POLECAMY

Jesz suszone daktyle? Sprawdź zaskakujące mity o daktylach. Też tak sądziłaś?

Daktyle, szczególnie suszone, są popularną przekąską i składnikiem kulek mocy, domowych batonów czy koktajli. Wiele osób obawia się daktyli ze względu na kalorie, cenę, indeks glikemiczny i wysoką zawartość cukrów. Czy słusznie?

Barbara Dąbrowska / 3 miesiące temu
Jesz suszone daktyle? Sprawdź zaskakujące mity o daktylach. Też tak sądziłaś? fot. Fotolia

Wokół suszonych daktyli narosło wiele mitów. Część z nich wynika z faktu, iż daktyle są wykorzystywane przy produkcji pozornie zdrowych przekąsek i traktowane jako hasło marketingowe służące promocji produktu. Z tego powodu wiele osób postrzega je jako kaloryczne i pełne cukru. Poznaj najczęściej powielane mity dotyczące właściwości daktyli. Dowiedz się, czy daktyle są rzeczywiście zdrowe?

Daktyle są kaloryczne

Kalorii w suszonych daktylach nie powinno się porównywać z tą samą masą świeżych daktyli. Biorąc pod uwagę kaloryczność 100 g świeżych daktyli (142 kcal) kontra 100 g suszonych daktyli (277 kcal)  suszone daktyle zawsze wypadną gorzej. Suszony owoc jest odwodniony,  jest więc koncentracją zarówno energii (kalorii) jak i składników odżywczych. Na suszone daktyle należy zatem spojrzeć w kontekście porcji. Przyjmuje się, że 30 g suszonych owoców może stanowić jedną z pięciu zalecanych porcji warzyw i owoców dziennie. Jedna, 30 g porcja daktyli to tylko 83 kcal.

Jak jeść 5 porcji warzyw i owoców dziennie?

Suszone daktyle są mniej zdrowe niż daktyle świeże

Suszenie jest jedną z tradycyjnych metod konserwowania polegającą na odwodnieniu. Dzięki temu uzyskuje się zwolnienie tempa rozwoju bakterii i pleśni, które mogą odpowiadać za psucie się daktyli. Część składników odżywczych, takich jak witaminy gr. B jest wrażliwa na wysoką temperaturę, ale końcowe właściwości suszonego daktyla niewiele różnią się od właściwości świeżego daktyla. Dlaczego? Świeże daktyle zawierają mało wody (w porównaniu z innymi owocami), dlatego, aby uzyskać suszone daktyle poddaje się je krótszemu suszeniu.

Jak suszyć owoce i warzywa?

Daktyle mają wysoki indeks glikemiczny

Indeks glikemiczny suszonych daktyli wynosi 62. To kwalifikuje je jako owoce o średnim indeksie glikemicznym.  Cukry obecne w daktylach to cukry proste, pochodzenia naturalnego. Suszone daktyle są bardzo rzadko dodatkowo dosładzane, bo ze względu na ich naturalną słodkość nie jest to potrzebne. Daktyle bardzo dobrze sprawdzają się jako substytut cukru w przepisach. Suszone daktyle mogą swobodnie jeść wszyscy, także dzieci. Uważać na nie powinny tylko osoby z niewyrównaną cukrzycą i silną insulinoopornością.

Daktyle nie są wskazane w trakcie odchudzania

Daktyle są dobrym źródłem błonnika pokarmowego (2,6 g w 30 g porcji). Błonnik pokarmowy wpływa zaś na odczuwanie sytości poposiłkowej. Badania pokazują, że osoby spożywające suszone daktyle jako przekąskę między posiłkami głównymi odczuwają sytość na tyle długo, by bez uczucia głodu dotrwać do obiadu. Fakt ten sprawia, że w rzeczywistości suszone daktyle są sprzymierzeńcem w trakcie odchudzania.

Daktyle są pełne „chemii”

Daktyle dostarczają minerałów (wapń, mangan, potas) i witamin (B6, A), a to też chemia, tylko  naturalna, która odpowiada za wysoką wartość odżywczą daktyli. Woda też jest chemią :). W powszechnym rozumieniu „chemia” to substancje konserwujące i dodatkowe do żywności, a tych w suszonych daktylach nie powinno być. Suszone owoce konserwuje się najczęściej dwutlenkiem siarki lub siarczanami, które mają za zadanie zatrzymać brunatnienie (np. w morelach). Ponieważ daktyle z natury są brązowe nie ma potrzeby, by je dodatkowo konserwować. Najgorszej jakości daktyle mogą zawierać konserwant benzoesan sodu. Dla całkowitej pewności warto sprawdzać obecność środków konserwujących na opakowaniu, czytając skład.

Co oznaczają symbole E na opakowaniu? Poznaj prawdę!

Suszone daktyle to bardzo wygodna w przechowywaniu i transporcie przekąska. Z tego powodu warto mieć je pod ręką, są dostępne przez cały rok, sprawdzają się jak alternatywa dla cukru w przepisach na słodkości (wystarczy je zmiksować). Cena daktyli nie jest wysoka. Warto kupować je w większych opakowaniach, wtedy za kilogram zapłacisz około 15 zł.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/2 miesiące temu
To się trzeba zastanowić czy są w końcu zdrowe czy nie, poprzednio były, teraz nie...