Wynagrodzenie może ulec również pomniejszeniu. Dzieje się tak w sytuacji, gdy na skutek wadliwie wykonanej pracy z winy pracownika nastąpiło obniżenie jakości produktu lub usługi.
Obniżenia tego dokonuje się proporcjonalnie.
Usunięcie wad przez pracownika
Przepisy przewidują również sytuację, w której pracownik usunie powstałą ze swojej winy wadliwość produktu lub usługi. W takim przypadku pracownikowi przysługuje wynagrodzenie odpowiednie do jakości produktu lub usługi.
Istotne jest to, iż pracownikowi nie przysługuje w takim przypadku wynagrodzenie za czas pracy przy usuwaniu wad.
Konieczność udowodnienia winy pracownika
Przedstawiona regulacja daje pracodawcy możliwość dochodzenia od swoich pracowników efektów pracy należytej jakości.
Stosując swoje uprawnienie, pracodawca musi jednak pamiętać, iż umowa o pracę jest umową starannego działania, w odróżnieniu od umowy o dzieło, dla której wykonania istotą jest osiągnięcie umówionego rezultatu.
Pracodawca, chcąc pozbawić pracownika wynagrodzenia lub obniżyć je, musi udowodnić pracownikowi wyłączną winę. W konsekwencji, łatwiej z perspektywy pracodawcy jest stosować tzw. akordowe systemy wynagradzania lub systemy uznaniowego premiowania.
Autor: Agnieszka Fryc
Dowiedz się więcej o wynagrodzeniach:
Wynagrodzenie za przestój w pracy
Wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych
Termin wypłaty wynagrodzenia
Wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych
Termin wypłaty wynagrodzenia