Dieta dla nastolatek

Zdrowe odżywianie w okresie dorastania to złoty środek na utrzymanie młodzieńczej kondycji, wigoru i świeżego wyglądu. To właśnie dojrzewanie jest okresem decydującym o późniejszych kłopotach z nadwagą. Czy wiesz jak odżywiać się zdrowo?
/ 27.09.2010 09:02
Jedz codziennie warzywa i owoce

Dzienne zapotrzebowanie

Odpowiednia dieta, to taka, która dostarcza organizmowi niezbędnych składników z pięciu grup spożywczych. Dzienne zapotrzebowanie na energię i składniki odżywcze dla dziewcząt kształtuje się w granicach:

13 - 15 lat to 2600 - 2800 kcal
16 - 20 lat to 2500 - 2700 kcal

Na dobrą dietę składają się dwa ważne elementy: regularność i urozmaicenie. W codziennym jadłospisie nastolatki nie może zabraknąć mleka i jego przetworów, mięsa, ryb, produktów zbożowych oraz warzyw i owoców. Prawidłowy bilans wszystkich tych składników wpływa pozytywnie na psychofizyczną kondycję dziecka: zarówno zapobiega rozdrażnieniu, zmęczeniu i kłopotom z koncentracją, jak i wspomaga skórę, włosy i paznokcie.

Niedobór składników pokarmowych może doprowadzić do wielu problemów zdrowotnych, np.: brak żelaza i witaminy B12 może być przyczyną niedokrwistości, która objawia się przez powstawanie bolesnych stanów zapalnych w kącikach ust, czy osłabienie, senność i ziemisty kolor skóry.

Polecamy: Czy żelazo może uchronić przed anemią?

Dziewczęce dojrzewanie

W wieku dojrzewania, w porównaniu z okresem intensywnego wzrostu, zmniejsza się zapotrzebowanie na składniki energetyczne, budulcowe i regulujące. Dziewczęta prowadzą mniej ruchliwy tryb życia niż chłopcy, dlatego ich dieta powinna zawierać mniej tłuszczów nasyconych i węglowodanów. Zapotrzebowanie energetyczne, tak jak każde inne, powinno być pokryte urozmaiconym pożywieniem, czyli obok pieczywa powinny znaleźć się także gotowane produkty zbożowe (kasza, makarony).

W okresie dojrzewania dziewczętom zaleca się odstawienie mocnej herbaty i kawy.

Przyjmowanie płynów

Nawodnienie organizmu jest odpowiedzialne za ciśnienie tętnicze oraz funkcjonowanie nerek. Dlatego tak istotne jest, aby w ciągu doby przyjmować od 1,5 do 2 litrów płynów. Jednak w okresie letnim oraz podczas intensywnego wysiłku fizycznego, powinniśmy ją znacznie zwiększyć. Warto też pić więcej podczas pracy w klimatyzowanym biurze. Zapobiega to wysuszaniu śluzówek oraz uzupełnia niedobory spowodowane piciem kawy.

Polecamy: Czy kofeina wpływa negatywnie na zdrowie?