rower do spinningu

Spinning – jazda na rowerze stacjonarnym

Spinning jest obecnie jedną z najlepiej rozwijających się form fitness. Odkąd został rozpowszechniony, zyskał wielu zwolenników. Należy do sportów wytrzymałościowych, ponieważ przez dłuższy czas wykonujemy tę samą czynność. Dzięki swoim nieskomplikowanym ruchom (pedałowaniu) może je wykonywać każdy bez względu na wiek, płeć, stan zdrowia czy stopień wytrenowania.
/ 03.05.2009 20:58
rower do spinningu

Jest nietypowym rodzajem aktywności fizycznej. To zdecydowanie nie jest zwykła jazda na rowerze na sali treningowej. Zajęcia spinningu odbywają się w rytm muzyki pod dyktando instruktora. Każdy przeprowadzony trening zawsze składa się z rozgrzewki, treningu właściwego i rozciągania.

Właściwa pozycja

Przed przystąpieniem do zajęć należy sprawdzić czy wysokość siodełka i kierownicy jest dopasowana do wzrostu i długości nóg. Siedząc na rowerze powinniśmy być nachyleni pod kątem 45 stopni. Pozycja pochylona do przodu z ugiętymi rękoma odciąża mięśnie pleców. Zwiększenie obciążenia przy pedałowaniu na stojaka wzmacnia pracę nóg. Gdy pedał jest na górze naciskamy go opuszką stopy do dołu i przodu, kiedy jest na dole mocno naciskamy do tyłu.

Konstrukcja roweru

Rower oparty jest na stabilnym stelażu, a jego budowa pozwala na kontrolowanie poziomu wysiłku.

Dlaczego warto?

Korzyści wypływające z regularnego treningu:

  • poprawia wytrzymałości i wydolność,
  • usprawnia pracę serca i układu oddechowego,
  • wzmacnia i ujędrnia pośladki, uda i łydki,
  • wzmacnia układu kostny,
  • wyszczupla, redukuje tkankę tłuszczową,
  • zapobiega chorobie wieńcowej i nadciśnieniowej,
  • zapobiega osteoporozie.

Zobacz też: Jak zmotywować się do ćwiczeń?

Dla kogo spinning jest dobrą formą aktywności?

Spinning mogą uprawiać osoby z dużą nadwagą, ponieważ nie obciąża tak bardzo stawów kolanowych i kręgosłupa jak bieganie. W czasie zajęć można spalić nawet ok. 700 kcal. Trening na rowerze nie powoduje rozrastania się mięśni w przeciwieństwie do ćwiczeń siłowych, które polegają na wykonywaniu małej liczby powtórzeń z dużym obciążeniem.

Każde zajęcia powinny rozpoczynać się od rozgrzewki z rosnącą intensywnością. Potem następuje część główna, czyli jazda ciągła w zmiennym tempie. Trening kończy się ćwiczeniami rozciągającymi, które regulują tętno tak, aby po wysiłku powróciło do wartości spoczynkowej.

Zobacz też: Nie ćwiczę, bo… – obalamy wymówki!