W przypadku leków off label nie wiemy czy korzyści przewyższają ryzyko/ fot. Fotolia

Składniki preparatów odchudzajacych

Dlaczego preparaty na odchudzanie działają? Czy wystarczy łykać kapsułki, bez włączania aktywności fizycznej i zdrowej diety? Oto ważne składniki preparatów odchudzających.
/ 21.01.2013 14:49
W przypadku leków off label nie wiemy czy korzyści przewyższają ryzyko/ fot. Fotolia

Na rynku istnieje wiele preparatów odchudzających. Począwszy od tabletek, poprzez saszetki do rozpuszczenia w wodzie lub soku, na herbatkach redukujących wagę kończąc. Nie wszystkie z nich są skuteczne, inne wręcz niebezpieczne. Co znajduje się w tego typu produktach?

CLA – sprzężony kwas linolowy

Kwas blokujący przyswajanie tłuszczu przez organizm. Potrafi go także rozbijać, dzięki czemu łatwiej spalimy tłuszcz podczas ćwiczeń. Przyspiesza przyrost tkanki mięśniowej oraz normalizuje metabolizm glukozy. 

Niestety CLA może być niebezpieczny dla osób z cukrzycą.

Wapno z witaminą D

Niedobór wapnia może powodować tycie. Jednakże nie udowodniono naukowo, że przyjmowanie tego pierwiastka oraz dodatkowo witaminy D będzie dawało odwrotny skutek. Jest za to zupełnie nieszkodliwy dla większości osób.

L-karnityna

Jest pochodną karnityny wpływającej na prawidłowy metabolizm tłuszczów. Obniża uczucie zmęczenia, zmniejsza masę tkanki tłuszczowej, zaś zwiększa masę tkanki mięśniowej. To substancja dobrze tolerowana przez organizm i bezpieczna, jednak u niektórych osób może wywoływać dolegliwości układu pokarmowego.

Warunkiem skuteczności l-karnityny jest aktywność fizyczna.

Chrom

Chrom to pierwiastek niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, lecz trudny do pozyskania z pożywienia.  Reguluje poziom cukru we krwi, normalizuje metabolizm, ułatwia regenerację mięśni i wspomaga ich rozbudowę. Zmniejsza łaknienie oraz nie pozwala na napady trudnego do powstrzymania głodu. Niektórzy twierdzą nawet, że hamuje apetyt na słodycze, co jednak nie ma naukowego uzasadnienia.

Zobacz także: Jak zwalczyć nadwagę, zdrowo i skutecznie - poradnik

Acai Berry

To nazwa owoców jagody, zawierającej bardzo dużą ilość witamin. Mają korzystny wpływ nie tylko na metabolizm organizmu, lecz także na wzrok i odporność. Działają nieinwazyjnie.     

Chitosan

Składa się z chityny, czyli substancji występującej w pancerzach skorupiaków morskich. Hamuje wchłanianie tłuszczu, zapobiega jego rozdrabnianiu, dzięki czemu tłuszcz zostaje wydalony. Niestety - nie może być spożywany przez osoby uczulone na skorupiaki oraz może również opóźniać wchłanianie witamin A, D, E.

Zobacz także: Preparaty odchudzające - czy rzeczywiście działają?