Oczekiwania wobec dziecka

Fizjoterapeuta interpretuje prace pacjenta
Ustalenie rozsądnych oczekiwań w kwestii pozytywnych zachowań nie jest tak trudne, jak może Ci się wydawać. Wystarczą trzy proste kroki: zastanów się, jakiego pozytywnego zachowania oczekujesz od dziecka, wyraźnie zakomunikuj mu swoje oczekiwania i zorganizuj czas na stworzenie i zrealizowanie planu działania.
/ 15.07.2010 10:27
Fizjoterapeuta interpretuje prace pacjenta

Rodzice najczęściej nie realizują kolejno tych prostych kroków. Dlatego też w efekcie nie otrzymują takiego zachowania, jakiego oczekiwali od dziecka. Chociaż czasami widuje się określenia „poczucie własnej wartości” i „szacunek do samego siebie” używane zamiennie, w rzeczywistości to dwie różne rzeczy.

Poczucie własnej wartości oznacza czucie się wartościowym z tego prostego powodu, że jest się żywą, oddychającą istotą ludzką. Szacunek do samego siebie to inaczej poczucie godności. Musisz pogodzić się z tym, że Twoje dzieci nie zawsze będą realizowały Twoje oczekiwania.

Oczekiwania rodziców wobec dziecka

Tak długo jednak, jak oczekiwania będą rozsądne i konsekwentne, dzieci powoli będą spełniać coraz więcej z nich.

Zastanawiając się nad zachowaniami, jakie chętnie widziałabyś u swoich dzieci, zadaj sobie następujące pytania:

  • Czy moje dziecko jest pod względem rozwojowym gotowe na dane zachowanie?
  • Czy zachowanie to przyniesie mojemu dziecku pozytywne doświadczenia?
  • Czy mogę jasno zakomunikować mojemu dziecku zachowanie, którego oczekuję?
  • Czy mam czas, by stworzyć i zrealizować plan działania?

Jeśli odpowiedziałaś twierdząco na te cztery pytania, Twoje oczekiwania są rozsądne.

Weźmy na przykład dwulatkę, która interesuje się nauką korzystania z nocnika. Czy jest pod względem rozwojowym gotowa na dane zachowanie?Tak. Jest we właściwym wieku i okazuje zainteresowanie. Czy zachowanie przyniesie jej pozytywne doświadczenia? Tak. Nie będzie już musiała chodzić w brudnej pieluszce. Czy możesz jasno zakomunikować dziecku zachowanie, którego oczekujesz? Tak. Istnieje wiele książek dla dzieci, poświęconych nauce korzystania z nocnika, albo możesz użyć jako przykładu jednej z jej koleżanek. Czy masz czas, by zrealizować swój plan? Będziesz musiała podjąć świadomą decyzję o zmianie ustalonego trybu zajęć i okazać cierpliwość oraz zachęcać dziecko, aby móc odpowiedzieć pozytywnie również na to pytanie.

Ponieważ korzyści płynące z ustalenia oczekiwań w kwestii osiągnięć będą odczuwalne w przyszłości, może być tak, że będziesz się nimi bardzo przejmować.

Czy naciskasz za mocno, a może nie dość mocno? Czy Twoje dziecko naprawdę interesuje się grą na fortepianie, czy też bierze lekcje, żeby Tobie zrobić przyjemność? W wielu przypadkach odpowiedź na te pytania będzie brzmiała: „nie wiem!”. To nic złego! Nie znamy przyszłości. Ustalaj oczekiwania w ten sposób, by Twoje dziecko cieszyło się podróżą przez życie i stale czegoś się uczyło. Sukcesy w dziedzinach, w których dziecko postanowi coś osiągnąć, przyjdą same.

Zobacz też : Co może doradzić Ci dziecko

Stwórz środowisko, w którym uwydatnią się indywidualne mocne strony Twojego dziecka. Jeśli opierając się na tych mocnych stronach, ustalisz rozsądne oczekiwania, zrobisz dużo dla zbudowania w nim pewności siebie, nie będziesz obarczać  go zbyt wielka ilością obowiązków - z pewnością osiągniecie sukces.

Jedną z podstawowych rzeczy przy ustalaniu oczekiwań w ten sposób, by dziecko cieszyło się i uczyło na drodze do osiągnięć, jest pomoc dziecku w samodzielnym motywowaniu siebie.

Można to osiągnąć przez:

  • Upewnienie się, że cel jest czymś, czego dziecko chce, a nie czymś, czego Ty chcesz dla dziecka.
  • Pozwolenie dziecku na częściowe decydowanie o tym, w jaki sposób cel zostanie osiągnięty.
  • Pomoc dziecku w oszacowaniu i dostosowaniu jego własnych oczekiwań do rzeczywistości.
  • Dostrzegania wszystkich kroków — i tych drobnych, i dużych — w kierunku realizacji celu.

Zobacz też : Wychować geniusza

Artykuł jest fragmentem książki Wychowanie zaradnych dzieci. Poradnik bez kantów wydawnictwa Helion

Redakcja poleca

REKLAMA