Jak łączyć pokarmy? Dwie młode kobiety gotują zdrowy posiłek, kroją warzywa. fot. Adobe Stock

Jak łączyć produkty spożywcze? 10 najgorszych połączeń, które stosujesz!

Chcesz wiedzieć jak się zdrowo odżywiać? Nie wiesz, które grupy produktów możesz łączyć, a których nie? Zdradzamy 10 najgorszych połączeń żywności!
/ 11.12.2018 09:59
Jak łączyć pokarmy? Dwie młode kobiety gotują zdrowy posiłek, kroją warzywa. fot. Adobe Stock

1. Skrobia i kwas

Tych składników nie należy łączyć. To połączenie hamuje wydzielanie ptialiny, odpowiedzialnej za proces trawienia skrobi, którą znajdziesz w produktach zbożowych takich jak pieczywo i płatki śniadaniowe. Jeśli chcesz uniknąć problemów z trawieniem:

  • nie łącz produktów zbożowych z sokami
  • nie łącz produktów zbożowych z jajkami
  • nie dodawaj do ryżu i makaronu octu.

2. Skrobia i białko

Jest to najgorsze z możliwych połączeń, a mimo to najbardziej popularne: 

  • mięso z pieczywem i ziemniakami,
  • hamburger z frytkami,
  • jajka z pieczywem czy grzankami.

Białko i skrobia nasiąkają w jamie ustnej zasadowym enzymem. Kiedy tak strawiony pokarm dostaje się do żołądka, zostaje dalej poddany działaniu enzymów trawiących skrobię. Przez to białko pozostaje niestrawione i nieprzyswojone przez organizm.

Mięso i produkty zbożowe zawsze jedz osobno, w innym wypadku przyswoisz tylko skrobię! Energia z białka, potrzebna m.in. do budowania mięśni, pozostanie niewykorzystana.

3. Skrobia i cukier

Skrobię i cukier jedz osobno. Jeśli je połączysz, trawienie skrobi rozpocznie się dopiero w żołądku, co w rezultacie doprowadzi do fermentacji cukru. Możesz bez obaw łączyć skrobię i tłuszcze, zajadać się chlebem z masłem, jednak jeśli dodasz do tego dżem lub miód, przeszkodzisz trawieniu skrobi.

4. Białko i białko

Możesz spożywać podobne rodzaje pokarmów, jak np. mięso wołowe i jagnięce lub dwa rodzaje ryb – nie różnią się tak bardzo, aby zakłócać trawienie w żołądku. Inaczej jest z innymi różnymi rodzajami białek. Na mleko najsilniejsze enzymy działają dopiero w ostatniej godzinie trawienia, na mięso w pierwszej, a na jaja gdzieś pomiędzy. Dlatego nie należy łączyć mięsa z mlekiem, jajami czy serem.

5. Białko i kwas

W trakcie jednego posiłku staraj się nie łączyć białek i kwasów. Nie pij do obiadu soku pomarańczowego i nie dodawaj octu do sałatki z kurczakiem, ponieważ uniemożliwi to strawienie mięsa. Białka są poddawane trawieniu w środowisku kwaśnym. Spożycie produktów kwaśnych razem z białkiem hamuje wydzielanie do kwasu solnego w żołądku. Jest on niezbędny do wydzielania pepsyny – enzymu trawiącego białka.

6. Białko i tłuszcz

Tłuszcz znacząco i na długo obniża poziom kwasu solnego i pepsyny w żołądku. Konsekwencją jest opóźnienie w trawieniu białka spożytego razem z tłuszczem. To właśnie dlatego tłuste mięsa, takie jak boczek lub stek, zalegają w żołądku nawet kilka godzin po zjedzeniu. Unikaj łączenia białka z tłuszczem, a jeśli ci się to zdarzy, jedz dużo surowych warzyw, które pomogą w trawieniu.

7. Białko i cukier

Nie spożywaj białka i cukru podczas jednego posiłku. Wszystkie cukry hamują wydzielanie soków żołądkowych, ponieważ ich trawienie rozpoczyna się dopiero w jelicie cienkim. Jeśli zaraz po obiedzie zjesz coś słodkiego, białko z mięsa nie zostanie przyswojone przez organizm. Cukier zaś zanim ulegnie wchłonięciu w jelicie cienkim zacznie fermentować doprowadzając do wzdęć i problemów jelitowych.

8. Mleko i inne produkty

W naszej kulturze zaleca się picie co najmniej szklanki mleka dziennie, podczas gdy na Wschodzie czy w Afryce ludzie traktują je jako środek przeczyszczający.

Po osiągnięciu dojrzałości organizm ludzki przestaje produkować enzym odpowiedzialny za trawienie mleka – laktazę. Dorośli nie potrzebują mleka do prawidłowego funkcjonowania. Nigdy nie łącz mleka z innymi produktami!

9. Melony jedz samodzielnie!

Melony jedz same, bez dodatków. To świetne owoce, które szybko dostają się do jelita cienkiego, gdzie zostają strawione i wchłonięte. Jednak trawienie zachodzi w ten sposób tylko wtedy, gdy żołądek jest pusty. Jeśli połączysz go z innymi, wymagającymi trawienia potrawami, melon pozostanie w żołądku tak długo, dopóki te potrawy nie ulegną strawieniu. Skutkiem może być fermentacja i problemy gastryczne.

10. Kiedy jeść desery?

Po większym posiłku nie należy spożywać słodkich deserów i świeżych owoców. Jeśli zamierzasz jeść słodycze i owoce, jedz je jako osobny posiłek. Zapobiegniesz ich fermentacji i problemom gastrycznym.

Staraj się przestrzegać tych reguł i unikać niezdrowych połączeń. Dzięki temu twoja dieta będzie zdrowsza, a samopoczucie lepsze!

Źródło: Daniel Reid "Tao Zdrowia", wyd. Rebis

Dowiedz się więcej o zasadach zdrowego odżywiania:
Zdrowe odżywianie – co to naprawdę znaczy? TOP 10 zasad zdrowego odżywiania
Wyjście z diety - jak zakończyć dietę odchudzającą bez efektu jo-jo?
5 fatalnych rad dla osób na diecie, które sprawiają, że jesz więcej!