Jak się prawidłowo odżywiać w ciąży?

Ciąża jest wyjątkowym stanem dla każdej kobiety. Rozwijający się maluszek w Twoim brzuchu potrzebuje mnóstwa składników odżywczych, niezbędnych do prawidłowego rozwoju.

Dieta w ciąży

Od kiedy najbliżsi dowiedzieli się, że jesteś w ciąży zapewne chętnie dogadzają ci kulinarnie. Na talerzu non stop ląduje podwójna porcja mięsa i ziemniaków a deser wygląda jakby miały go zjeść dwie osoby. Nie daj się zwariować, pamiętaj, że powinnaś jeść dla dwojga a nie za dwoje.

Jeżeli na początku ciąży nie masz apetytu, nie popadaj w panikę ponieważ to częsta przypadłość. Mdłości i wymioty mogą spowodować utratę wagi, która jest całkiem normalna. Wybieraj więc lekkostrawne potrawy, bez silnego aromatu.

Katarzyna Bosacka opowiada o ciąży i zachciankach!

Polecamy: Witaminy - źródła zdrowia mamy i dziecka

Zdrowa żywność

Przez cały okres ciąży staraj się spożywać produkty świeże i zdrowe ze sprawdzonego źródła. Dlatego mięso kupuj lepiej w sklepie niż na bazarze, gdzie może się trafić niezbadane.

Urozmaicaj swoje posiłki tak, abyś była w stanie dostarczyć organizmowi wszelkich niezbędnych składników odżywczych. Dlatego np. jeśli jadłaś na śniadanie musli z mlekiem, to na obiad przyrządź pieczoną rybkę z surówką, a na kolację kanapki z pełnoziarnistego chleba z twarożkiem i szczypiorkiem.

Między głównymi posiłkami jedz warzywa i owoce, możesz je również dodawać jako składnik śniadania, obiadu czy kolacji.

Unikaj tzw. „pustych kalorii”, nie posiadają wartości odżywczych i dostarczają dużą ilość bezwartościowych kalorii. Batonika zastąp suszonymi owocami.

Jedz to czego silnie domaga się instynkt, oczywiście w granicach rozsądku. A zrezygnuj z jedzenia potraw od których się odrzuca, nic na siłę.

Polecamy:  Kilka słów o diecie w ciąży

Pij dużo wody niegazowanej, minimum 2 litry dziennie. W przypadku upałów zwiększ limit o co najmniej 5 szklanek. Możesz również przygotowywać sobie soki ze świeżo wyciśniętych owoców i warzyw.

Przyjmuj kwas foliowy , dzienna dawka wynosi 0,4 mg. Zapobiegnie on chorobom układu nerwowego maluszka.

Potrawy na cenzurowanym:

  • Surowe i niedogotowane mięso
  • Wątróbka
  • Surowe jajka i niepasteryzowane mleko
  • Surowe ryby (sushi)
  • Sery pleśniowe
  • Alkohol !
  • Produkty zawierające konserwanty np. zupki błyskawiczne, konserwy
  • Ostre przyprawy, nadmiar soli, cukru
  • Zbyt duża ilość kawy
  • Napoje gazowane i sztucznie słodzone

Zobacz także:  Czego nie wolno jeść w ciąży

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)