Jadłospis na redukcję masy ciała – samodzielnie czy z dietetykiem?

W codziennym zabieganiu bardzo często zapominamy, aby dbać o nasz organizm. Efektem mogą być nadprogramowe kilogramy zagrażające naszemu zdrowiu i życiu. Z pomocą przychodzą nam diety redukujące masę. Kiedy jadłospis takiej diety możemy ułożyć samodzielnie, a kiedy powinniśmy skorzystać z pomocy dietetyka?

Odchudzanie

Nadwaga i otyłość plagą naszych czasów

W dzisiejszych czasach, kiedy to pogoń za pieniądzem i spełnianiem własnych ambicji zawodowych zdominowała nasze życie, przestaliśmy dbać o podstawy własnego zdrowia. Fundamentem naszej dobrej formy są aktywność fizyczna oraz właściwy sposób żywienia i to właśnie zaniedbanie tych czynników jest główną przyczyną powstawania nadwagi i otyłości wśród społeczeństwa. Niepokojący staje się fakt, że stan ten zaczyna dotykać coraz młodsze osoby. Kształtowanie swojej postawy wobec życia, szczególnie odnośnie wyżej wymienionych czynników, a tym samym wyrabianie ściśle określonych nawyków determinuje nasz przyszły stan zdrowia. Aby uzmysłowić sobie dlaczego nadwaga czy otyłość są tak poważnym problemem, powinniśmy mieć świadomość jakie niosą one za sobą konsekwencje zdrowotne. Nadmierna masa ciała jest czynnikiem ryzyka powstawania wielu chorób. Do najważniejszych i najpowszechniej występujących zaburzeń, u podstawy których znajduje się zbyt wysoki wskaźnik BMI należą: nadciśnienie, miażdżyca, refluks żołądkowo-przełykowy, cukrzyca, bezdech nocny, choroby zwyrodnieniowe kości i stawów, a nawet nowotwory.

Zobacz także: Nadwaga i otyłość - przyczyny, rodzaje i skutki zdrowotne

Diety redukcyjne

Gdy niezadowolenie wynikające ze zbyt wielu „dodatkowych kilogramów” osiągnie apogeum, na pomoc przychodzą nam diety redukcyjne, powszechnie nazywane dietami odchudzającymi. Jednakże już na samym początku pojawia się problem – jak taka dieta ma wyglądać. W Internecie aż roi się od pomysłowych planów żywieniowych, których to stosowanie ma mieć zbawienny wpływ na obniżenie masy ciała. Jednakże pośród nadmiaru różnych, często sprzecznych ze sobą opinii i informacji na temat konkretnych diet, trudno nam zdecydować się na wybór jednej z nich. Dodatkowo, nie posiadając szerokiej wiedzy z zakresu żywienia człowieka, nie potrafimy zweryfikować, czy określone założenia dietetyczne, które mamy wcielić w życie są właściwe. Decydując się na odchudzanie bardzo często popadamy ze skrajności w skrajność, stosując drastyczne restrykcje żywieniowe. Należy mieć świadomość, że zbyt duże, początkowe obniżenie kaloryczności naszej diety przynosi upragniony efekt tylko w początkowym stadium jej stosowania. Niestety, gdy organizm zaadaptuje się do tych zmian, w większości przypadków nasza nadmierna masa ciała wróci w postaci efektu jojo. Ponadto dieta redukcyjna nie może być rozumiana wyłącznie jako dieta o ujemnym bilansie energetycznym. Aby stosowanie takiej diety było bezpieczne dla zdrowia należy pamiętać o jej odpowiednim zbilansowaniu pod względem makroskładników, jak również witamin i składników mineralnych. Kwestię samodzielnego planowania diety odchudzającej utrudnia także określenie przyczyny występowania nadwagi czy otyłości, która niekoniecznie musi wynikać z nadmiernej podaży pokarmów.

Konsultacja z dietetykiem kluczem do sukcesu

Jak łatwo zauważyć, ustalenie właściwego jadłospisu, indywidualnie dostosowanego do naszego stylu życia, preferencji żywieniowych, zapotrzebowania na składniki odżywcze czy też stanu zdrowia jest procesem, na który składa się wiele czynników. Kontakt ze specjalistą z zakresu żywienia pozwoli na rozwianie wszelkich wątpliwości, które pojawią się zarówno przed jak i w trakcie dietoterapii. Oczywiście mając szeroki dostęp do wiedzy, możemy samodzielnie spróbować opracować jadłospis na redukcję masy ciała. Jednakże w tym przypadku będzie nam ciężko o ujęcie wszystkich istotnych zagadnień, a tym samym wyznaczenie właściwej drogi odchudzania.

Marząc o zgubieniu zbędnych kilogramów, najrozsądniejszą drogą są konsultacje z dietetykiem, który na podstawie zebranego wywiadu żywieniowego określi najbardziej optymalne dla nas wytyczne, dla stosowanej diety.

Zobacz także: 6 najgłupszych diet

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (11)
/5 lat temu
Zdecydowanie samodzielnie - ja wszystko robiłam sama, tyle że odchudzałam się na tabletkach foreverslim. W sumie to w krótkim czasie straciłam całą moją nadwagę. Nie wiem do końca jak to się stało, ale... no zleciało 12 kg, bez szczególnej diety, bo tak naprawdę rezygnowałam tylko z tych szkodliwych rzeczy. Najważniejsze, że jestem kilka miesięcy po diecie, a dalej wszystko jest ok.
/5 lat temu
ja co prawda nie miałam problemu z nadwagą, jedynie chciałam czuć się nieco lżej i tym samym lepiej, więc moim celem było stracić docelowo 5 kilo. oczywiście zmieniłam nieco nawyki, zaczęłam jeść regularnie, a do tego unikałam smażonych dań. niestety, królową kuchni to ja nie jestem, więc miałam problem głównie z tym, co jeść w pracy - w domu czasu i ochoty na gotowanie sobie do pracy nie miałam, wyjście w porze lunchu do najbliższej knajpy oznaczało fast-fooda lub włoskie dania, więc zaczęłam zamawiać jedzenie do biura przez foodpandę, żeby a) nie widzieć jak inni jedzą wypaśne dania, bo to mi przeszkadzało wychodząc do lokalu, b) wybierać zdrowe, lekkie dania i przekąski. jednak, co chyba najważniejsze - liczy się samozaparcie i chęć zmiany. bez tego jadłabym jak do tej pory - w pracy batoniki, a w domu wielka i kaloryczna kolacja.
/5 lat temu
Można samemu się odchudzać - wg zaleceń programu odchudzającego. Ja w taki sposób schudłam 13 kilo, ale piłam dużo wody - ok 2 litrów dziennie, codziennie jadłam sporą porcje albo dwie warzyw i owoców, no i najważniejsze piłam pyszne koktajle odchudzające na bazie białka, bo one są podstawą Diety1. Czyli można samemu schudnąć.
POKAŻ KOMENTARZE (8)