Dieta na jesienną depresję

Dieta na jesienną depresję

Nie jednemu z nas, jesień kojarzy się z długimi, smutnymi dniami. Cóż poradzić, gdy za oknem deszczowo i szaro? Jak się okazuje odpowiednią dietą możemy sprawić, że znów w nas zaświeci słońce.
/ 30.09.2010 12:11
Dieta na jesienną depresję

Co z tym szczęściem?

Serotonina określana mianem „hormonu szczęścia” uznana została za substancję wpływającą korzystnie na nasze samopoczucie. Powstaje ona przy udziale 2 rodzajów składników. Pierwszym z nich jest tryptofan, który należy dostarczyć wraz z dietą, gdyż nie jest syntetyzowany w organizmie człowieka.

Produktami będącymi źródłami tego aminokwasu są produkty takie jak: ryby, jaja, mięso, biały i żółty ser. Serotonina powstaje także przy udziale węglowodanów, które są konieczne do przemiany tryptofanu w hormon. Zalecane jest więc spożywanie produktów będących źródłem węglowodanów złożonych tj: warzywa, pełnoziarniste pieczywo, kasze, makarony, brązowy ryż.

Depresji winne są niedobory?

Jak wykazało wiele badań niedobory niektórych składników mogą prowadzić do obniżenia nastroju. Mowa tu o witaminach z grupy B – szczególnie witaminie B1, B6 i B12, których to dostarczyć można organizmowi dzięki produktom zbożowym, warzywom o zielonych liściach, produktom mięsnym i mleczarskim.

Ponadto wykazano, że do rozwoju depresji może prowadzić także niedobór kwasu foliowego, który powoduje obniżenie stężenia serotoniny w mózgu. Pamiętajmy więc, że gdy dopada nas chandra nie powinniśmy zapomnieć o spożywaniu szpinaku, sałaty, brokułów, orzechów. Nasz pogorszony nastrój może być również konsekwencją niedoboru selenu. Nie powinniśmy więc wykluczać z diety jego najlepszych źródeł – ryb, owoców morza, skorupiaków.

Polecamy: Encyklopedia zdrowia

Białko

Codzienny jadłospis powinien zawierać produkty będące źródłem pełnowartościowego białka – chude gatunki mięs, ryby oraz jaja. Odpowiednia ilość tego składnika przyczynia się do produkcji dopaminy i noradrenaliny, które zwiększają koncentrację.

Tłuszcze

Tłuszcz także ma wpływ na nasze samopoczucie. Negatywnie działają tłuszcze typu trans, które zawarte są w produktach przygotowanych na bazie margaryn twardych (np. ciastka kruche) oraz żywność „fast food”. Korzystne działanie wykazują tłuszcze nienasycone. Kwasy tłuszczowe omega-3 przeciwdziałają rozwojowi depresji, dlatego też produkty będące ich źródłem (ryby, oleje, orzechy, ziarna) powinny często gościć na naszych stołach.

W te smutne dni zadbajmy przede wszystkim o siebie: wyjdźmy na spacer w poszukiwaniu odrobiny słońca, urozmaicajmy swoją dietę, unikajmy używek, które sprzyjać mogą powstawaniu niedoborów. To jest gwarancją lepszego samopoczucia. 

Polecamy także: Witamina na jesień