POLECAMY

Moc drugiego śniadania

Drugie śniadanie to często pomijany w codziennym jadłospisie posiłek. Wydaje się mniej ważne, więc jedzone pospiesznie, złożone z przypadkowo zakupionych przekąsek albo resztek wczorajszego obiadu ma tylko na chwilę oszukać pusty żołądek. Czy to aby na pewno dobry tok myślenia?
Moc drugiego śniadania fot. Fotolia

Dlaczego warto jeść drugie śniadanie?

Z punktu widzenia prawidłowego odżywiania  drugie śniadanie jest niezmiernie ważne.  Regularne spożywanie posiłków co 3-4 godziny zapewnia sprawne funkcjonowanie metabolizmu w naszym organizmie – tłumaczy Maria Jakubowska, Specjalista ds. Żywienia z Fundacji BOŚ. Nie wszystkie składniki odżywcze i witaminy są w nim kumulowane na dłużej.  Na początku dnia potrzebujemy też solidnej  dawki energii, którą spożytkujemy w późniejszych godzinach wzmożonej pracy umysłowej.  Jedzony wcześnie rano posiłek rzadko wystarcza na pokrycie owych potrzeb.  Zapominając o drugim śniadaniu szkodzimy sami sobie ucząc się dodatkowo złych dietetycznych nawyków.

Co jedzą Polacy?

W diecie Polaków wciąż brakuje owoców i warzyw. Przygotowując jedzenie na wynos, najczęściej decydujemy się na suche, nudne kanapki na bazie bułki. Jeśli i tych nie mamy czasu przygotować, zaspokajamy głód ciężkostrawnym, pełnym „ulepszaczy” fastfoodem.  Gdy w jadłospisie dominują produkty z białej mąki oraz przetworzone artykuły spożywcze w krótkim czasie dochodzi do niedoboru witamin i innych składników odżywczych: magnezu, chromu, cynku, wapnia – wymienia Maria Jakubowska. Następstwem mogą być zaburzenia przemiany materii, z których bierze początek wiele groźnych chorób. Zaspokajanie głodu słodyczami również szkodzi zdrowiu. Glukoza, czyli cukier prosty to oczywiście jeden z ważniejszych składników odżywczych warunkujących właściwą pracę mózgu – wyjaśnia Maria Jakubowska. Jednak zbyt duża jej ilość, płynąca  np. ze spożycia słodzonych napojów, batoników czy czekolady, powoduje gwałtowne wahania poziomu cukru we krwi. Organizm już po chwili ponownie odczuwa niedobór energii, a my… czujemy głód! Sięgamy po kolejny batonik i koło się zamyka.  Efekt? Brak koncentracji, bóle głowy, zaburzenia pamięci, a nawet emocjonalne rozchwianie. W takim stanie organizmu trudno mówić o pracy.

Czy można pominąć drugie śniadanie?

Biorąc poranny głód „na przetrzymanie”  osiągniemy podobnie opłakany skutek.  Zbyt długie przerwy między posiłkami prowadzą do znacznego spadku glukozy we krwi, co powoduje obniżenie wydolności fizycznej, i umysłowej. Raczej nie stracimy też tym sposobem na wadze. Po powrocie do domu zjemy zdecydowanie za dużo. Spożywanie tylko dwóch obfitych posiłków w ciągu dnia sprzyja procesowi odkładania tłuszczu szybko prowadząc do nadwagi.

A co z dziećmi?

Nasze dzieci również często zapominają o drugim śniadaniu biorąc zły przykład z rodziców.  Zaoferowane natłokiem szkolnych zajęć zwyczajnie nie czują głodu.  Tymczasem codzienna nauka potęguje i tak wysokie zapotrzebowanie na energię rozwijającego się organizmu. Młody człowiek potrzebuje zbilansowanej diety, by móc skoncentrować się na lekcjach i łatwo przyswajać wiedzę. Dzieci często skarżą się na bóle brzucha, których przyczyną  może być nadmierne spożyciu cukru drażniącego błonę śluzową żołądka – zauważa Maria Jakubowska. Nie przynosząc  z domu drugiego  śniadania łatwiej skuszą się na dostępne w prawie każdym sklepiku szkolnym słodycze. Dlatego już od najmłodszych lat warto wyrabiać w pociechach właściwe nawyki żywieniowe, pokazując, że zdrowe jedzenie wcale nie musi być niesmaczne.

Zobacz również: Węglowodany - które są korzystniejsza dla zdrowia?

Jakie zatem powinno być odżywcze drugie śniadanie? 

Przede wszystkim powinno być bogate w węglowodany złożone i dużą ilość błonnika pokarmowego – odpowiada Maria Jakubowska. Osiągniemy to łącząc pełnoziarniste produkty zbożowe, dawkę przetworów mlecznych, owoców i warzyw. Do picia? Butelka wody mineralnej lub  jednodniowy sok marchwiowy. Zamiast batonika? Owoc, orzechy, czasami pyszne domowe wypieki… Drugie śniadanie najlepiej  przygotowywać w domu, gdzie mamy możliwość dokładnego zaplanowania składników. Minimalizujemy tym samym pokusę nabycia  przypadkowej niezdrowej przekąski.

Pamiętajmy o różnorodności!

Szaszłyki z kurczaka, sałatka z awokado, świeża marchewka, plastry ogórka, wielobarwna papryka,  owoce, rodzynki....Zapakowane w kolorowe, a zarazem praktyczne plastikowe pudełka będą cieszyć nie tylko podniebienie, ale także oko. Na stronie programu www.aktywniepozdrowie.pl prezentujemy wiele ciekawych, zbilansowanych przepisów na drugie śniadania – zaprasza Maria Jakubowska. Ale amatorów dobrej kuchni zachęcamy przede wszystkim do eksperymentowania ze zdrową żywnością i przełamywania stereotypów. Sezonowe produkty, pachnące zioła i odrobina wyobraźni zamienią każde drugie śniadanie w prawdziwą ucztę smakosza. Ucztę, która z pewnością wyjdzie nam na zdrowie!

Zobacz także: Polacy spożywają za dużo soli!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)