trenująca kobieta fot. Panthermedia

Dlaczego warto ćwiczyć rano

Uważasz, że nie jesteś rannym ptaszkiem? Postaraj się zmienić swoje przyzwyczajenia. Bo poranny trening przynosi same korzyści!
/ 10.07.2012 16:06
trenująca kobieta fot. Panthermedia
Wiele osób, słysząc, że ma wstać wcześniej, odpowiada: "To nie dla mnie, wolę pospać". Ale to nie jest dobra wymówka. Wcale nie musisz zrywać się w środku nocy, żeby poćwiczyć. Wystarczy, że codziennie obudzisz się pół godziny wcześniej, aby w ciągu miesiąca osiągnąć wyraźną poprawę sylwetki. Już po kilku dniach przekonasz się, że wcześniejsze wstawanie przestanie ci sprawiać kłopoty. Twój organizm po prostu "przestawi" swój zegar biologiczny i będzie się budził sam - o właściwej porze.

Dlaczego warto wykonywać ćwiczenia właśnie rano? Jest ku temu naprawdę wiele powodów. Oto one >>>

Zaleta nr 1 - Spalasz więcej kalorii

Trening siłowy buduje tkankę mięśniową, a każdy nowy kilogram mięśni zużywa dodatkowo 60-100 kcal. Jak to się dzieje? Tkanka mięśniowa zawiera enzymy przyspieszające spalanie tłuszczu. Ponadto mięśnie potrzebują więcej energii niż tkanka tłuszczowa - nie tylko w czasie pracy, ale również wtedy, gdy odpoczywasz. Tak więc dzięki rozbudowanym mięśniom proces spalania kalorii trwa nieustannie i przebiega szybciej, im większa jest ich masa. A o poranku masz przecież więcej energii do ćwiczeń niż wieczorem.

Zaleta nr 2 - Zyskujesz szczupłą sylwetkę

Już po kilku tygodniach zauważysz, że łatwiej ci będzie dopiąć spodnie, nawet jeśli waga nie spadnie znacząco. To dlatego, że tkanka mięśniowa zajmuje o 30% mniej miejsca niż tłuszczowa, choć jest cięższa. A taki efekt szybciej przyniesie ci trening poranny, niż wieczorny.

Zaleta nr 3 - Przyspieszasz przemianę materii

Udowodniono, że intensywnie trenując z ciężarkami (co najmniej 2 razy w tygodniu) przez około pół roku, można poprawić tempo metabolizmu o 7%. To oznacza, że jeśli w ciągu dnia zjadasz posiłki o łącznej wartości 2000 kcal, po wzmocnieniu mięśni będziesz spalać o 140 kcal więcej, nic nie robiąc! A nic tak nie poprawia metabolizmu jak zjedzenie śniadania i rozpoczęcie dnia od porządnej porcji ruchu!

Zaleta nr 4 - Masz lepszy humor

Aktywność fizyczna wyzwala endorfiny - naturalne substancje przeciwbólowe, które są odpowiedzialne za kontrolę samopoczucia. Im więcej endorfin uwalnia się do krwi, tym lepiej się czujesz. Taki stan utrzymuje się kilka godzin, wystarczy ci więc na przetrwanie porannego stresu w korku i zachowanie optymizmu w pracy. To zresztą nie jedyne korzyści płynące z porannego treningu. Pomaga on również obniżyć ciśnienie tętnicze i zapobiega osteoporozie.

Zaleta nr 5 - Masz gwarancję systematyczności

Ranek to jedyna pora dnia, kiedy jesteś wolna. Później ciągle coś ci przeszkadza, aby zająć się sobą. Badania wykazały, że osoby, które zaczęły trenować rano, wykonywały ćwiczenia systematycznie nawet po roku, podczas gdy inne szybko rezygnowały z treningu na rzecz innych zajęć. Kiedy przyzwyczaisz się do porannej gimnastyki, nie będziesz szukać wymówek, by jej uniknąć.