Warto zadbać o zwiększoną ochronę rąk, głowy i stóp, ponieważ przez nie tracimy najwięcej ciepła

Jak pomoc innej osobie w rozpoczęciu biegania?

Poznaj przykazania osoby trenującej nowicjuszy w bieganiu. Sprawdź, co wolno, a czego nie wolno robić. Dowiedz się, co jest najtrudniejsze dla osoby, która dopiero zaczyna biegać.
/ 28.11.2011 23:07
Warto zadbać o zwiększoną ochronę rąk, głowy i stóp, ponieważ przez nie tracimy najwięcej ciepła

Nie wygłaszaj kazań. Jeżeli dokonałeś ostatnio radykalnej zmiany w swoim stylu życia i podejściu do zdrowia, istnieje ryzyko, że zaczniesz stawiać się na piedestale – jako świeżo nawrócony biegacz. Jeśli tak postąpisz, zniechęci to do Ciebie inne osoby, a nawet może wywołać u nich sprzeciw wobec biegania.

Motywacja musi pochodzić z wnętrza każdego człowieka. Twoi przyjaciele i znajomi sami będą wiedzieć, kiedy nadejdzie odpowiednia dla nich pora. Próby nawracania nieaktywnego przyjaciela na bieganie są warte tyle samo, co gadanie do obrazu.

Co wolno robić?

  • Poczekaj, aż dana osoba sama poprosi Cię o pomoc albo o radę.
  • Obejrzyj wspólnie z kimś zawody dla zabawy albo weźcie w nich udział; to najlepszy sposób, żeby wzbudzić ciekawość osoby początkującej.
  • Okaż przyjacielowi zainteresowanie i dobrze przysłuchaj się temu, co próbuje Ci powiedzieć. Następnie udziel mu rady, dostosowując ją do jego celów – a nie do swoich.
  • Poleć mu jakąś dobrą lekturę na ten temat, coś w rodzaju – hm – tej książki.

Dowiedz się więcej: Bieganie - trudne początki

Czego nie wolno robić?

  • Nie obiecuj nikomu, że bieganie poprawi w jego życiu wszystko, od seksu do rozwiązania problemów z wypadającymi włosami (przynajmniej nie obiecuj nic, jeśli chodzi o włosy).
  • Nie ciągnij swoich znajomych na trasę, jak jakieś dzikie zwierzę swoją ofiarę.
  • Nie próbuj straszyć znajomych rychłymi chorobami układu krążenia, w razie gdyby nie podjęli treningów od razu, od jutra.
  • Nie wygłaszaj przemów dłuższych niż cztery godziny bez przerwy na temat wspaniałych zmian, jakie udało Ci się wprowadzić w swoim życiu dzięki bieganiu.

Co jest najtrudniejsze dla osoby początkującej?

Największym problemem dla osoby początkującej jest odpowiedź na pytanie: „Jak mam rozpocząć, żeby wytrwać w działaniu?”. Odpowiedzi trzeba poszukać we własnym wnętrzu, ale Ty jako doradca i trener możesz zadbać o to, żeby zorganizowana seria sukcesów stanowiła wsparcie dla nieustannych postępów.

Polecamy: Marsz czy bieg? A może marszobieg?

Fragment pochodzi z książki "Bieganie metodą Gallowaya" Jeffa Gallowaya (Wydawnictwo Helion, 2011). Publikacja za zgodą wydawcy.