Jak się przygotować do górskich wędrówek?

Sezon na górskie przechadzki rozpoczął się na dobre – nie wszyscy jednak są odpowiednio przygotowani na wycieczki po górskich szlakach. Co warto mieć przy sobie podczas pieszej wędrówki? Dlaczego powinniśmy dbać o sprawność fizyczną przez cały rok? Kiedy najlepiej wybrać się na górskie przechadzki? O czym należy pamiętać wybierając się na górski szlak?
/ 11.01.2013 13:37
góry/fot. Fotolia

Jaka pora jest najlepsza na zimowe górskie przechadzki?

Zimowe przechadzki po górskich terenach ograniczają się zazwyczaj do wędrówek  wyznaczonymi szlakami  i ścieżkami.  Zwykle wybieramy się na nie miedzy godziną 10.00–12.00, ponieważ o tej porze na dworze jest wystarczająco jasno, a widoczność na szlaku – najlepsza. Należy  jednak pamiętać, ze zimowy dzień jest zdecydowanie krótszy od letniego – wycieczkę planujmy więc tak, aby koniecznie  przed zmrokiem wrócić do miejsca zamieszkania.

W góry nie powinniśmy chodzić samotnie – najlepiej iść w 2–4 osoby. Dobrze wziąć ze sobą kogoś, kto świetnie orientuje się w terenie i ma bagaż doświadczeń związany z typowymi górskimi wędrówkami.

Nie zapominajmy o ciepłym ubraniu, odpowiednim obuwiu ,posiłku oraz o naładowanym telefonie! Warto mieć przy sobie termos z ciepłą herbatą i domową apteczkę w razie jakiegokolwiek wypadku.

Zadbaj o sprawność!

Przed sezonem zimowym, w którym planujemy piesze wędrówki w górach, konieczna jest gimnastyka i zaprawa w terenie. Innymi słowy najważniejsze jest, by zadbać o kondycję, ale nie na dzień przed wyjazdem – systematycznie powinniśmy chodzić na dłuższe spacery, jeździć na rowerze czy biegać.

Aby utrzymać się w dobrej formie, wystarczy rano uprawiać kilkunastominutową rozgrzewkę – dobrze jest ją również powtórzyć wieczorem (najlepiej tuż przed snem).

Istnieje dużo różnych wzorców gimnastycznych. Zazwyczaj taki program zajmuje 8–10 minut ćwiczeń i ogólnie dotyczy ćwiczeń: ramion, barków, mięśni karku i kręgosłupa. Ruch polega na napinaniu mięśni tułowia, a dokładnie na:

  • skłonach i skrętach,
  • ćwiczeniach mięśni brzucha,
  • ćwiczeniach mięśni nóg, w tym: przysiadach, lekkim biegu np. w miejscu, krążeniu stóp, podskokach, pompkach.

Zobacz także: Jak urządzić domową siłownię?

Jak utrzymać dobrą formę?

Oczywiście można oprócz tego ćwiczyć na sali gimnastycznej lub uczęszczać na pływalnię. Utrzymaniu się w formie pomagają wszelkiego rodzaju gry sportowe.

Wszystkie ćwiczenia powinno się łączyć z rytmem oddechowym – przy niektórych ćwiczeniach należy wykonywać powolne głębokie oddechy.
Zaprawa obejmuje marsze i biegi. Marsze należałoby łączyć z turystyką w lecie i przed sezonem zimowym. Warto chodzić na wycieczki w góry także jesienią, aby nie było dłuższej przerwy ruchowej między latem a zimą. Dobrze jest trochę chodzić na przełaj po lesie, co doskonale wyrabia mięśnie i stawy skokowe nóg.

Nie zapomnij o tym, co najważniejsze!

Najważniejszym elementem jest planowanie pieszych wycieczek – mapa, przewodnik, znajomość aktualnych warunków i zagrożeń lawinowych to podstawa do tego, by móc udać się w górską przechadzkę.
Bardzo ważne jest, aby  przed udaniem się na wycieczkę w miejscu zamieszkania pozostawić informację gdzie idziemy, jakim szlakiem i kiedy zamierzamy powrócić. Warto także zapisać sobie numer alarmowy TOPR: 601 100 300.

Pamiętajmy, aby cały czas myśleć o tym, czy nie przekraczamy swojej granicy bezpieczeństwa!

Zobacz także: Letnie sporty

Autor: J. Pradiuch

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/12.01.2013 10:11
co to za bzdury? sezon tzw przechadzek po górach to raczej okres wiosenno-letni. Zimą to sobie możecie na nartach pojeździć a nie chodzić po górskich szlakach no chyba że po dolinach.