Bakterie w jogurtach

Bakterie w jogurtach

Produkty zawierające żywe kultury bakterii to tzw. probiotyki. Co to takiego i jakie korzyści niesie ich spożywanie? Wszystkie informacje na temat bakterii w jogurtach znajdziecie w tym artykule.
/ 18.03.2010 11:37
Bakterie w jogurtach

Nie wszystkie drobnoustroje są groźne dla człowieka – to fakt. Niektóre z nich to takie „dobre bakterie”. Tak jak te obecne w probiotykach, mogą mieć bardzo korzystny wpływ na zdrowie.

Czym są „dobre bakterie”?

Żywe kultury bakterii to wyselekcjonowane, szlachetne bakterie kwasu mlekowego, które nie giną po ich spożyciu, ale żywe przedostają się do jelita grubego. Tam osiedlają się i rozmnażają. Bakterie te występują powszechnie w przyrodzie. W produkcji przemysłowej ich najszlachetniejsze szczepy dodawane są do pasteryzowanego, czyli właściwie jałowego, mleka lub śmietanki.

Zobacz także: Co powinnaś wiedzieć o białku?

Czy warto je jeść?

Lista korzyści płynących ze spożywania żywności zawierającej bakterie kwasu mlekowego jest bardzo długa.

Osiedlające się w układzie pokarmowym bakterie probiotyczne wzmacniają jego naturalną mikroflorę. Mikroflora jelitowa stanowi barierę ochronną dla chorobotwórczych bakterii. Bierze także udział w trawieniu niektórych składników pokarmowych. Jest również odpowiedzialna za wytwarzanie takich witamin jak B2 i K.

Zobacz także: Fakty i mity na temat probiotyków

Bakterie, o których mowa, są pomocne w odbudowywaniu flory bakteryjnej, np. po kuracji antybiotykowej. Zażywanie antybiotyków narusza równowagę mikroflory układu pokarmowego, dlatego po zakończeniu kuracji dobrze jest sięgnąć po produkty zawierające bakterie kwasu mlekowego. Jednak nie tylko antybiotyki działają niekorzystnie na florę bakteryjną układu pokarmowego. Zagraża jej także stres. Oznacza to, że każdy, kto się z nim zmaga powinien wzbogacić swoją dietę w probiotyki.

O wybieraniu produktów mlecznych, z żywymi kulturami bakterii, powinny pamiętać także osoby nietolerujące laktozy, gdyż probiotyki wspomagają jej trawienie, oraz osoby walczące z wrzodami żołądka.

Gdzie ich szukać?

Oczywiście w jogurtach, ale tylko tych z przedrostkiem „bio”. Dobroczynne bakterie kwasu mlekowego znajdziemy też w fermentowanych napojach mlecznych, np. kefirze. Bakterie probiotyczne dodawane są obecnie także do niefermentowanych napojów, takich jak acidofilne mleka, maślanki, a nawet soki.

Zobacz także: Zdrowa żywność to nie zawsze zdrowe produkty?