fot. Fotolia
Czym jest motywacja?
Motywacja to długotrwały proces obejmujący wiele mechanizmów zachodzących w naszej świadomości. Dzięki niej udaje nam się podtrzymywać rozpoczęte działanie. To ciągłe przywracanie równowagi, która jest zaburzona przez czynniki zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz. Motywacja pozwala nam określić cel, który chcemy realizować, oraz systematycznie podejmować działania, dzięki którymi dążymy do spełnienia celu, czerpiąc przy tym przyjemność.
Wyróżnia się dwa rodzaje motywacji: zewnętrzną i wewnętrzną. Może one mieć swoje źródła w otoczeniu, czynnikach znajdujących się poza wyobraźnią, umysłem i świadomością.
Pierwszy bodziec bywa często niepozorny, np. zakład, pobudki czysto egoistyczne (jak chęć zaimponowania komuś lub bycie podziwianym/-ą). Taki typ motywacji ukierunkowany jest na chęć otrzymania nagrody, czyli w tym przypadku osiągnięcia smukłej sylwetki. Trwa bardzo krótko i jest ulotny, wymaga dostarczania kolejnych korzyści, aby nie przerwać ćwiczeń.
Drugi typ to motywacja wewnętrzna. Ma ona swoje źródło w nas samych. Cechuje się samowystarczalnością, nie wymaga obecności nagród ani bodźców z otoczenia. To czysta chęć wykonania działania. Przez to wpływa na nas przez długi czas, prowadząc do samorozwoju oraz samorealizacji.
Często nie potrafimy prosić o pomoc. Pamiętajmy, że wiele osób z naszego otoczenia, trenerzy, dietetycy mogą pomóc nam w chwilach słabości, wesprzeć i zmotywować do dalszej pracy.
Zobacz też: Kluby fitness – najpopularniejsze stereotypy
SMART, czyli technika motywacji
Pamiętaj, aby nauczyć się rozmawiać o swoich planach i celach. Co chcesz osiągnąć? Najczęściej też po pewnym czasie zmiany w twoim wyglądzie nie stają się dla ciebie aż tak widoczne. Niestety wpływa to na obniżenie motywacji.
Spotkaj się z kimś kogo widzisz rzadziej niż raz w tygodniu. Z pewnością zauważy zmianę w twojej sylwetce. Taka informacja zwrotna wzmocni i da siłę do wykonywania działań zmierzających do realizacji celu.
Jeśli masz problem z zmotywowaniem się do działania, wypróbuj technikę SMART. Pozwala ona ocenić stawiany cel.
- S – specyficzny/szczegółowy/prosty cel (jednoznaczny, konkretny, krótko sformułowany).
- M – mierzalny cel (musi być oceniony, czy faktycznie został osiągnięty).
- A – akceptowany/atrakcyjny cel warty realizowania, którego wypełnienie sprawi nam satysfakcję.
- R – realistyczny, czyli możliwy do osiągnięcia.
- T – terminowy (musi istnieć określony odcinek czasu, czyli wyznaczamy sobie konkretny termin zakończenia działań związanych z realizacją celu).
Zobacz też: Aplikacje treningowe - potrzebne czy nie?