Jak uniknąć kontuzji?/fot. Flywheel Public Relations

Jak uniknąć kontuzji?

Sport nie tylko poprawia kondycję i rzeźbi ciało, ale też wpływa na dobre samopoczucie. Niestety, uprawianie sportu wiąże się także z ryzykiem kontuzji. Aby jej uniknąć, wystarczy przestrzegać kilku podstawowych zasad przed treningiem i w trakcie ćwiczeń. Jak zatem uniknąć kontuzji?
/ 19.07.2011 09:27
Jak uniknąć kontuzji?/fot. Flywheel Public Relations

Sport w parze z kontuzją

Coraz więcej Polaków jeździ na rowerze, biega, uczęszcza na zajęcia fitness czy do siłowni. Z roku na rok jesteśmy coraz bardziej aktywni sportowo – dziś 30% Polaków deklaruje, że regularnie uprawia sport. Nawet dziecko wie, że dbając o swoją kondycję fizyczną troszczymy się również o dobre samopoczucie. Ilu amatorów sportu pamięta jednak o tym, by „ćwiczyć z głową”? A przecież tylko wtedy unikniemy nieprzyjemnych i uciążliwych kontuzji.

Sport to sukces?

Sport wpływa pozytywnie na wiele aspektów naszego życia: dzięki ćwiczeniom jesteśmy zdrowsi, lepiej dotlenieni, modelujemy swoje ciało, pozbywamy się zbędnych kalorii, kształtujemy mięśnie, dzięki czemu czujemy się bardziej atrakcyjni, zadbani. Niektórzy nawet twierdzą, że wysportowana sylwetka może pomóc w osiągnięciu życiowego sukcesu.

Powinniśmy pamiętać o pozytywnej stronie prowadzenia aktywnego trybu życia i jednocześnie też mieć świadomość, że sport może być przyczyną wielu bolesnych kontuzji.

Jeśli nie dostosujemy intensywności i rodzaju ćwiczeń do kondycji organizmu, możemy nabawić się urazów, które nie leczone mogą odbić się na naszym zdrowiu.

Zobacz też: Jak sobie radzić z kontuzjami?

Zasady bezpiecznego treningu

Chcesz być sprawny i zdrowy? Przeczytaj, o czym warto pamiętać:

  • Poświęć czas na rozgrzewkę. Bez względu na to, czy biegasz, jeździsz na rolkach czy rowerze albo grasz w piłkę pamiętaj, by rozciągnąć i rozgrzać ciało przed sportowym wysiłkiem. Kilka skłonów, przysiadów, trucht – chociażby w miejscu – te czynności pozwolą Twojemu organizmowi przygotować się do większej pracy. Nie wchodźmy od razu na „głęboką wodę”
    i po 10 godzinach pracy przy komputerze nie biegnijmy sprintem po wyboistym terenie w okolicznym parku. Im lepiej przygotujesz ciało do wysiłku, tym więcej skorzystasz z treningu.
  • Odpowiednie ubranie.  Pamiętajmy, by w zależności od rodzaju wykonywanego treningu, właściwie dobrać strój. Wygodne buty, przewiewne, wchłaniające wilgoć koszulki i spodenki to podstawa. Producenci obuwia oferują bogatą gamę produktów – buty do joggingu, fitness, na siłownię czy do koszykówki bądź tenisa ziemnego. Każdy rodzaj inaczej dba o stopę i charakteryzuje się innymi właściwościami. Na rynku do kupienia jest także szeroki asortyment odzieży sportowej. Ważne jest, by ubranie nie krępowało naszych ruchów, dobrze przylegało do ciała i zapewniało odpowiednią cyrkulację powietrza.
  • Właściwie dobieraj rodzaje ćwiczeń oraz ich stopień trudności. Jeśli właśnie rozpoczynamy zajęcia fitness bądź na siłowni, korzystajmy z pomocy i porady instruktora. Chociaż kilka pierwszych zajęć powinniśmy zrealizować z fachowcem, który oceni naszą kondycję, wydolność organizmu i wytrzymałość fizyczną oraz dobierze odpowiednią serię ćwiczeń początkowych, które przygotują nasz organizm do większego wysiłku. Dobre wprowadzenie będzie procentować w przyszłości i zapewni efektywny trening.

Zobacz też: Jak uniknąć kontuzji biegając?

Źródło: informacja prasowa/mn