pomidory a nadkwasota fot. Adobe Stock, New Africa

Pomidory a nadkwasota i refluks. 7 skutecznych trików na złagodzenie kwasowości pomidorów

Pomidory a nadkwasota i refluks to śliski temat. Pomidory i przetwory pomidorowe pobudzają produkcję kwasu solnego i nasilają objawy nadkwasoty, są więc oficjalnie przeciwwskazane. Mimo to można jeść je w mniejszych ilościach po zastosowaniu trików na obniżenie ich kwasowości: dodanie sody do sosu pomidorowego, łączenie pomidorów z nabiałem i wybieranie odmian pomidorów przyjaznych nadkwasocie.
/ 11.08.2022 05:57
pomidory a nadkwasota fot. Adobe Stock, New Africa

Nadkwasota i refluks oficjalnie należą do przeciwwskazań do jedzenia pomidorów. Można jednak częściowo złagodzić ich działanie, stosując sztuczki na ograniczenie ich kwasowości i właściwości pobudzających produkcję kwasu solnego. Sprawdź, jak bezpiecznie włączyć pomidory do diety na nadkwasotę i refluks pokarmowy.

Spis treści:

  1. Czy można jeść pomidory przy nadkwasocie żołądka?
  2. Jak dostosować pomidory do diety w nadkwasocie żołądka?

Czy można jeść pomidory przy nadkwasocie żołądka?

Znalezienie odpowiedzi na pytanie: czy można jeść pomidory przy nadkwasocie i refluksie, może wprowadzać w konsternację. Przy nadkwasocie żołądka z jednej strony pomidory są zakazane, ale pojawiają się na niektórych listach produktów polecanych.

Przeglądając internet, bez trudu natkniesz się na informacje, że pomidory są polecane przy nadkwasocie. Z drugiej strony, przy nadkwasocie eliminuje się produkty pobudzające wydzielanie kwasu żołądkowego i kwaśne, a do nich należą pomidory. Gdzie jest prawda?

Okazuje się, że pomidory należą do warzyw przeciwwskazanych przy nadkwasocie. Ich obecność na listach polecanych jest niepotwierdzonym naukowo przypadkiem. Nie korzystaj z list produktów na refluks, jeśli zauważysz pomidory po stronie polecanych warzyw.

Dlaczego nie można jeść pomidorów przy nadkwasocie?

Pomidory nie są polecane przy nadkwasocie i refluksie z uwagi na:

  • kwaśny odczyn, czyli kwaśne, niskie pH,
  • właściwość pobudzania układu pokarmowego do produkcji kwasu żołądkowego.

Te właściwości wynikają z obecności kwasów organicznych w pomidorach, szczególnie kwasu jabłkowego i kwasu cytrynowego.

Jak sprawdzić, czy możesz jeść pomidory przy nadkwasocie?

Nadkwasota i refluks to specyficzne problemy, których objawy i reakcje na niektóre produkty spożywcze, są różne u różnych osób. Dieta refluksowa często musi opierać się na własnych obserwacjach. W badaniach ankietowych przeprowadzonych po rozmowach z pacjentami chorującymi na refluks, pomidory faktycznie często wskazywane były jako warzywa, które wzmagają objawy. Chodziło zarówno o pomidory świeże, jak i te przetworzone.

Mimo wszystko warto sprawdzić, jaka jest twoja reakcja na pomidory. Jest szansa, że w łagodnych postaciach nadkwasoty i refluksu nie będą one powodować żadnych objawów. Nie musisz ich wtedy wykluczać, choć warto dostosować je do diety na nadkwasotę za pomocą kilku trików.

Jak dostosować pomidory do diety w nadkwasocie żołądka?

