Kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6

Tłuszcze jest niezbędne w naszej diecie. Nie tylko dostarczają nam energii, lecz także są źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Niezwykle istotna jest podaż kwasów z rodziny omega-3 i omega-6, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.
/ 15.12.2012 14:15
ryby

Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe

NNKT są to wielonienasycone kwasy, których nasz organizm nie jest w stanie syntetyzować, dlatego muszą być dostarczone wraz z pożywieniem. Należą do nich głównie kwas linolowy i alfa-linolenowy. NNKT można podzielić na dwie niewiele różniące się pod względem właściwości biologiczne kwasów. Podział ten uzależniony jest od umiejscowienia nienasyconego wiązania. W przypadku, kiedy takie wiązanie znajduje się na miejscu 3. to mówimy o kwasach omega-3, natomiast jeśli jest na 6. pozycji, to określamy je jako omega-6.

Zobacz także: Gdzie występują wielonienasycone kwasy tłuszczowe?

Kwasy omega-3

Głównym źródłem kwasów omega-3 jest tłuszcz ryb morskich (szczególnie makrele, łososie, sardynki). Ryby produkują duże ilości tego kwasu ponieważ jego obecność jest niezbędna do przetrwania w zimnych wodach morskich. Powinny one stanowić podstawę naszej diety, ponieważ pozytywnie wpływają na:

  • funkcjonowanie mózgu - poprawiają pamięć oraz koncentrację;
  • obniżanie poziomu cholesterolu we krwi;
  • Obniżanie ciśnienia tętniczego krwi;
  • elastyczność skóry - łagodzą reakcje alergiczne.

Kwasy omega-6

Kwasy z rodziny omega-6 są niezbędne do prawidłowego wzrostu organizmu, gojenia się ran, funkcjonowania nerek, wątroby, a także zapobiegają zakażeniom. Głównym ich źródłem jest olej słonecznikowy, kokosowy, z pestek winogron, kukurydziany oraz sojowy. Dodatkowo występują w margarynach. Należy jednak pamiętać, że oleje roślinne bogate w te kwasy powinno spożywać się w postaci surowej. Smażenie z zastosowaniem powyższych kwasów mogą przyczyniać się do powstawania związków o charakterze kancerogennym.  Zaleca się aby utrzymywać proporcję kwasów omega-6/omega-3 w stosunku 4:5, czyli np. na 4 łyżeczki oleju sojowego powinno przypadać 5 łyżeczek kwasu lnianego. 

Zobacz także: Cała prawda o NNKT

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)