Jaka jest tajemnica diety satwicznej?

Joga w kulturze indyjskiej odgrywa pierwszorzędną rolę, gdyż jest ona nie tylko systemem ćwiczeń, ale przede wszystkim drogą do osiągnięcia pełnej harmonii. Zaleca się, aby jogini w tym celu również stosowali się do odpowiedniej diety, tzw. diety satwicznej. Dowiedz się, jakimi prawami rządzi się dieta satwiczna.
/ 24.08.2009 10:09

Słowo sattwa wywodzi się z języka indyjskiego, odnosi się ono do czystości, duchowości i pobożności, czyli do tych wartości, które, zgodnie z nauką joginów indyjskich, są najważniejsze w życiu każdego człowieka..

Podstawy diety satwicznej

Dieta satwiczna jest dietą wegetariańską, może być ona stosowana przez każdego, w tym względzie nie ma żadnych ograniczeń. Istnieje kilka zasad, które odróżniają dietę satwiczną od innych, m.in.:

  • w diecie satwicznej korzysta się wyłącznie z produktów świeżych, co oznacza, że wszelkie produkty konserwowe czy też mrożone muszą zostać wycofane z podstawowego menu;
  • zaleca się również, aby przygotowywać posiłki tylko na jeden raz, nie można jeść potraw odgrzewanych; szczególnie odradza się używanie kuchenek mikrofalowych, które wytwarzają szkodliwe promieniowanie;
  • do gotowania należy wziąć tylko tyle wody, ile w danej chwili jest potrzebne; każde odlewanie wody jest równoznaczne z gubieniem istotnych składników odżywczych, zawartych w potrawach gotowanych;
  • zaleca się spożywanie produktów razowych, uprzednio nieczyszczonych, które dostępne są m.in. w sklepach ze zdrową żywnością, bądź też w sklepach, które oferują produkty do kuchni z obcych krajów;
  • dieta satwiczna składa się wyłącznie z posiłków gotowanych i smażonych;
  • nie zaleca się spożywania w zbyt dużych ilościach surówek bądź też sałatek, gdyż ich nadmierna ilość może być szkodliwa dla naszego organizmu;
  • każdy posiłek powinien skład się z sześciu produktów;
  • produkty sezonowe, np. miód, powinny być spożywane wyłącznie w określonych porach roku (to znaczy wtedy, kiedy są świeże);
  • w diecie satwicznej niezwykle istotny jest sam moment przygotowywania posiłku, któremu towarzyszy śpiewanie mantry, będącej znakiem ofiarowania posiłku bogom.

Spożywanie posiłków jest przyrównywane do oczyszczania ciała.

Zobacz także: Szczypta Yin i Yang w kuchni

Ważnie składniki diety

Dieta satwiczna, jak każda inna, zaleca stosowanie odpowiednich produktów, czy tez składników, które powinny zajmować ważne miejsce w codziennym menu. A oto kilka z nich:

  • cukier trzcinowy nierafinowany, czyli gur (służy on, m.in. do wyrobu słodyczy),
  • mleko krowie (jogurty naturalne, twarożki indyjskie – ćena, czy indyjskie mleko zagęszczone – khoja, nie są jednak spożywane samodzielne, ale stanowią ważny składnik potrawy),
  • przyprawy: anyż, gorczyca czarna, kminek indyjski czy kolendra (stosowane są również mieszanki przypraw, z których najbardziej popularna jest garam-masala),
  • groch, czyli dal (dalem nazywana jest również potrawa z grochu; groch jest niezwykle popularny w Indiach, bardzo często dodaje się go do ryżu, wówczas wpływa on pozytywnie na zwiększenie przyswajalności białka przez organizm),
  • czatnej, czyli specjalny indyjski sos z owocu o posmaku słodko-ostrym,
  • rajty, czyli sosy sporządzone na bazie jogurtów naturalnych z dodatkiem owoców lub warzyw,
  • słodycze, np. halawa (mleko, kasza manna, orzechy, rodzynki) czy też khir (ryż długi, słodka śmietana, kardamon, cukier),
  • lassi, czyli napój sporządzony z jogurtu naturalnego oraz wody źródlanej (pozostałe dodatki zależą już od oczekiwanego posmaku, słodkiego – dodaje się wówczas zwykle cukier i owoce lub ostrego – wówczas dodatki stanowią różne zioła, sok z cytryny).

Zobacz także: Które duety są najbardziej pożywne?

Wśród najbardziej popularnych potraw diety satwicznej wyróżnia się przede wszystkim:

  • kofty – kulki serowe na ostro,
  • pakorę – warzywa zapiekane w cieście,
  • samosy – pierogi z mąki razowej o nadzieniu warzywnym,
  • czapami, chipsy, purisy – rodzaje pieczywa indyjskiego.