Odstąpienie od umowy zawartej na odległość - wyłączenia

Odstąpienie od umowy zawartej na odległość fot. Fotolia
Dowiedz się, co mówią na ten temat przepisy.
Milena Oszczepalińska / 17.09.2015 06:39
Odstąpienie od umowy zawartej na odległość fot. Fotolia

Od jakiegoś czasu klienci robiący zakupy na odległość, np. przez internet lub telefonicznie, mogą zwrócić towar w ciągu 14 dni, a nie 10, jak było do tej pory. Dwa tygodnie na zastanowienie się, czy dana rzecz jest faktycznie przydatna i potrzebna, czy lepiej z niej zrezygnować, daje klientom większy komfort, co jest ważne w tego typu transakcjach. Kupując online nie wiemy przecież, jak naprawdę dana rzecz wygląda.

Musimy mieć jednak świadomość, że niektóre zakupy są wyłączone z możliwości 14-dniowej rezygnacji. Podpowiadamy, jakie zakupy należy szczególnie przemyśleć, ponieważ nie będzie można odstąpić od transakcji nawet wtedy, gdy jest ona dokonywana na odległość.

Odstąpienie od umowy zawartej na odległość

Zwykle klient ma na to 14 dni, ale nie zawsze. Oto sytuacje, które są wyłączone z tej reguły:
  • gdy usługa została wykonana na wyraźną prośbę klienta i został on poinformowany, że po jej wykonaniu nie będzie możliwości odstąpienia od umowy (np. zainstalowanie internetu w mieszkaniu);
  • gdy cena danej usługi lub rzeczy uzależniona jest od wahań cen na giełdzie, (np. zakup złota, akcji jakiejś spółki);
  • gdy klient życzy sobie wykonanie czegoś na zamówienie i jest to rzecz nieprefabrykowana (np. szycie ubrań na miarę);
  • gdy zakupiony produkt ma krótki termin przydatności lub może szybko się zepsuć, przedawnić (np. zakup krótkoterminowych produktów spożywczych, gazet codziennych)
  • gdy dany produkt musi być przechowywany w szczelnym zamknięciu i nie da się go po otwarciu ponownie zapakować (np. szkła kontaktowe);
  • gdy po zakupie danego produktu nie ma możliwości jego zwrócenia, bo tworzy jakąś całość z inną rzeczą (np. zakup paliwa poprzez zatankowanie samochodu);
  • gdy dana usługa wykonywana jest na wyraźne polecenie klienta i której wykonanie wymaga przybycia specjalisty do klienta (np. naprawienie cieknącego kranu w mieszkaniu klienta);
  • gdy ma być świadczona pewnego rodzaju usługa (np. przewóz rzeczy, wynajęcie pokoju hotelowego, zakup biletu na mecz), która wyznaczona jest na konkretną datę i pewien konkretny okres, w którym jedynie może być świadczona.

Sprawdź też: