Jak zachęcić seniora do ćwiczeń?

Uprawianie sportu nie tylko poprawi kondycję seniora, ale także sprawi, że nabierze on energii, optymizmu i otworzy się na nowe kontakty społeczne. Aktywność fizyczna pozwoli mu też na większą niezależność. Jak przekonać starszą osobę, by ćwiczyła? Jak powinien ćwiczyć senior?

Jak zachęcić seniora do ćwiczeń? fot. Fotolia

Fragment rozmowy Macieja Zdziarskiego z prof. dr. hab. Andrzejem Dąbrowskim i dr. Rafałem Rowińskim z Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie.

Co podpowiedzą Panowie dorosłym dzieciom, które chciałyby namówić starszych rodziców do aktywności ruchowej?

RR: Ważną rzeczą jest zwrócenie uwagi na dotychczasowy styl życia, przede wszystkim na to, czy rodzice odczuwali potrzeby związane z aktywnością fizyczną. Nam bowiem chodzi bardziej o działania wynikające z potrzeb, a nie wywołane modą czy przekazem medialnym, nawołującym do zdrowego trybu życia.

AD: Chociaż taką modę pochwalamy!

RR: Oczywiście, jednak trwałe zainteresowanie opiera się na bardziej ugruntowanych podstawach. Wcześniej rodzice zapewne nie mieli czasu na aktywność fizyczną. Polacy w badaniach GUS wskazują, że to jedna z głównych barier w amatorskim uprawianiu sportu. Na emeryturze czasu jest pod dostatkiem. Trzeba tylko skupić się na wypracowaniu odpowiedniej motywacji. W społeczeństwie istnieje przekonanie, że aktywność fizyczna męczy, jest dyskomfortowa. Zacznijmy więc rozmowę z rodzicami od przełamania tego stereotypu.

Powinniśmy pokazywać rodzicom pozytywne strony amatorskiego sportu. Warto podkreślać związek pomiędzy systematyczną aktywnością a zdecydowanie lepszą oceną kondycji, zdrowia i samopoczucia. Kiedy ćwiczymy, czujemy się lepiej, jesteśmy zdrowsi, odczuwamy radość.

AD: Kolejny argument: gdy jesteśmy aktywni, rośnie nasza niezależność. Samopoczucie człowieka, który jest uzależniony od osób trzecich, bywa na dłuższą metę nie do zniesienia. To przyczyna stresu seniorów, alienowania się, wpadania w dołki psychiczne, wycofywania się z wszelkich inicjatyw.

Podtrzymywanie sprawności dzięki ćwiczeniom daje komfort uniezależnienia się w prostych czynnościach życia codziennego. Uprawianie sportu zwiększa optymizm, otwiera na kontakty społeczne. Trzeba przekonać naszych bliskich, że aktywność ma liczne walory, które warto wykorzystać. Oczywiście w wielu przypadkach jest to długi i trudny proces.

Zobacz też: Vademecum aktywnego seniora

Jak oczyścić organizm? Oto najważniejsze wskazówki!

Zanim przyniesie korzyści, o których Panowie mówią, pierwsze rezultaty mogą zniechęcać…

AD: …bo są zakwasy, bolą mięśnie, nie można wyprostować ręki – tak, to wszystko prawda.

RR: Poza tym postępy nie są zauważalne dość szybko. Człowiek zwykle w swej naturze jest niecierpliwy i chciałby natychmiast widzieć poprawę sprawności fizycznej i samopoczucia. Na podstawie przeprowadzonych analiz możemy sformułować kilka porad dla osób, które dotychczas nie były aktywne fizycznie.

Przede wszystkim zalecalibyśmy, żeby na początku uczestniczyć w zajęciach z instruktorem. Chodzi o to, by intensywność ćwiczeń fizycznych została odpowiednio dobrana do naszej kondycji. Ważne, aby nauczyć się zasad ich wykonywania (metodyka ćwiczeń aktywności fizycznej), tak aby nabyte w ten sposób umiejętności przygotowywały – w dłuższej perspektywie – do samodzielnych ćwiczeń. Aby wykonywać gimnastykę w domu, musimy wiedzieć, jak się do niej zabrać we właściwy sposób: od których ćwiczeń zacząć, ile robić powtórzeń, jak długo i jak często je wykonywać. Prowadząc rozgrzewkę, powinniśmy przećwiczyć wszystkie grupy mięśniowe, zaczynając od górnych partii ciała, w taki sposób, by nie wracać już do poprzednich pozycji. Senior na zajęciach z instruktorem będzie uczył się tych zasad metodycznych, a także techniki wykonywania ćwiczeń aktywności fizycznej.

Zobacz też: Aktywność fizyczna osób starszych

Całą rozmowę  Macieja Zdziarskiego z  prof. dr. hab. Andrzejem Dąbrowskim i dr. Rafałem Rowińskim można znaleźć w książce „StarsiRodzice.pl. Recepty na dobrą starość”.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/3 lata temu
Wydaje mi się że od jakiegoś czasu można zauważyć nieznaczy wzrost aktywności fizycznej seniorów. Chodźby osoby spacerujące z kijkami :) http://pleszew.naszemiasto.pl/artykul/galeria/1916069,dni-pleszewa-2013-andrzej-piaseczny-zaspiewal-na-rynku,id,t.html