Witaminy A i E to witaminy młodości! Jak wpływają na twoją skórę, włosy i paznokcie?

Witaminy A i E to jedne z witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Znasz je z pozytywnego oddziaływania na skórę, włosy i paznokcie. Wpływają na prawidłowe nawilżenie i odżywienie tych struktur, wzmacniają ich bariery ochronne. Jednak nie tylko to jest ich zaletą!
Witaminy A i E to witaminy młodości! Jak wpływają na twoją skórę, włosy i paznokcie? fot. Adobe Stock

Witaminy A i E to jedne z witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Znamy je z pozytywnego oddziaływania na skórę, włosy i paznokcie. Mają wpływać na prawidłowe nawilżenie i odżywienie tych struktur, jak również wzmacniać ich bariery ochronne. Jednak nie tylko to jest ich zaletą.

Witamina A – witamina oczu

Powstaje z prowitaminy, którą jest beta-karoten, znajdujący się w kolorowych warzywach. Razem z witaminą E wpływa na prawidłowy stan skóry i wytworów naskórka oraz błon śluzowych. Warto wiedzieć, że chroni wewnętrzne nabłonki przed infekcjami, zapewnia prawidłowy rozwój kości i różnicowanie się ich komórek, uczestniczy w syntezie kolagenu. Uznano ją również za substancję przeciwutleniającą, wykazującą działanie przeciwnowotworowe np. w przypadku ostrych białaczek szpikowych.

Najważniejszą funkcją witaminy A jest ochrona oczu, odbiór bodźców wzrokowych i prawidłowe widzenie.

Awitaminoza

Niedobór witaminy A lub beta-karotenu, objawiać się może:

  • suchością oczu, skóry i błon śluzowych,
  • powolnym przyrostem paznokci,
  • rogowaceniem naskórka,
  • zmianami trądzikowymi,
  • zaburzeniami apetytu,
  • biegunkami,
  • „kurzą ślepotą”, czyli ślepotą zmierzchową.

W naszym kraju rzadko stwierdza się awitaminozę witaminy A. Zwykle dotyczy ona mieszkańców Afryki i Azji Południowej, Oceanii i Południowej Ameryki.

Hiperwitaminoza

Skutkuje odczuwaniem bólów głowy, przewlekłego zmęczenia i dolegliwości gastrycznych (nudności, wymioty). Niestety, z powodu hiperwitaminozy witaminy A, odnotowano już zgony. Objawami, świadczącymi o ostrym zatruciu są: bóle głowy, nudności, wymioty i zaburzenia koordynacji ruchowej oraz problemy z mięśniami. Jeżeli przez dłuższy okres czasu zmagamy się z hiperwitaminozą witaminy A, wówczas trzeba mieć na uwadze, fakt iż sprzyja ona:

  • udarom mózgu,
  • wadom wrodzonym u płodów,
  • zaburzeniom czynności wątroby,
  • osteoporozie i bólom stawowym.

Nadmiar beta-karotenu można zaobserwować jako przebarwienia skóry. Jest ona lekko brzoskwiniowa, także na dłoniach i stopach.

Źródła:

  • wątroba,
  • tran,
  • masło,
  • pomidory,
  • brokuły,
  • marchew,
  • szczaw,
  • bataty,
  • awokado,
  • szpinak,
  • dynia,
  • boćwina,
  • jarmuż,
  • pestki dyni,
  • mango,
  • oleje roślinne.

*Dawkę śmiertelną witaminy A zawiera wątroba niedźwiedzia polarnego.

Zapotrzebowanie: dzienne zapotrzebowanie nie powinno przekraczać 1 mg.

Witamina E – witamina młodości

Jak wspomniano wcześniej witamina E, warunkuje prawidłowy stan skóry, włosów, paznokci i błon śluzowych. Najcenniejszy dla człowieka jest związek alfa-tokoferol – jedna z postaci witaminy E. Jest silnym przeciwutleniaczem, stąd określenie „witamina młodości”. Chroni erytrocyty – krwinki czerwone – przed rozpadem, a także wzmacnia naczynia krwionośne. Jest stosowania w leczeniu niepłodności męskiej i zalecana jako przeciwutleniacz palaczom papierosów.

Awitaminoza

W praktyce rzadko się ją stwierdza, z uwagi na jej „wszędobylskość”. Jest bowiem dodawana do żywności, a jej symbol to: E306, natomiast syntetyczne analogi: E307, E308, E309. Jednak, gdy już dojdzie do awitaminozy, najczęściej występują:

  • zaburzenia nastroju,
  • osłabienie,
  • trudności ze skupieniem i koncentracją uwagi,
  • osłabienie mięśni,
  • wysuszenie skóry,
  • rogowacenie naskórka,
  • problemy z płodnością,
  • anemia,
  • trudne gojenie się ran.

Zwiększa się też ryzyko chorób naczyń krwionośnych i serca.

Hiperwitaminoza

Nadmiar może skutkować pojawieniem się problemów z widzeniem, rozdrażnienia, bólów głowy, osłabienia mięśni i ogólnego zmęczenia. Ponadto może zwiększać śmiertelność wśród osób, które mimo braku niedoboru bezmyślnie ją suplementują (podobnie jak witamina A!). Witamina E przyjmowana w ciąży, może negatywnie wpłynąć na rozwijający się płód.

Źródła:

  • migdały,
  • orzechy,
  • pełnoziarniste pieczywo,
  • oleje: kukurydziany, z pestek dyni, lniany, słonecznikowy, orzechowy oraz oliwa z oliwek,
  • kiełki pszenicy,
  • mleko,
  • margaryna,
  • zielone i liściaste warzywa.

Zapotrzebowanie: dobowe zapotrzebowanie mieści się w przedziale od 8 do 13 mg.

Pamiętaj!

Witamina A i E nie wchłonie się prawidłowo, jeśli spożywasz produkty bez tłuszczu i na surowo!

Dowiedz się więcej o witaminach:
Plan suplementacji witaminą D. Czy wiesz, jakie dawki powinnaś przyjmować?
Po co nam kwas foliowy?
4 rzeczy, które warto wiedzieć o witaminie B12

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/2 miesiące temu
witaminy A+E zawsze pomagają mi na suchą skórę zimą