Pomidory nie są surowo zakazane przy nadkwasocie i w refluksie, jeśli nie masz po nich przykrych objawów. Nawet jeśli źle czujesz się po surowych pomidorach lub sosie pomidorowym, są sposoby na złagodzenie ich działania. Powinno się przygotować je w specjalny sposób, by lepiej wpisywały się w założenia diety w nadkwasocie. Oto doskonałe sposoby na przystosowanie pomidorów do diety na nadkwasotę i refluks pokarmowy. Zneutralizują ich kwasowość i poprawią samopoczucie po zjedzeniu pomidorów.

Łącz pomidory ze źródłem białka

Białko ma właściwości obniżające pH treści pokarmowej. Łącz pomidory ze źródłem białka, powinny cię mniej podrażniać. Skorzystaj z koncentratu pomidorowego do zamarynowania piersi z kurczaka, wkrój świeżego pomidora do twarożku.

Zredukuj kwasowość pomidorów nabiałem

Jeśli twoja nadkwasota pozwala ci częściowo na jedzenie sosów z pomidorów, możesz za pomocą nabiału zredukować ich kwasowość. Sos pomidorowy dobry na refluks to np. beszamel z dodatkiem passaty, sos pomidorowy wymieszany ze słodką śmietanką lub koncentrat pomidorowy zmieszany z mlekiem. Sam sok pomidorowy lub passata są zbyt kwaśne.

danie z pomidorami w nadkwasociefot. Kurczak w sosie śmietanowym z suszonymi pomidorami - może sprawdzić się w nadkwasocie/ Adobe Stock, FormA

Dodaj sodę oczyszczoną do pomidorów

Soda oczyszczona to najskuteczniejsza zasadotwórcza substancja z twojej kuchni. Soda wchodzi w reakcje z kwasem i neutralizuje go częściowo. Dodaj płaską łyżeczkę (lub mniej) sody do sosu pomidorowego lub zupy pomidorowej, by pozbyć się kwasowego odczynu zapewnionego przez pomidory. Potrawa będzie się pienić, to normalne, świadczy o reakcji, w której wydziela się kwas węglowy w postaci dwutlenku węgla.

Nie podawaj pomiarów z kwaśnymi produktami

Jeśli decydujesz się już na nagięcie zasad diety na nadkwasotę przez dodanie pomidorów, nie łam przy okazji innych zasad tej diety. Nie łącz pomidorów z innymi kwasowymi produktami lub produktami w inny sposób łamiącymi dietę refluksową. Nie podawaj pomidorów:

  • z sosem musztardowym,
  • z octem,
  • z sokiem z cytryny,
  • agresywnie smażonych z dużą ilością tłuszczu.

Wybieraj pomidory odpowiednie gatunki pomidorów przy nadkwasocie

Choć w rankingu najzdrowszych pomidorów wygrywają pomidory koktajlowe, niekoniecznie to najlepszy wybór dla osób z refluksem i nadkwasotą. Korzystaj z mniej kwaśnych odmian pomidorów, np. słodszych pomidorów malinowych lub pomidorów tutti frutti. Wszystkie pomidory bardziej mięsiste i słodkie będą ci mniej szkodzić. 

Wybieraj dojrzałe pomidory

Pomidory dojrzałe i czerwone powinny być mniej kwasowe niż pomidory zerwane przed szczytem swojej dojrzałości. Sięgaj tylko po mocno dojrzałe pomidory, które mają więcej cukru, a mniej kwasów organicznych.

wybór pomidorów na nadkwasotęfot. Wybór odpowiednich pomidorów na nadkwasotę zależy od stopnia ich dojrzałości/Adobe Stock, NDABCREATIVITY

Wyciągaj gniazda nasienne z pomidorów

Wyciągaj z pomidorów gniazda nasienne i pestki. To w nich gromadzi się większość kwasu z pomidorów. Korzystaj tylko z miąższu pomidorowego.

Źródła:

Lesley B Dibley, Christine Norton, Roger Jones, Don't eat tomatoes: patient's self-reported experiences of causes of symptoms in gastro-oesophageal reflux disease, Family Practice, Volume 27, Issue 4, August 2010, Pages 410–417, https://doi.org/10.1093/fampra/cmq020