Śniadania – jakie Polacy popełniają błędy żywieniowe?

Aż 20% Polaków nie jada śniadań. Brak tego ważnego posiłku ma przełożenie na ich zdrowie i kondycję. Jakie jeszcze błędy żywieniowe związane ze śniadaniem popełniają Polacy, opowiada dietetyk Katarzyna Biłous.
/ 21.05.2013 20:01

Dietetycy są zgodni: śniadanie jest bardzo ważnym, o ile nie najważniejszym, posiłkiem w ciągu dnia. Całkowite pozbawienie organizmu śniadania zmusza go do pracy ponad siły. W praktyce oznacza to brak energii, senność i zmęczenie. Pojawia się również pogorszenie samopoczucia i problemy z koncentracją.

Śniadanie pomaga utrzymać prawidłową wagę, poprzez stymulację metabolizmu oraz stabilizację poziomu cukru we krwi, a także zmniejsza ryzyko chorób serca czy nowotworów jelita grubego. Jakie jeszcze błędy związane ze śniadaniem popełniają Polacy?

Jemy za szybko

Jedzą śniadanie w pośpiechu. Brak czasu na spokojne skonsumowanie porannego posiłku, to nie tylko efekt późnego wstawania czy pośpiechu, to także przejaw traktowania śniadania jako posiłku dodatkowego, a nie podstawowego. Jeszcze kilkanaście lat temu śniadanie traktowano jako poranny niezbędnik.

Jedzenie w pośpiechu może skutkować problemami z trawieniem, zgagą, a nawet może prowadzić do chorób serca, cukrzycy i nadwagi.

Warto wiedzieć: Drugie śniadanie – co dawać dziecku do szkoły?

Lepiej zjeść cokolwiek niż nic

Problem z jedzeniem w pośpiechu wiąże się także z jakością śniadania. Niestety bardzo często nie przykładamy wagi do tego co jemy, wychodząc z założenia, że lepiej zjeść cokolwiek niż nic. Stołujemy się w fast foodach w drodze do pracy, zagryzamy przekąskami. Wszystko to powoduje tylko chwilowe uczucie sytości, krótkofalowy przyrost energii, a potem jej niedosyt.

Słodkie śniadania

Często urozmaicamy nasze śniadania słodkimi przekąskami: batonikami, ciastkami czy cukierkami. To duży błąd. Takie produkty zawierają cukry proste, które są szybko spalane i w krótkim czasie po spożyciu ponownie jesteśmy głodni.

Śniadanie to posiłek, który powinien dostarczać odpowiednią ilość wszystkich składników odżywczych do ludzkiego organizmu. Powinien się on składać z węglowodanów (pieczywo pełnoziarniste, musli), tłuszczy (masło, margaryna – umożliwiają one wchłonięcie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, czyli A, D, E oraz K) oraz białek (mleko lub przetwory mleczne, mięso, rośliny strączkowe). Nie wolno też zapominać o owocach i warzywach.

Polecamy: O której godzinie jeść śniadanie?

Źródło: Heima Studio/ mk