Jesteś członkiem załogi, sprawnej załogi
Na jachcie żeglarz powinien być przede wszystkim sprawnym członkiem załogi. Na morzu ma to kluczowe znaczenie dla dobra całego rejsu. Dlatego każdy żeglarz nie tyle musi poddać się panującej dyscyplinie, co przede wszystkim, dobrowolnie wziąć odpowiedzialność za wspólne przebywanie na jachcie i jakość życia załogowej wspólnoty.
Siły natury są zwiększone
Zasady żeglowania czy wykonywanie manewrów są podobne lub wręcz takie same, jak na jeziorach, ale na morzu siły natury działają często jednak ze zwiększoną energią. Znacznie większą rolę odgrywa więc prawidłowe skompletowanie żeglarskiego stroju, tak pod względem ochrony termicznej i przeciwdeszczowej, jak i ze względów bezpieczeństwa (każde obuwie ma antypoślizgową podeszwę!).
Jeśli mamy jakieś dolegliwości zdrowotne, powinniśmy zabrać niezbędne środki medyczne, a nawet rozważyć czy wcześniej nie poinformować o tym kapitana.
Kapitan ma zawsze rację!
Pamiętajmy, że jacht się kołysze lub przechyla i na pokładzie jest bardzo łatwo się pośliznąć, więc zawsze trzymamy się czegoś choćby jedną ręką. Nie wychylamy się też za burtę i nie wystawiamy za nią ani rąk, ani nóg. Z zasady, przebywając na pokładzie nie stoimy – to zwyczaj, który wziął się z zakazu zasłaniania sternikowi widoku na kurs i na łódkę. I zawsze, ale to zawsze, najważniejsze i ostateczne jest zdanie kapitana.
Wachty i obsługa jachtu
Na morzu załoga z reguły jest podzielona na wachty: do grupy osób z małym doświadczeniem na morzu przydzielani są bardziej doświadczeni żeglarze. Do naszych obowiązków będą należeć wszystkie czynności związane z obsługą jachtu. Przygotujmy się zatem, że podczas żeglugi każdej nocy spędzimy średnio cztery godziny na wachcie. Ponadto, rotacyjnie, przypadną nam wachty w kambuzie, a więc obowiązki związane z przygotowaniem posiłków. Do tego dochodzą jeszcze różne prace z osprzętem, drobne naprawy i utrzymywanie porządku.
Klar na jachcie
Jacht stale powinien być wyklarowany, co oznacza, że zawsze jest gotowy do eksploatacji (do wypłynięcia w morze lub w klarze portowym). Do dobrej praktyki morskiej należy ciągłe utrzymywanie klaru lin i żagli (każda lina na jachcie jest równo i dokładnie zbuchtowana i zawieszona). Większość usterek i awarii jest usuwanych zaraz po ich zauważeniu, bo może się zdarzyć, że na ich naprawę będzie za późno.
Polecamy: Ratownictwo i bezpieczeństwo na jachcie - o czym pamiętać?
Etykieta żeglarska
Na morzu, jak i w portach, obowiązuje dość szczegółowa etykieta. Część tych zwyczajów czy niepisanych przepisów wywodzi się z tradycji i historii żeglarstwa (np. zakaz gwizdania na pokładzie), a część – z norm i przyzwyczajeń współczesnych.
Przeczytaj: Rzuć kotwicę - jak bezpiecznie i sprawnie dojść do pomostu lub boi?
Warto je poznać zanim wypłyniemy, zwłaszcza na inne wody niż Bałtyk, gdyż manewry każdego jachtu zawsze są bacznie obserwowane z lądu, a wygląd zewnętrzny statku i zachowanie się załogi podczas wykonywania manewrów ma decydujący wpływ o opinii na temat załogi jachtu.