Jaka żywność nam szkodzi?

Zdrowie. Energia. Prawidłowa waga. Dobre samopoczucie. Zadowolenie. Gdyby cechy te można było kupić w pigułce, byłyby na wagę złota. Są z jednej strony bezcenne, a z drugiej - dostępne dla każdego.
hamburger 2

Przyzwyczajenia żywieniowe

Zdrowy styl życia, zbilansowana dieta i codzienny ruch są z jednej strony tak naturalne, a z drugiej tak trudne do stosowania w codziennym życiu. Warto przypomnieć, że każdy posiłek to nasz własny wybór. Na własnym talerzu decydujemy o zdrowiu i chorobie, dobrym samopoczuciu i energii. Wbrew pozorom to także my sami wybieramy smak – smakuje nam to, co znamy, do czego jesteśmy przyzwyczajeni – niestety najczęściej także to, co bogate w tłuszcz, sól i cukier.

Smak zmienia się zarówno z wiekiem jak i z porą roku, co więcej już po 3-4 tygodniach diety adaptujemy się do nowych smaków. Dużo zależy też od nastawienia psychicznego, poglądów na temat jedzenia czy zwyczajów z dzieciństwa. 

Zobacz także: Sałatki dietetyczne

Niestety przemysł spożywczy stawia na produkty relatywnie drogie, trwałe, wysoko przetworzone, wygodne w użyciu i obciążone duża marżą - proste, nieprzetworzone kasze, warzywa i owoce oraz świeże mięso i produkty mleczne są zbyt tanie, by można było na nich zarobić, choć z punktu widzenia naszego organizmu – bezcenne. Warto zatem jeszcze raz przypomnieć, czego powinniśmy unikać robiąc codzienne zakupy.

Hamburgery, hot-dogi

To produkty mięsne z mięsa najgorszej jakości, przemielonego, z wypełniaczami, np. białkiem sojowym i bułką tartą. Takie potrawy są bogate w tłuszcz, cholesterol, sól i polepszacze smaku, i zapachu oraz barwniki. Zawartość mięsa w tych produktach zwykle nie przekracza 10% ! Za to pierwowzory hamburgera, czyli pieczony na grillu kotlet mielony z chudego wołowego mięsa, czy pierwowzór hot-doga - czyli pasek smażonej polędwicy wieprzowej są już bardzo wartościowe żywieniowo.

Frytki

Smażone produkty z ziemniaków czyli frytki (także te mrożone do odsmażenia na patelni czy w piekarniku) i chipsy ponieważ zawierają ogromne ilości tłuszczu oraz soli i przyśpieszające rozwój cukrzycy, chorób serca i otyłości oraz silnie rakotwórcze kwasy tłuszczowe typu trans oraz akrylamid przechodzący do krwi i magazynowany w wątrobie! Za to ziemniaki w obierkach są niskokaloryczne i cenne żywieniowo.

Bułki do burgerów

Pieczywo do hot-dogów, hamburgerów, chleb tostowy, bułki „do odpieku” z masłem ze względu na maksymalnie oczyszczoną mąkę pozbawioną jakiejkolwiek wartości odżywczej poza kaloryczną, kwasy tłuszczowe typu trans oraz akrylamid, masę polepszaczy smaku i zapachu, polepszaczy piekarniczych, środków antypleśniowych i konserwujących.

"Mleczne" napoje

Produkty mleczne jak kremowe jogurty kawowe, koktajle mleczne typu shake, serki homogenizowane z posypką czekoladową lub dżemem ze względu na bardzo wysoką zawartość tłuszczu, cholesterolu czy cukru (porównywalną do czekolady mlecznej – porcja takiego jogurtu potrafi odpowiadać ½ czekolady) należy porównywać do słodyczy nie do nabiału.

Nabiał, który warto polecić, to przede wszystkim produkty o smaku naturalnym z minimalną ilością zagęszczaczy czy stabilizatorów. Warto unikać zwłaszcza tych obcych dla mleka dodatków technologicznych jak np. modyfikowane skrobia, produkty otrzymane z wodorostów – karaginiany, alginiany czy żelatyna.

Zobacz także: Co to znaczy "za gruby"?

Płatki śniadaniowe

Płatki śniadaniowe kukurydziane i pszenne, czekoladowe i w słodkiej otoczce oraz niestety wiele gotowych musli ze względu na bardzo wysoką zawartość cukru ma wysoki indeks glikemiczny, co powoduje wysoki wyrzut insuliny do krwi a przez to paradoksalnie obniża poziom dostępnej dla komórek glukozy. Taka „cukrowa huśtawka” to na dłuższą metę łatwiejsze odkładanie się tkanki tłuszczowej oraz szybkie ataki głodu.

Pamiętajmy, że przemysł spożywczy to potężny dział gospodarki, inwestujący ogromne kwoty w technologię, poprawę wydajności produkcji, marketing i PR. Jest smutnym paradoksem naszych czasów zamiana wyrobów spożywczych najgorszej jakości w pożądane, błyszczące, kolorowo opakowane, szeroko reklamowane i promowane nowoczesne produkty żywnościowe.

Więcej informacji : Przystań Psychologiczna

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
/13.09.2010 11:25
Zgadzam się z Anitą w 100%. Ja uwielbiam gotować dla mojej rodziny. Jednak wiem też, że zdrowe odżywianie się wcale nie jest taką prostą sprawą. Sama bardzo długo uczyłam się, jak powinno się jeść itd. Zapisałam się nawet na kurs zdrowego odżywiania i stylu życia. Pewnie widzieliście podobne programy w TVN Style. Ja totalnie przez przypadek dowiedziałam się, że takie rzeczy można też robić na własną rękę. Moja koleżanka, której to poleciłam, przesłała mi fajnego linka ze zniżką na taki kurs. Podaję go dalej: http://www.fastdeal.pl/oferta/tylko_99_zl_zamiast_200_zl/131. Może ktoś ewentualnie skorzysta. Zwłaszcza mieszkanki Krakowa. Pozdrawiam i życzę wszystkim miłej przygody z jedzeniem! :)
/10.09.2010 08:47
gotowanie to sama przyjemnosc, tym bardziej z kimś albo dla kogoś nie rozumiem dlaczego ludzie jedza byle co aby tylko napełnić zołądek