buraki fot. Fotolia

Buraki - charakterystyka i właściwości

Trudno, zwłaszcza zimą, o warzywa bogatsze w witaminy i minerały niż swojskie czerwone bulwy. Zobacz, jak mogą wesprzeć twoją zdrową dietę!
/ 20.02.2013 07:46
buraki fot. Fotolia

Choć są łatwo dostępne i tanie jak przysłowiowy barszcz, to jemy je zdecydowanie za rzadko. A są prawdziwą skarbnicą składników odżywczych. Co w sobie kryją te tajemnicze bulwy?

Właściwości odżywcze buraków

  • Dzięki witaminie C, a także witaminom z grupy B oraz witaminie A buraki wpływają korzystnie na odporność, chroniąc przed grypą i przeziębieniami.
  • Mają sporo żelaza i kwasu foliowego – ten duet składników sprawia, że działają krwiotwórczo i zapobiegają anemii.
  • Obfitują w inne minerały, jak wapń, magnez oraz dwa rzadkie metale: rubid i cez, które mogą chronić przed nowotworami.
  • Zawartość potasu i ogólny skład buraków sprawia, że odkwaszają organizm – polecane są więc osobom spożywającym dużo produktów zakwaszających (np. mięsa, ciasta, pieczywa), cierpiącym m.in. na zgagę.
  • Uwaga! Buraki zawierają dużo cukru (ok. 10 g w 100 g warzyw), powinni więc na nie uważać chorzy na cukrzycę.

Jak gotować buraki, by zachowały cenne składniki

Przede wszystkim gotuj je w mundurkach – obierzesz dopiero, gdy wystygną. Jeśli musisz je posolić, zrób to pod koniec gotowania – wtedy zachowają ładny kolor. Buraki możesz też upiec w całości w piekarniku – najlepiej zawinięte w folię aluminiową. Pyszna jest też sałatka z pokrojonych buraków upieczonych z krążkami cebuli i cząstkami jabłek.

Buraczana kuracja

Pomoże obniżyć ciśnienie krwi i ochroni przed chorobami serca. Poprawi także wytrzymałość organizmu i doda energii: buraki wyszoruj i wyciśnij sok w sokowirówce lub zetrzyj na drobnej tarce i odciśnij sok przez gazę. Sok możesz wzbogacić jabłkiem. Odstaw go na 2 godziny do lodówki. Codziennie wypijaj sporą szklankę. Kuracja sokiem powinna trwać 2–3 tygodnie.