Wigilijne potrawy fot. Fotolia.pl

Jak odchudzić wigilijne potrawy - 7 pomysłów

Choć w Wigilię obowiązuje post, podczas kolacji nie żałujemy sobie jedzenia, a potem... nie możemy dopiąć spodni.
Agata Bernaciak / 20.12.2019 09:53
Wigilijne potrawy fot. Fotolia.pl

Wystarczy odjąć po kilkadziesiąt kalorii podczas przygotowywania potraw, aby w czasie Wigilii zjeść nawet o 700 kcal mniej. Obliczenia, które wykonałyśmy, są oczywiście przybliżone, bo każda rodzina ma własny przepis na świąteczne potrawy. Skupiłyśmy się na podstawowych składnikach, które można łatwo zamienić.

Sałatka jarzynowa - mniej o 100 kcal w porcji

Majonez robi z niej prawdziwą bombę kaloryczną. Zastąp majonez jogurtem. Jeśli wymieszasz go z ugotowanym żółtkiem i łyżeczką musztardy, prawie nie będzie czuć różnicy.

Grzyby w cieście - mniej o 36 kalorii

Suszone grzyby prawie nie mają wartości odżywczych. Kalorii dodaje im panierka. Zastąp mąkę otrębami. Zamiast maczać grzyby w cieście z mąki, mleka i jajka, zanurz je w jajku i obtocz w otrębach.

Kluski z makiem - mniej o 125 kalorii

W większości przepisów na masę zaleca się mieszanie maku pół na pół z miodem. Zastąp połowę miodu jogurtem. Aby masa była wystarczająco słodka, dodaj do niej 2–3 łyżeczki stewii w proszku.

Pierogi z kapustą i grzybami - mniej o 86 kalorii

Najbardziej kaloryczne jest w nich ciasto, sam farsz nie jest tuczący. Do jego wykonania użyj mąki żytniej lub razowej. Jest mniej kaloryczna i ma niższy indeks glikemiczny. Zrób jak najcieńsze ciasto, a przed podaniem nie odsmażaj pierogów, lecz podgrzej je w piekarniku.

Bigos - mniej o 166 kalorii

Choć post już nie obowiązuje, w trosce o figurę (i wątrobę!) zdecyduj się na tradycyjną postną kapustę. Odejmij tłuste mięso i kiełbasę. Zamiast nich dodaj do kapusty więcej suszonych grzybów i śliwek. Wybierając tę opcję, możesz bezkarnie dolać całą szklankę czerwonego wina.

Kompot z suszu - mniej o 40 kalorii

Tradycyjny przepis to 20 dag suszonych śliwek, po 10 dag moreli, jabłek, gruszek, fig, rodzynek, przyprawy korzenne, cukier. Zmień proporcje. Dodaj po 20 dag jabłek i śliwek, 10 dag gruszek, po 5 dag rodzynek, fig i moreli. Trzy pierwsze są najmniej kaloryczne. Zrezygnuj z cukru.

Karp smażony - mniej o 85 kcal w porcji

Jedna z najtłustszych ryb plus panierka i olej to przepis na dietetyczną katastrofę. Zastąp karpia szczupakiem. Dodatkowo możesz upiec rybę, zamiast ją smażyć. Jeśli jednak wolisz rybę z patelni, obtocz ją w samej mące – nie wchłonie tyle tłuszczu, co bułka tarta.

Jak przetrwać święta na diecie? Zobacz także:Modne diety, o których powinnaś zapomnieć
Święta trwają tylko 3 dni. W tym czasie możemy przytyć nawet... No właśnie, ile?
5 pomysłów na zmniejszenie kaloryczności świątecznych potraw