Czym jest rozmowa dla mężczyzn, a czym dla kobiet?

Jak prawić komplementy?
Mężczyźni wymieniają się informacjami, planują działanie, utrzymują swoją pozycję w hierarchii. Kobiety szukają ujścia dla swoich emocji, dzielą się sobą, są zainteresowane emocjami rozmówcy. Mężczyźni i kobiety rozmawiają w zupełnie inny sposób. Pytanie, czy mogą się porozumieć...
/ 17.01.2012 09:19
Jak prawić komplementy?

O czym rozmawiają mężczyźni?

Nie ulega wątpliwości, że mężczyźni i kobiety różnią się między sobą wzorcami komunikacji. Wyrazem wpływu zmian społecznych na zachowania komunikacyjne człowieka jest wyraźnie zarysowująca się w ostatnich latach tendencja do częstszego i bardziej nasilonego przejawiania przez mężczyzn emocji, chociaż należy podkreślić, że na przeszkodzie wciąż stają im określone wzorce zachowania nabyte w procesie socjalizacji, odmienne w odniesieniu do kobiet.

Okazuje się, że mężczyźni i kobiety w swych rozmowach koncentrują się na różnych treściach. Mężczyźni bardziej skupiają się bowiem na czynnościach, a kobiety na relacjach, związkach.

Czym jest rozmowa dla mężczyzny, a czym dla kobiety?

Dla mężczyzn rozmowa w głównej mierze ma charakter informacji, natomiast dla kobiet jest formą interakcji i ma zdecydowanie większe znaczenie, ponieważ stanowi źródło zaspokojenia wielu ich potrzeb. Ogólnie kobiety cechują się większą niż mężczyźni racjonalnie przemyślaną współzależnością, przejawiają także tendencję do zachowań o charakterze bardziej wspólnotowym. Tendencja ta motywuje je do zwracania uwagi na potrzeby innych i skupiania się na nich, czasem nawet w większym stopniu niż na własnych. Tego typu zachowania, a szczególnie obrazy siebie z racjonalnie ukształtowaną współzależnością dla większości kobiet stanowią motywację do bardziej odpowiedniego dopasowania, dostrojenia się do emocjonalnej jakości małżeńskich interakcji. Natomiast mężczyźni wykazują tendencję do bycia w większym stopniu „działaczami” i są bardziej motywowani do wyodrębniania się z grupy, odróżniania się od innych oraz koncentrowania się raczej na sobie niż na innych.

Zobacz też: O bliskości, czyli jak ci minął dzień, kochanie?

W komunikacji mężczyźni podkreślają bardziej aspekty racjonalne, poznawcze, a kobiety doceniają bardziej sferę emocjonalno-uczuciową.

Jak rozmawiają mężczyźni?

Dla mężczyzn komunikacja ma bardziej charakter negocjacji, przy czym starają się oni osiągnąć i utrzymać tak wysoki poziom, jak tylko mogą, i zabezpieczają siebie przed tym, aby nie zostać zepchniętymi niżej. Poświęcają też więcej czasu na myślenie w kategoriach hierarchii i dostosowania się do ocen; często zatem oceniają, szacują pewne strategie działań pod kątem ewentualnych korzyści lub strat, przegranych lub wygranych.

Polecamy: Jak porozumieć się z mężczyzną?

Dla kobiet rozmowy także stanowią pewien rodzaj negocjacji, ale w celu osiągnięcia poczucia bliskości; są także sposobnością poszukiwania i otrzymywania wsparcia, potwierdzania siebie czy też uzgadniania pewnych kwestii dotyczących ważnych dla nich spraw. Dlatego chętniej łączą się z innymi w pewne związki, stowarzyszenia, poszukują przyjaciół i członkostwa czy przynależności do jakichś wspólnot, które mogą im dostarczyć sposobności rozwijania ich towarzyskich ról. Ponadto dla kobiet celem rozmowy jest przejawianie intymności, a zarazem jest to sposób unikania izolacji. W trakcie dyskusji są zainteresowane tym, jak partner reaguje na jej przebieg, unikając jednocześnie zranienia, urażenia jego uczuć. Badania dowodzą, że w sytuacjach kryzysowych, stresowych mężczyźni częściej niż kobiety wykazują lepszą kontrolę swoich emocji. Kiedy pojawia się problem, nie rozpatrują zbytnio zaistniałej sytuacji, lecz podejmują wysiłki zmierzające do jego rozwiązania. Tymczasem kobiety są najbardziej nastawione na poszukiwanie przede wszystkim społecznego wsparcia, danie upustu swoim uczuciom, „rozerwanie się” (distractingthemselves) czy skupienie się na modlitwie.

Fragment pochodzi z książki "Małżeństwo, rodzina, praca a jakość życia" Teresy Rostowskiej (wydawnictwo Impuls, Kraków 2009). Publikacja za zgodą wydawcy.

Redakcja poleca

REKLAMA