POLECAMY

5 rzeczy, które trzeba wiedzieć o melatoninie (zwłaszcza jesienią i zimą)!

Melatonina - hormon snu. Sprawdź, jak dzieła, komu pomaga i jak ją stosować!

/ 3 miesiące temu
5 rzeczy, które trzeba wiedzieć o melatoninie (zwłaszcza jesienią i zimą)! fot. Fotolia

Melatonina to hormon snu syntetyzowany głównie w szyszynce. Reguluje on nasz rytm dobowy (wpływa na pory snu i czuwania). Powszechnie wiadomo, że melatonina w tabletkach zalecana jest osobom, które powróciły z podróży w inną strefę czasową (i teraz cierpią na jet lag) lub tym, które pracują w trybie zmianowym (to rozregulowuje zegar wewnętrzny, stąd częsta u takich osób bezsenność). Ale okazuje się, że to nie wszystko. Co zatem warto wiedzieć o melatoninie, zwanej także hormonem sennym lub nocnym.

1. Jesienią i zimą melatonina sprawia, że jesteśmy senni po południu, a w nocy mamy kłopoty ze snem!

Tak! Właśnie tak się dzieje, gdy dzień staje się coraz krótszy – ciemności zapadają wcześniej, a dodatkowo deszczowa pogoda sprawia, że czasem przez cały tydzień brakuje nam światła słonecznego. Owszem, to wszystko sprzyja wydzielaniu melatoniny, ale... za wcześnie. Organizm zaczyna ją produkować już po południu (to dlatego jesteśmy tak senni pod koniec dnia pracy), a szczyt jej ilości przypada na okolice między północą a 2 nad ranem. Potem jest jej coraz mniej, co sprzyja częstemu budzeniu się. W konsekwencji budzimy się zmęczeni i niewyspani. Są badania, z których wynika, że zastosowanie niewielkich dawek melatoniny wieczorem (ok. 1-2 godz. przed położeniem się do łóżka) poprawia jakość snu i zmniejsza ilość wybudzeń.

2. Osoby, które wieczorem oglądają długo telewizję lub pracują przy komputerze mają za niski poziom melatoniny w organizmie.

Światło emitowane z ekranów (telewizora, laptopa, smartfonu) sprawia, że naturalne wydzielanie tego hormonu zostaje zaburzone. Jeśli nie wyłączymy urządzeń co najmniej na godzinę przed położeniem się spać, nie zapewnimy sobie wystarczającej ilości melatoniny. Bezsenność to tylko jeden z możliwych skutków takich działań. Podejrzewa się, że niedobór tego hormonu sprzyja rakowi piersi, miażdżycy, cukrzycy i innym chorobom cywilizacyjnym. Zatem chwile przed zaśnięciem spędzajmy raczej w lekko przyciemnionym pokoju, a zyskamy i dobry sen i zdrowie.

3. Melatonina sprawia, że dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi zasypiają szybciej.

Takie choroby jak padaczka czy zaburzenia ze spektrum autyzmu, a także ADHD sprawiają, że dzieci nie mogą zasnąć wieczorem i śpią niespokojnie. Badania przeprowadzone przez naukowców z Anglii miały na celu sprawdzenie, czy zastosowanie melatoniny pomoże maluchom i ich rodzicom. Okazało się, że już po pierwszych tygodniach przyjmowania tego hormonu dzieci zasypiały szybciej (i to znacznie), ale jednocześnie nie zmniejszyła się (niestety) liczba nocnych pobudek. Tak więc sukces okazał się jedynie połowiczny, ale jeśli któraś z mam spędza co wieczór 2 godziny na próbach uśpienia swojego dziecka, być może mogłaby spróbować zastosować melatoninę. Oczywiście po konsultacji z lekarzem prowadzącym!

4. Z wiekiem ilość melatoniny w organizmie się zmniejsza.

To właśnie dlatego tak wiele osób w podeszłym wieku cierpi na bezsenność. Próby leczenia tej przypadłości za pomocą melatoniny w tabletkach są dość skuteczne i, a co ważne, nie jest to preparat, który uzależnia (jak wiele leków tzw. nasennych). Dlatego rekomendacje lekarzy i naukowców są jednoznaczne: jeżeli u chorego po 55. roku życia wskazana jest farmakoterapia lekiem nasennym, w pierwszej kolejności należy zalecić melatoninę (zwłaszcza taką o przedłużonym uwalnianiu). Przyspiesza to zasypianie i wydłuża okres między zaśnięciem a obudzeniem się. Sprawia również, że sen jest bardziej fizjologiczny, niż po zastosowaniu leków nasennych – wówczas sen pozbawiony jest fazy REM, która odpowiada za regenerację układu nerwowego oraz zapamiętywanie.

5. Melatoninę, jako lek, można stosować długotrwale i bezpiecznie.

Jest ona dobrze tolerowana przez organizm i można ją kupić bez recepty. Jest sprzedawana w tabletkach (w dawkach 1 mg, 3 mg i 5 mg - cena ok. 25 zł za 30 tabletek). Dostępny jest również sprey z melatoniną. Możliwe skutki uboczne stosowanie melatoniny (rzadkie) to:

  • senność w ciągu dnia
  • bóle i zawroty głowy
  • przejściowe objawy depresyjne
  • niewielki niepokój
  • skurcze brzucha
  • drażliwość.

Nie ma badań dotyczących łączenia melatoniny w tabletkach z alkoholem, dlatego na wszelki wypadek lepiej tego unikać.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (3)
/2 miesiące temu
Kiedyś brałam Destresan i się sprawdził także ja też polecam ten preparat. Przede wszystkim nie powoduje boli brzucha jak podobne preparaty na rynku.
/2 miesiące temu
już od jakiegoś czasu kupuję destresan noc z melatoniną, pierwszy raz wypróbowałam jak poleciałam na drugi koniec świata i nie radziłam sobie ze zmianą czasu, melatonina uratowała moje wakacje!
/3 miesiące temu
Ahhh chyba trzeba kupic cos w koncu bo dlugo nie pociągne