Jedz codziennie warzywa i owoce

Jak jeść dla zdrowia

"Jemy po to, by żyć, a nie żyjemy po to, by jeść”. Te słowa powinny nam towarzyszyć każdego dnia jeśli chcemy zachować zdrowie, urodę i dobre samopoczucie do późnej starości. Co zatem jeść i jak często? Jakie techniki kulinarne stosować?
/ 27.07.2009 13:34
Jedz codziennie warzywa i owoce

Jemy po to, by żyć...

Pomocne w tym względzie mogą się również okazać zasady zdrowego żywienia, według których powinniśmy – między innymi – jeść mało a często, czyli około 4-5 posiłków dziennie w odstępach 2-3 godzin. Jest to czas, kiedy organizm wykorzystuje dostarczaną mu energię na bieżąco i nie musi czerpać ze swoich rezerw, chroniąc się tym samym przed obniżeniem poziomu glukozy we krwi i uczuciem zmęczenia. Dlatego też każdy z nas powinien ustalić sobie własny godzinowy plan posiłków, najwygodniejszy dla własnego trybu życia i pracy i przestrzegać go.

Zobacz także: Dlaczego trzeba jeść pięć posiłków dziennie?

Techniki kulinarne

Powinniśmy także zwrócić uwagę na stosowane przez nas techniki kulinarne, przede wszystkim po to, by chronić to, co najcenniejsze w przygotowywanych przez nas posiłkach. Unikajmy smażenia w dużej ilości tłuszczu, w zamian stosujmy metodę gotowania, grillowania, pieczenia, np. w folii. Warzywa, ziemniaki powinniśmy gotować od wrzątku, sól dodając na samym końcu gotowania. Dzięki temu skracając czas obróbki termicznej chronimy zawarte w nich witaminy przed rozpadem.

W dziennym jadłospisie należy także zwrócić uwagę na odpowiednie spożycie płynów – 1,5-2 litry dziennie.

Ruszmy się!

Nieodłącznym elementem naszego życia powinna być... systematyczna aktywność fizyczna, która ma zapobiegać nadwadze, coraz częściej występującym chorobom cywilizacyjnym, jak np. cukrzyca II typu. Zalecana „dawka” sportu, to przynajmniej 2 razy w tygodniu około godziny.

Zobacz także: Smukła sylwetka w ekspresowym tempie - czy to możliwe?

Komponując nasze posiłki musimy pamiętać o powyższych zasadach. Zwiększy to nasze szanse na zachowanie smukłej sylwetki i dobrego samopoczucia do późnego wieku, a także pomoże uniknąć powikłań zdrowotnych ściśle związanych z dietą, jak np. nadciśnienie, zbyt wysoki cholesterol. Nie zapominajmy również, że „Edimus, ut vivamus, non vivimus, ut edamus - jemy po to, by żyć, a nie żyjemy po to, by jeść”. Choć jedzenie niewątpliwie jest przyjemnością i niech tak pozostanie.

                                                                                                                                                                                                                                                  Katarzyna Faliszewska
Centrum Dietetyczne SetPoint
www.setpoint.pl