Zarodki pszenne

Czym są zarodki pszenne? Kiedy warto włączyć je do diety?

zarodki pszenne

Fot. Fotolia

Czym są zarodki pszenne?

Zarodki pszenne otrzymuje się z dolnej części ziarna pszenicy. W procesie oczyszczania ziarna do produkcji białej mąki zarodki wraz z otrębami są odrzucane, co powoduje, że biała mąka jest pozbawiona najwartościowszych składników.

Na szczęście coraz częściej w sklepach można kupić niezwykle bogate w witaminy i minerały zarodki pszenne.

Zarodki pszenne w diecie strukturalnej

Ten niezwykle cenny produkt diety strukturalnej można bez przesady nazwać naturalnym koncentratem multiwitaminowym, który dodatkowo zapewnia duże dawki związków mineralnych. Zarodki pszenne zawierają w takiej samej ilości co oczyszczona mąka od kilku do kilkudziesięciu razy więcej witamin i minerałów.

Zobacz także: Tabela kalorii – pieczywo i produkty zbożowe

Zarodki pszenne – zawartość witamin

W 100g mąki oczyszczonej i w 100g zarodków pszennych

  • Witamina E (mg) - 0,3 (mąka), 24,7(zarodki)
  • Witamina B1 (mg) - 0,06,  2,00
  • Witamina B2 (mg) - 0,03,  0,72
  • Witamina B6 (mg) - 0,7, 4,5
  • Niacyna (mg) - 0,18, 4,00
  • Kwas foliowy (mg) - 10,0, 520,00
  • Potas (mg) - 108, 837
  • Wapń (mg) - 15, 69
  • Magnez (mg) - 10, 250
  • Żelazo (mg) - 1,3,  8,0
  • Cynk - 1050, 12000
  • Miedź - 170, 950
  • Mangan - 538, 11420
  • Selen - 19, 110

Zarodki pszenne – zawartość składników odżywczych

Zarodki pszenne zawierają w 100 g 312 kcal, 26,6g białka, 9,2g tłuszczu i 48,1g węglowodanów, z czego 17,8 to węglowodany nieprzyswajalne, czyli błonnik. Niezwykle bogatą zawartość witamin i minerałów w zarodkach przedstawia zamieszczona wyżej tabelka.

Zobacz także: Eliksir odchudzający

Zarodki pszenne – właściwości lecznicze

  • witamina B1 chroni przed zapaleniami stawów i depresją oraz przed rozwojem katarakty
  • witamina B6 przywraca równowagę hormonalną, chroni przed infekcjami i hamuje wzrost komórek nowotworowych
  • biotyna pomaga utrzymywać stały poziom cukru we krwi
  • cholina obniża poziom cholesterolu oraz jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego
  • witamina E zwana witaminą młodości jest silnym przeciwutleniaczem i zapobiega m.in. chorobom serca, zapaleniom stawów, cukrzycy, nowotworom zmniejsza dolegliwości związane z menopauzą, łagodzi dolegliwości dermatologiczne oraz zwiększa odporność na wirusy.

Zarodki pszenne – wpływ na odchudzanie

Zarodki pszenne są produktem niezwykle korzystnym dla osób odchudzających się, ponieważ zapobiegają niedoborom naturalnych witamin i minerałów, co jest niestety częste w dietach niskokalorycznych, a niejednokrotnie stanowi przyczynę problemów z przemianą materii i skłonności do tycia.

Konsekwencją niedoborów niezbędnych składników pokarmowych w niewłaściwej diecie odchudzającej jest efekt jo-jo oraz napady „wilczego głodu”, którego powodem jest konieczność uzupełnienia nie tyle kalorii, co niezbędnych składników odżywczych, bez których organizm nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować. Zarodki pszenne najskuteczniej chronią przed atakami niepohamowanego głodu.

Dodanie do koktajli nawet niewielkich ilości zarodków pszennych uchroni nas przed niedoborami ważnych składników, dostarczając jednocześnie niewiele kalorii. Idealne połączenie ważnych witamin i minerałów powoduje, że mogą one zostać w pełni wykorzystane przez organizm. Na przykład witamina B6, aby mogła zostać w pełni wykorzystana przez organizm, potrzebuje magnezu, witamina E najlepiej działa w obecności selenu, manganu i witamin z grupy B.

Zobacz także: Lista pokarmów zalecanych w diecie strukturalnej

Już jest! Trening Tomka Choińskiego na DVD
SKOMENTUJ (2)
KOMENTARZE (2)
~xxx/4 lata temu
Niedawno przeczytałem książkę Pana doktora Bardadyna "Kody młodości" i wiele jego wniosków i przemyśleń pokrywa się z moimi jak również lista produktów z diety strukturalnej jest mi bliska, dużą część produktów zacząłem stosować intuicyjnie od około roku (jestem przekonany do teorii głodówek leczniczo-oczyszczających i po takich głodówkach zmieniłem styl odżywiania i styl życia, w tym również zwiększyła się moja świadomość zdrowotno-dietetyczna)

Od około tygodnia wprowadzam produkty z akcentem na dietę strukturalną, to znaczy nie nazwałbym tego w moim przypadku dietą, bo nie do końca lubię to słowo, ale korzystam pełnymi garściami z listy żywnościowej :)

Co do książki jeszcze "Kody młodości", uważam, że jest bardzo dobra, metody są proste i skuteczne - odżywianie, aktywność, oddychanie, bycie szczęśliwym. Tyle tylko, że sama świadomość, że coś jest zdrowe i korzystne nie sprawia, że ludzie uzyskują motywację. No ale to już problem ludzi, każdy sam pracuje na swoje zdrowie :)

Godna szerzenia jest idea długie życia w zdrowiu i sprawności. Chociaż duża część ludzi (tu w Polsce) ma już tak zakodowane, że choroba/y są równoznaczne z nabywanym wiekiem, że prawdopodobnie nie wyobrażają sobie innych scenariuszy

Książkę mam od około tygodnia czy dwóch, ale już chyba 3 razy ją ponownie zeskanowałem, a lista produktów z gwiazdkami przy nich bardzo dobry pomysł.

Tak więc w tym miejscu dziękuję autorowi za trud napisania tej książki i innych (nie pamiętam tytułu, w każdym razie książka kucharska czy coś w tym stylu z przepisami u góry, a krótkimi tekstami (chyba powtarzającymi się m.in. z kodów młodości) to też świetna koncepcja, połączenie dwóch w jednym, w sumie dzięki przeglądnięciu tej książki kucharskiej zdecydowałem się na Kody Młodości)

Jedzcie zdrowo, żyjcie aktywnie, bądźcie szczęśliwi!

PZDR
Darko
kolorowa83/5 lat temu
TO PRZEZ ZARODKI PSZENNE A NIE PRZEZ OGÓRKI W KOŃCU BYŁA PRZENOSZONA TA CHOROBA?!