Dieta ryżowa

Dieta ryżowa, choć mało popularna w Polsce, ma opinię jednej z najbardziej restrykcyjnych, ale również najskuteczniejszych diet. Jak sama nazwa wskazuje opiera się głównie na ryżu, który jest bazą dietetycznego jadłospisu. Jakie są zasady diety ryżowej?

Dieta ryżowa, choć mało popularna w Polsce, ma opinię jednej z najbardziej restrykcyjnych, ale również najskuteczniejszych diet. Jak sama nazwa wskazuje opiera się głównie na ryżu, który jest bazą dietetycznego jadłospisu. Jakie są zasady diety ryżowej?

Czy wiesz że... 100 g ugotowanego ryżu to jedynie około 136 kcal!

Ryż od dawna ma swoje stałe miejsce w naszej kuchni, jednak niewiele osób ma świadomość, że oprócz niewątpliwych walorów smakowych ma on również działanie łagodzące i leczniczne na śluzówkę żołądka, jest niskokaloryczny, lekkostrawny i pożywny.

Dieta ryżowa

Fot. Depositphotos

Na pomysł stworzenia diety, w której składnikiem bazowym będzie ryż wpadł doktor Walter Kempner z Duke University, który 1934 badał wpływ diety na cukrzycę oraz choroby układu krążenia. Zauważył, że dieta oparta na dużej zawartości ryżu nie tylko działa leczniczo na jego pacjentów, ale również powoduje u nich zauważalny spadek wagi ciała.

Ryż to źródło białka, fosforu, wapnia, magnezu, manganu, cynku, kobaltu i fluoru.

Dlaczego na diecie ryżowej się chudnie?

  • Ryż jest niskokaloryczny, stanowi świetną bazę wielu posiłków na różne pory dnia.
  • Ryż ma dużą zawartość błonnika (najwięcej jest go w ryżu brunatnym i dzikim), dzięki czemu wspomaga przemianę materii oraz usuwanie toksyn z organizmu.
  • Ryż szybko powoduje poczucie sytości, dzięki czemu nie czujemy się głodni.

Zasady diety ryżowej

  • Ważne! Podczas trwania diety ryżowej nie należy ograniczać się do spożywania wyłącznie ryżu, ponieważ może to być niebezpieczne dla naszego zdrowia ze względu na niedobór w organizmie witaminy B1, co może spowodować chorobę beri-beri.
  • Codzienny jadłospis składa się z trzech posiłków dziennie: śniadania, obiadu i kolacji. Podstawą każdego z nich powinien być ryż. Między posiłkami możemy pozwolić sobie na przekąski w postaci wafli ryżowych lub owoców (w rozsądnych ilościach).
  • Dzienny jadłospis powinien mieć około 1000 kcal.
  • Na własną rękę możemy stosować dietę ryżową jedynie przez dwa tygodnie. Dłuższy okres wymaga konsultacji z lekarzem lub/i dietetykiem.
  • Oprócz ryżu w diecie powinny znaleźć się owoce, warzywa, chude mleko i jego przetwory, białe mięso, ryby, rośliny strączkowe, produkty zbożowe, słonecznik, orzechy, pestki dyni.
  • W czasie diety należy wpijać około dwóch litrów niegazowanej wody mineralnej. Dopuszczalne jest również picie herbatek ziołowych oraz przecierowych soków owocowych.
  • Do przygotowywania potraw można używać odrobiny masła lub oliwy z oliwek.

Przykładowy jadłospis diety ryżowej

Śniadanie:

1/3 torebki ugotowanego ryżu wymieszana z jogurtem naturalnym, herbatka owocowa

Obiad:

gotowany ryż z ugrillowaną piersią z kurczaka i/lub warzywami, szklanka soku przecierowego

Kolacja:

ryż zapieczony z jabłkami i szczyptą cynamonu, herbatka ziołowa

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/6 lat temu
skoro w diecie oprócz ryżu należy jeść tak naprawdę wszystko inne (warzywa, owoce, mięso, pestki itd), to jaka to dieta ryżowa?:) wiadomo, że zdrowa dieta powinna być urozmaicona i na całe życie. ja polecam dietę strukturalną, którą stosuję od 2 lat. są tam wszystkie wartościowe produkty, jest bezpieczna i zdrowa. można schudnąć nawet 2 kg w tygodniu, a potem nie ma efektu jojo, bo jemy dużo witamin i minerałów a nie sam ryż...