Jak zadbać o swoją odporność jesienią?/fot. Fotolia

Jak wzmocnić odporność w okresie jesiennym?

Odporność to zdolność organizmu do obrony przed patogenami. Jak powinna wyglądać odpowiednia dieta, aby skutecznie wzmocniła naszą odporność w okresie jesiennym? Jak dodatkowo możemy poprawić naszą odporność? Dlaczego czosnek i cebula nazywane są naturalnymi antybiotykami?
/ 22.10.2012 13:09
Jak zadbać o swoją odporność jesienią?/fot. Fotolia

Czym jest odporność?

Odporność jest to zestaw wszystkich mechanizmów biorących udział w stworzeniu tzw. odpowiedzi odpornościowej (całokształtu zmian zachodzących w organizmie na skutek kontaktu z antygenem). Najogólniej mówiąc, jest to zdolność organizmu do obrony przed patogenami, wywołującymi chorobę. Badaniami nad nią zajmuje się dział zwany immunologią.

Istnieje kilka typów odporności:

1.Odporność nieswoista:

  • bierna,
  • czynna.

2. Odporność swoista:
*bierna:

  • naturalna,
  • sztuczna.

*czynna:

  • naturalna,
  • sztuczna,
  • komórkowa.

Jak wzmacniać odporność?

W okresie jesiennym, jak również jesienno-zimowym, nasza odporność jest narażona na znaczne pogorszenie ze względu na nagłe skoki temperatury, okresy zachorowań oraz niewłaściwy tryb życia. Stres, przemęczenie, zaburzenia snu, używki i zła dieta nie pomogą nam przetrwać sezonu chorobowego, a wręcz przeciwnie – tylko pogorszą nasze samopoczucie.

Sposoby na wzmocnienie naszej odporności:

Medykamenty

Suplementy witaminowe, wzmacniające odporność, są skuteczne tylko wtedy, gdy zażywane są regularnie. Jeżeli planujemy zmienić sposób żywienia, musimy pamiętać o tym, że jesień nie jest najlepszą porą na stosowanie diet – zwłaszcza tych rygorystycznych. Jeżeli jednak zamierzamy zmodyfikować nasz jadłospis, musimy pamiętać o tym, by był on bogaty w witaminy. Przed osłabieniem odporności równie skutecznie ochronią nas preparaty zawierające echinaceę.

Czosnek, cebula i omega-3

Wiele razy słyszeliśmy o różnorakich zdrowotnych właściwościach czosnku i cebuli. Dodawanie ich do potraw jest bardzo ważne dla naszego organizmu ze zdrowotnego punktu widzenia. Czosnek –nawet gotowany –  posiada właściwości bakteriobójcze. Warzywa te, mimo że pozostawiają w naszych ustach charakterystyczny zapach, są naturalnymi antybiotykami.

Warto pamiętać także o kwasach tłuszczowych omega-3 zawartych w morskich rybach. Kwasy te pobudzają produkcję białych krwinek i likwidują szkodliwe bakterie z organizmu.

Odpowiednia dieta

Należy przede wszystkim unikać niezdrowego jedzenia oraz ograniczyć: białe pieczywo, cukier, biały ryż, tłuste produkty mleczne, oleje rafinowane, słone przekąski, alkohol, kofeinę i słodycze. Aby wzmocnić odporność, powinno się zastosować lekkostrawną dietę bogatą w kefiry, maślanki, morskie ryby, owoce morza, imbir, świeże i gotowane warzywa, świeże owoce oraz produkty pełnoziarniste.

Zobacz również: Co warto jeść jesienią?

Ćwiczenia

Regularne ćwiczenia i unikanie stresu to klucz do wzmocnienia odporności. Należy codziennie przynajmniej przez 30 minut gimnastykować się w domu lub urządzić sobie wypad rowerowy. Można również stosować różne techniki relaksacyjne dla odprężenia organizmu.

Sen i woda

Osłabiona odporność jest często wywołana brakiem snu lub brakiem czasu na odpowiednią regenerację organizmu. Kiedy człowiek jest ciągle niewyspany, układ odpornościowy szwankuje. Jeżeli mamy kłopoty z zaśnięciem, pijmy napary ziołowe z melisy, to nas uspokoi i wyciszy. Ponadto picie dużej ilości wody, przynajmniej 1,5l dziennie, poprawi nasze samopoczucie, ponieważ woda wypłukuje toksyny z organizmu.

Słońce

Jesień (a właściwie jej początki) to szansa na złapanie ostatnich promieni słońca i nacieszenie się nimi do przyszłego roku. Ponadto promienie słoneczne są niezbędne naszemu organizmowi do wytwarzania witaminy D.

Zobacz również: Nawadnianie organizmu - dlaczego potrzebujemy wody?