Ból brzucha po jedzeniu - 7 nietolerancji pokarmowych które tak się objawiają fot. Fotolia

Ból brzucha po jedzeniu. Poznaj 7 nietolerancji pokarmowych, które go powodują!

Bardzo często po jedzeniu źle się czujesz? Sprawdź, czy nie dotknęła cię nietolerancja pokarmowa!
Agata Bernaciak / 30.01.2019 15:02
Ból brzucha po jedzeniu - 7 nietolerancji pokarmowych które tak się objawiają fot. Fotolia

1. Nietolerancja laktozy

Objawy: wzdęcia, uczucie pełności i przelewania w żołądku, burczenie, biegunki po mleku, twarogu, budyniu i lodach.
Co robić? Zrezygnuj z tradycyjnego mleka oraz dań, które mają je w swoim składzie. Sięgaj po produkty niskolaktozowe, a także pokarmy bogate w wapń (sardynki, szprotki, twarde sery, produkty sojowe, fasolę, migdały, orzechy). Czytaj etykiety i ulotki – także leków i suplementów!

2. Nietolerancja glutenu

Objawy: wzdęcia, ból brzucha i biegunka, z czasem osłabienie i bladość skóry po zjedzeniu produktów zbożowych.
Co robić? Porzuć na kilka dni produkty zbożowe oraz płatki i makarony. Jeśli dolegliwości ustąpią – już wiesz, co ci dolega. Kolejnym krokiem jest przejście na dietę bezglutenową.

3. Nietolerancja fruktozy

Objawy: wzdęcia, bóle, biegunka po większości owoców, sokach i miodzie.
Co robić? Nie dla ciebie owoce drobnopestkowe i suszone oraz pikantne warzywa, skoncentrowane soki, cukier, miód, pełne ziarno.

4. Nietolerancja histaminy

Objawy: ból brzucha, biegunka, ból głowy, katar i kaszel, zaczerwienienie i świąd skóry oraz wysypka, a także kołatanie serca po winie, serach, truskawkach.
Co robić? Porzuć sery pleśniowe, produkty fermentowane (np. kefir, jogurt, maślanka, kiszonki), konserwowe, wędzone i marynowane ryby, owoce morza, czerwone wino, szampana, czekoladę.

5. Alergia pokarmowa

Objawy: mdłości, swędzenie i drętwienie warg czy podniebienia po zjedzeniu konkretnych produktów.
Co robić? Prowadź dzienniczek i zapisuj, po czym pojawiają się niepokojące objawy. Następnie wyklucz z diety podejrzane pokarmy. Warto zrobić testy i ewentualne odczulanie – jesień i zima to najlepszy moment.

6. Zespół jelita drażliwego

Objawy: kurcze, kłucie, pieczenie, biegunka, zaparcia, wzdęcia pojawiające się lub nasilające w stresie. Nasilenie bólu zmienia się, podobnie jak jego lokalizacja. Ból ustępuje bądź zmniejsza się po wizycie w toalecie.
Co robić? Połączenie cukru i tłuszczu to mieszanka, której jelita wyjątkowo nie lubią. Sztuczne słodziki również nadmiernie je pobudzają.

7. Drażliwy żołądek

Objawy: mdłości i wymioty, ucisk w żołądku, często w sytuacjach stresowych.
Co robić? Spróbuj szybko się odprężyć. Połóż się. Jeżeli często cierpisz, zmień dietę. Jedzenie nie powinno być ani zbyt gorące, ani za zimne. Zimne gazowane napoje zastąp ciepłymi. Nie smaż i nie jedz odgrzewanego.