Aerobik/fot. Fotolia

Metody na intensyfikację treningu – jak skutecznie spalać kalorie?

Jedną z najczęstszych przyczyn, dla której decydujemy się na przygodę z siłownią i fitnessem jest spalanie tkanki tłuszczowej. Nikt o zdrowych zmysłach nie liczy na to, że po jednej wizycie na siłowni zyska piękną sylwetkę i spali zbędne kalorie. Istnieją jednak techniki przyspieszające spalanie tkanki tłuszczowej. Poznajmy najważniejsze z nich.
/ 17.02.2011 07:31
Aerobik/fot. Fotolia

Jednostajny trening areobowy

Podstawowym środkiem wykorzystywanym w treningu, którego celem jest spalanie kalorii i tkanki tłuszczowej, jest jednostajny trening aerobowy. Polega on na wykonywaniu ćwiczenia bez przerwy, przez co najmniej 30min w odpowiednim tempie. Chociaż skuteczność tego typu ćwiczeń jest dość wysoka i daje dobre rezultaty, może zniechęcać ze względu na jednostajny, monotonny charakter. Jednak, jeśli komuś zależy na wydajności, taki sposób będzie najlepszy. Dla tych, którzy wolą coś ciekawszego, przedstawiamy inne sposoby intensyfikacji treningu, dzięki którym możemy urozmaicać sobie trening aerobowy, jak również uzyskać zadowalające rezultaty.

Zobacz również: Jak sen wpływa na mięśnie?

Wytrzymałościowy trening interwałowy

Metodą zaczerpniętą ze sportów wytrzymałościowych jest trening interwałowy, który polega na wykonywaniu krótkich (do około 2min) ale intensywnych (około 80% i więcej tętna maksymalnego) wysiłków, oddzielonych przerwą. Rzecz jasna ilość serii i czas przerw powinien być uzależniony od naszych możliwości, a cały interwał powinien trwać około 15 – 20 minut. Założeniem treningu interwałowego jest sprowokowanie dużego wydatku energetycznego oraz podniesienie metabolizmu spoczynkowego.

Trening stacyjny (obwodowy)

Trening obwodowy polega na wykonywaniu kilku lub nawet kilkunastu ćwiczeń, jednego po drugim bez przerw wypoczynkowych. Obciążenie w poszczególnych ćwiczeniach powinno umożliwić wykonanie około 15 powtórzeń. Pamiętajmy, aby obciążenie nie przekraczało 60% naszych możliwości. Odpoczynek powinien być przeprowadzony dopiero po przeprowadzeniu całego obwodu.

Polecamy: Początki na siłowni – na co uważać?

Zasada zmienności pracy  mięśniowej

Główna zasadą, której powinniśmy przestrzegać podczas układania obwodu ćwiczeń jest zasada „zmienności pracy mięśniowej”. Polega to na tym, aby w trakcie obciążania jednych grup mięśniowych inne miały możliwość odpoczynku. Ilość ćwiczeń w obwodzie, czas przerwy oraz ilość samych obwodów uzależniona od możliwości ćwiczącego. Pamiętajmy, aby nie przesadzać, bo wszystko w nadmiarze może zaszkodzić.