POLECAMY

Polityka rowerowa w Polsce

Jak kształtuje się polityka rowerowa w Polsce? W jakim stanie są nasze ścieżki rowerowe? Które miasta są najbardziej przyjazne rowerzystom? Co różni naszą politykę rowerową od tej, którą prowadzi się w innych krajach? Czy rząd planuje jakieś zmiany?
Polityka rowerowa w Polsce fot. Kross

Co powstrzymuje nas przed przesiadką na rower?

W Polsce mało jest miast naprawdę przyjaznych rowerzystom. Najlepszą politykę rowerową prowadzi Gdańsk, a najwięcej rowerzystów ma Wrocław. Stanowią oni 4 proc. całego ruchu komunikacyjnego w tym mieście. Polityka rowerowa w miastach jest bardzo ważna, gdyż czynnikiem, który zniechęca wiele osób do przesiadki z samochodu na rower to brak bezpieczeństwa na drogach.

Kierowcy samochodów nagminnie przekraczają prędkość, a ulic na których ruch jest spokojny lub stref, gdzie prędkość powinna wynosić do 30 km/h jest wciąż za mało. Ponadto nadal brakuje ścieżek rowerowych, a te, które są często i tak zostają zajęte przez parkujące na nich samochody lub służą jako chodniki dla pieszych. Dobrym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie ulic przyjaznych rowerzystom, na których kierowcy samochodów musieliby zdjąć nogę z gazu. Z takiego rozwiązania korzysta na przykład Berlin.

Zobacz też: Jazda na rowerze - samotnie czy w tłoku?

Polska a Europa

„Raporty stworzone przez organizacje rowerowe wykazały, że ponad 80 proc. infrastruktury drogowej w Polsce nie nadaje się do jazdy rowerem. We Wrocławiu, gdzie jest 170 km ścieżek rowerowych, nie istnieje żadna kompletna trasa spełniająca nawet minimalne wymogi holenderskie” – twierdzi Ewa Wolak, Przewodnicząca Parlamentarnej Grupy Rowerowej.

Inne kraje dysponują znacznie większą ilością dróg rowerowych, po których można się bezpiecznie poruszać, a w ich budżetach często jest osobna kwota na budowę ścieżek rowerowych.

„Priorytety w budownictwie infrastrukturalnym w Polsce są zupełnie inne niż na Zachodzie. Budujemy autostrady, czeka nas kolej, lotniska, ścieżki rowerowe dzisiaj nie mają u nas swojego miejsca, często prowadzą donikąd, są budowane odcinkami, to wpływa na bezpieczeństwo” – przekonuje  Waldemar Chrapek, prezes Merida Polska.

Plany na przyszłość

Aby pomóc rowerzystom, rząd powinien jak najszybciej zakończyć reformę polskiego prawa drogowego. W planach powinna być też budowa większej ilości dróg rowerowych, a pomóc powinny w tym środki unijne.

„To wszystko zależy od ministerstwa rozwoju regionalnego i sejmików wojewódzkich” – mówi Ewa Wolak – „Najistotniejszą kwestią jest zaś Polityka Rowerowa Kraju, czyli cały pakiet działań, którymi należy wesprzeć rozwój ruchu rowerowego" – dodaje. Zaznacza również, że nie można zapominać o właściwej edukacji rowerowej już od najmłodszych lat.

Polecamy: Do pracy na rowerze?

Źródło: materiały prasowe Merida Polska/ ms

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)