Fitness w czasie ciąży fot. Adobe Stock

Czy można uprawiać fitness w czasie ciąży? Dowiedz się, jak wolno ci ćwiczyć!

Ciąża nie jest chorobą, dlatego ćwiczenia oraz wysiłek fizyczny nie są w trakcie jej trwania zakazane. Kobieta może uprawiać fitness, musi jednak aktywność fizyczną dopasować do danego okresu ciąży. Jak zatem ćwiczyć, jeśli jesteś w ciąży? Podpowiadamy!
/ 28.01.2019 16:26
Fitness w czasie ciąży fot. Adobe Stock

Fitness nie jest w ciąży zabroniony, o ile kobieta nadmiernie się nie forsuje. Warto jednak przed rozpoczęciem ćwiczeń zasięgnąć opinii lekarza, a najlepiej także trenera, który będzie mógł ułożyć specjalny zestaw ćwiczeń skierowany do kobiet w ciąży, adekwatny do jej zaawansowania.

Ćwiczenia w ciąży nie mogą być forsowne

Główną zasadą jeśli chodzi o fitness i w ogóle wysiłek fizyczny w czasie ciąży jest to, aby nie był on zbyt forsowny. Najlepszym okresem na ćwiczenia jest drugi trymestr ciąży, gdyż wtedy zwykle kobiety czują się najlepiej. Jedną z najlepszych form fitness dla kobiet w ciąży jest pilates. Są to spokojne ćwiczenia, które wzmacniają mięśnie brzucha i pleców, co może zmniejszyć bóle krzyża, na które uskarża się wiele kobiet.

Dla przyszłych matek wskazana jest także joga, która wzmacnia kręgosłup, a także uczy jak najlepiej oddychać. Wskazane są także ćwiczenia na piłce, które nie tylko ułatwiają utrzymanie właściwej pozycji, lecz także uelastyczniają mięśnie i więzadła miednicy, co może być pomocne w czasie porodu.

Jak ćwiczyć w domu?

Nie każda ciężarna ma ochotę na ćwiczenia w klubie fitness. Istnieje szereg ćwiczeń, które można wykonywać w domu. Ćwiczeniem zalecanym w celu wzmocnienia kondycji nóg wygląda następująco: kobieta stoi przy ścianie i jedną nogą robi wykrok do przodu, drugą piętę opiera o ścianę, a następnie trzymając się jedną ręką ściany, zgina nogi w kolanach.

Ćwiczenie na korpus też jest proste, wystarczy stanąć w rozkroku, naprzeciwko ściany, opierając się o nią wyprostowanymi rękami, a następnie zginamy ręce w łokciach przyginając tułów do ściany, następnie wracamy do pozycji wyjściowej – tak jakby robimy pompki na ścianie.

Podobnie wygląda ćwiczenie na mięśnie kręgosłupa – tak samo stoimy przy ścianie z rękami wyprostowanymi wyciągniętymi na wysokości klatki piersiowej a następnie robimy koci grzbiet i znów wracamy do pozycji wyjściowej.

Ćwiczenia mięśni brzucha

Wbrew pozorom w ciąży można także ćwiczyć mięśnie brzucha. Na początku (I trymestr) można wykonywać brzuszki przy zgiętych nogach w kolanach, w późniejszym okresie ciąży zalecane jest dodatkowe włożenie poduszki pod plecy.

Jeśli chcemy mieć specjalny zestaw ćwiczeń, to warto udać się do trenera, aby taki ułożył. Oczywiście zawsze bezpieczniejsze jest ćwiczenie pod okiem profesjonalisty w klubie fitness niż samodzielny trening w domu.

Wysiłek w ciąży nie tylko nie szkodzi, ale także służy kobiecie. Nie tylko ułatwi on powrót do szczupłej sylwetki po porodzie, lecz także może sprawić, że sam przebieg ciąży będzie mniej dokuczliwy. Zanim zaczniesz ćwiczyć upewnij się jednak, że lekarz nie widzi przeciwwskazań do takiego rodzaju ćwiczeń oraz nie przesadzaj z wysiłkiem – 30 minut dziennie zdecydowanie wystarcza.

Dowiedz się więcej na temat ciąży:
Orgazm w ciąży – kiedy się kochać i czy rozkosz może zaszkodzić maleństwu?
Jak poprawić przemianę materii w ciąży? 7 skutecznych podpowiedzi!
Seks w ciąży, czyli co nie jest zakazane, to jest dozwolone