po przejażdżce wykorzystujesz moment, gdy wchłanianie węglowodanów jest największe. Zapewniasz w ten sposób organizmowi szybkie uzupełnienie glikogenu, które wykorzystane zostaną do odbudowy zapasu „paliwa” w twoich mięśniach.

Jaki rower miejski warto kupić? Przegląd

10 zasad, których musisz przestrzegać jeżdżąc na rowerze

1. Przestrzegaj przepisów prawa

Na drodze obowiązują przepisy prawa. Nawet jeśli nie masz prawa jazdy, twoim obowiązkiem jest znać podstawowe znaki i zasady ruchu drogowego.

2. Bądź czujna!

Na drodze jesteś bardziej narażona na niebezpieczeństwo niż kierowcy. Nie chroni cię ani karoseria, ani poduszki powietrzne. Co za tym idzie powinnaś stosować zasadę ograniczonego zaufania do innych użytkowników dróg!

3. Współpracuj z kierowcami

Jadąc na rowerze jesteś współuczestnikiem ruchu drogowego. Gdy tylko jest to możliwe, z zachowaniem ostrożności ustępuj miejsca szybszym pojazdom.

4. Pamiętaj, że chodniki są dla pieszych

Wielu rowerzystów korzysta z chodników. Czasem podyktowane jest to brakiem przestrzeni dla rowerów i poczuciem bezpieczeństwa. Nawet jeśli jedziesz po chodniku to pamiętaj, że jesteś tam tylko gościem. Nie dzwoń, nie krzycz na pieszych, nie jedź z zawrotną prędkością i slalomem.

5. Pasy są miejscem również TYLKO dla pieszych

Niestety niektórzy cykliści nie zwracają na to uwagi. Przez pasy rower należy przeprowadzić. Zabronione jest przejeżdżanie przez zebry rowerem, a tym bardziej wjeżdżanie na nie z zawrotną prędkością.  

6. Korzystaj ze ścieżek rowerowych

Nie jest ich dużo, ale gdy już są - korzystaj właśnie z nich. Można na nich bezpiecznie przejeżdżać przez skrzyżowania.

7. NIE dla jazdy pod prąd

Droga jednokierunkowa lub zakaz wjazdu (chyba, że znaki stanowią inaczej) dotyczą również jednośladów. Jazda pod prąd to nie łamanie przepisów!

8. Bądź widoczna i przewidywalna

Zaznaczaj swoją obecność na drodze - oprócz obowiązkowego oświetlenia, zadbaj o widoczny strój i odblaski. Zawsze sygnalizuj zmianę kierunku jazdy, włączanie się do ruchu czy omijanie przeszkód. Im bardziej cię widać, tym lepiej.

9. Ubezpiecz się

Mimo szczerych chęci nie wszystkie sytuacje na drodze da się przewidzieć. Czasem wystarczy chwila nieuwagi innego użytkownika drogi, by doszło do niebezpiecznego zdarzenia. Co w takiej sytuacji? Wiele firm ubezpieczeniowych w swojej ofercie posiada ubezpieczenia OC, które w razie szkody podczas jazdy na rowerze gwarantuje pomoc.

10. Nie blokuj drogi

Zatrzymując się na drodze, czy na ścieżce rowerowej nie rób tego gwałtownie i nie stawaj na środku. Nie pozwól, by inni musieli ostro hamować.