Dieta strukturalna w walce z wysokim poziomem cholesterolu

Cholesterol jest niezbędny dla życia, stanowi podstawowy składnik naszych komórek. Większość cholesterolu jest produkowana przez organizm z pożywienia. Coraz więcej Polaków boryka się z problemem zbyt wysokiego poziomu cholesterolu. Stale podwyższony cholesterol może prowadzić do miażdżycy, chorób serca oraz udaru mózgu. Dlatego ważne jest, aby w porę wprowadzić odpowiednie postępowanie zwalczające jego wysoki poziom - gdzie szukać składników strukturalnych, pomocnych w obniżeniu poziomu cholesterolu?
Błonnik jest bardzo istotny dla prawidłowej przemiany materii/ fot. Fotolia

Najczęstsze powody zwiększonego poziomu cholesterolu to:

  • palenie papierosów
  • picie kawy
  • stres
  • niewłaściwa dieta
  • brak wysiłku fizycznego

Zobacz także: Cholesterol całkowity - jaki poziom jest bezpieczny?

Jak obniżyć cholesterol?

Aby zwalczyć wysoki cholesterol trzeba więc zmienić styl życia, zwiększyć aktywność fizyczną ale przede wszystkim zmienić dietę. Wśród składników strukturalnych znajduje się wiele produktów cennych w walce z cholesterolem. Na uwagę zasługują:

  • warzywa, owoce i produkty zbożowe pełnoziarniste, które zawierają duże ilości błonnika, w tym rozpuszczalnego w wodzie;
  •  ryby, olej rzepakowy, oliwa z oliwek, orzechy: laskowe, włoskie, pistacje i migdały, ze względu na zawartość w nich niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych obniżających cholesterol;
  • nasiona roślin strączkowych (soja, fasola, groch, groszek zielony) i jaja, z uwagi na zawartą w nich lecytynę.

Są to produkty powszechnie dostępne i wystarczy tylko pamiętać, aby każdego dnia komponować posiłki z uwzględnieniem poszczególnych wymienionych składników.

Obniż poziom cholesterolu za pomocą prostych wskazówek:

  1. Codziennie jedz sałatki warzywne z olejem rzepakowym bądź oliwą z oliwek.
  2. Staraj się do każdej kanapki zjeść warzywo (sałatę, pomidora, paprykę i inne).
  3. Na drugie śniadanie lub podwieczorek zjedz owoc (najwięcej błonnika rozpuszczalnego w wodzie znajduje się w jabłkach)
  4. Zamień tłuste mięso wieprzowe bądź wołowe na ryby.
  5. Do jogurtu lub musli wrzuć orzechy, pistacje lub migdały.
  6. Zamień ziemniaki, makaron na nasiona roślin strączkowych.
  7. Unikaj tłustych potraw.
  8. Stosuj jako obróbkę termiczną: pieczenie, gotowanie, duszenie, gotowanie na parze a unikaj smażenia zwłaszcza na smalcu.

Zobacz także: Cholesterol - wróg czy sprzymierzeniec?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)