Kupno roweru – jak wybrać odpowiedni model?

Zima to okres, który nie sprzyja rowerowym przejażdżkom. Fot. Shutterstock
Jeszcze przed kupnem roweru warto zadać sobie Kilka podstawowych pytań: Jakim jestem rowerzystą? Czy jeżdżę tylko po mieście? Czy jeżdżę spokojnie, czy raczej agresywnie? Oczywiście nie chodzi tu jedynie o ocenę własnych umiejętności, a o dopasowanie sprzętu zgodnie z naszymi preferencjami i oczekiwaniami. Jak więc wybrać odpowiedni dla siebie rower?
/ 29.05.2011 13:37
Zima to okres, który nie sprzyja rowerowym przejażdżkom. Fot. Shutterstock

Jeszcze przed laty rowery były bardzo podobne do siebie, a zaledwie kilka ich grup znacznie ułatwiały wybór. Dziś rowery niemal tak samo jak samochody czy motocykle podzielone są na wiele grup wyspecjalizowanych pojazdów o różnym przeznaczeniu. Mamy więc podstawowe grupy rowerów, jak rowery miejskie, górskie i szosowe. Każda grupa zaś dzieli są na pomniejsze oferując na przykład rowery do tak zwanego streetu, freeride’u, downhillu etc.

Wybór odpowiedniego roweru jest bardzo ważny. Można oczywiście wybrać typowy rower miejski i wybrać się nim na wycieczkę po lesie i gruntowych miejskich drogach, ale taka wycieczka nie będzie zbyt komfortowa. Jeżeli przez większość czasu będziemy jeździć po takich drogach, warto zastanowić się nad zakupem roweru, który będzie odpowiednio przygotowany do takich wycieczek. Wybór na przykład roweru górskiego lub odpowiednio zmodyfikowanego roweru trekkingowego z dodatkowym wyposażeniem z pewnością umili wycieczki i posłuży swojemu właścicielowi o wiele dłużej.

Polecamy: Ustawienie siodełka a zdrowie

Bardzo często podczas kupna roweru wiele osób nie zadaje sobie podstawowego pytania dotyczącego przeznaczenia roweru. Równie często zdarza się, że odpowiedzi na pytanie o przyszłym przeznaczeniu roweru są nieco na wyrost. Często wybieramy rower górski, gdy tak naprawdę w większości jeździmy nim po parku lub osiedlowych drogach. Zanim więc udamy się do sklepu, dobrze zastanówmy się nad naszym stylem jazdy i przeznaczeniem roweru. Taka analiza pozwoli nam zaoszczędzić zarówno sporo pieniędzy, jak i późniejszych rozczarowań.

Przed wyborem warto zapoznać się z podstawowymi obszarami aktywności rowerowej. Podstawowym obszarem jest oczywiście miasto, a w nim ulice, chodniki, parki i ścieżki rowerowe. To w mieście spędzamy najwięcej czasu na rowerze, i jeśli nie zamierzamy wyjeżdżać poza utarte szlaki, warto wziąć to pod uwagę wybierając odpowiedni rower.

Kolejnym obszarem są pozamiejskie drogi asfaltowe i gruntowe. Tu już bywa różnie, gdyż nasze polskie realia nauczyły nas, że pozamiejskie i wiejskie drogi asfaltowe mogą być nie lada wyzwaniem, nawet dla rowerów górskich. Jeśli więc zamierzamy często wyjeżdżać poza miasto i odwiedzać wiejskie tereny, warto zastanowić się nad rowerem do lekkiego terenu.

Całkowicie innego podejścia wymaga od nas teren, do którego zaliczają się zarówno leśne ścieżki jak i górskie szlaki. W tym przypadku rower miejski czy trekkingowy na pewno nie zda egzaminu. W niektórych przypadkach nawet, stosowanie takich rowerów może być niebezpieczne! Jeśli więc zamierzamy jeździć w dość ciężkim terenie, wybierzmy rower górski z dobrym osprzętem oraz odpowiedniej jakości amortyzatorem przednim.

Warto przeczytać: Jak ubrać się na każdą pogodę

Dla wprawionych rowerzystów wymagających od roweru solidności i niezawodności w każdych warunkach przewidziano rowery typu enduro. Są to rowery z pełnym zawieszeniem przednim i tylnym, dostosowane do jazdy w naprawdę ciężkich warunkach. Wymagają one co prawda sporej wprawy w konserwacji i regulacji, ale w zamian odwdzięczają się ponadprzeciętną solidnością i komfortem jazdy w każdych warunkach.

Ile więc wydać na rower? Wiele osób z pewnością odpowie, że chce wydać jak najmniej i od razu sięga po gazetki promocyjne pobliskich marketów. To ogromny błąd, gdyż jakoś rowerów marketowych jest znikoma, a bezpieczeństwo jazdy na takim rowerze stoi pod dużym znakiem zapytania. Z własnego doświadczenia wiem, że oszczędność na początku odbije się szybkimi stratami w serwisowaniu i wymienianiu szybko psujących się części.

Nie warto ukrywać, że tanie rowery są takie nie bez powodu. Producenci lub niewielkie manufaktury do ich produkcji używają kiepskich komponentów i materiałów. Ponadto rowery te składane są przez niedoświadczone osoby, a jakość montażu pozostawia wiele do życzenia. Nie ukrywajmy, że ceny dobrych, nowych rowerów zaczynają się od około 1000 złotych. Nie powinien więc dziwić fakt, że rower za połowę tej ceny nie będzie ani dobry, ani niezawodny ani co najważniejsze – bezpieczny. Jeśli jednak nie dysponujemy takim budżetem, lepiej rozejrzeć się za markowym sprzętem używanym, niż kupować wątpliwej jakości rower z marketu.

Redakcja poleca

REKLAMA